Změny na karoserii jsou totiž jen decentní, změny v interiéru zrovna tak a žádnou revoluci týkající se motorového prostoru také nečekejte. Ono vlastně ani neexistuje mnoho důvodů na tomto autě cokoliv nějak zásadně měnit. Ano, je to s prominutím krabice, jenže proč krabici zakulacovat, když takových všelijakých děsně moderně tvarovaných karoserií je plný trh a při hledání osvědčené klasiky aby si zákazník pomalu najal soukromého detektiva.

Dalším důvodem, proč ponechat X-Trail stále stejným, jsou jeho schopnosti v terénu. Na kategorii SUV jsou vysoce nadstandardní a pro běžné potřeby stoprocentně postačí. Abych to shrnul, tento model už před faceliftem neměl mnoho chyb, takže bohatě postačilo přihodit trochu nějakého toho „koření“ a u Nissanu mají zase na pár let vystaráno.

Zaměřeno na detail

Designové novinky nejsou úplně zanedbatelné, nicméně už jsme se setkali i s radikálnějšími inovacemi. X-Trail modelového roku 2011 zaručeně poznáte podle jinak tvarovaných předních světlometů a pokud si nebudete jistí, pak hledejte moderní LED diody sloužící k dennímu svícení. Také těmi bylo modernizované japonské SUV okořeněno, stejně jako pozměněným nárazníkem nebo novou maskou chladiče. Tím výčet toho zásadního končí.

Celkově se nám X-Trail díky zmíněnému trochu zakulatil při pohledu zepředu, jinak zůstal stále stejně hranatý a tak je to správně. Podobným případem je například Subaru Forester. Tato auta si na nic nehrají a navíc jednoduše tvarovaná karoserie poskytuje určité výhody související s vnitřním prostorem a jeho využitelností.

O interiéru platí to samé, co o vnější karoserii. Ani tady „neujela automobilce ruka“ a nezasypala X-Trail hromadou něčeho ostrého. Opět se musíte zadívat o něco pozorněji. Aha! Přístrojový štít dostal novou grafiku a je lépe čitelný. Materiály jsou kvalitnější a hleďme, obraz parkovací kamery se nám může přenášet do vnitřního zpětného zrcátka. Nevíte, k čemu je toto dobré? Tak třeba k tomu, že už zákazníci toužící po zpětné kameře nemusejí sahat po nejvyšší výbavě obsahující navigaci.

Prostorná klasika

Nissan X-Trail nabízí spoustu prostoru pro všechny cestující, na tom se nic nezměnilo a navíc k tomu přidává hned několik přímo chvályhodných věcí. Přední sedadla jsou nadmíru široká a pohodlná. Co na tom, že nemají prakticky žádné boční vedení, podvozek auta stejně ostřejší jízdu v zatáčkách nedovoluje. Další sympatickou vlastností je počet odkládacích míst. V této disciplíně si testovaný Japonec nezadá ani s MPV. Kromě klasických míst máte k dispozici ještě prostor uprostřed palubní desky a dvě menší přihrádky umístěné po stranách. Ty můžete používat jako držák nápojů nebo jako další možnost pro odložení drobností typu klíčů od bytu.

Užitečné přihrádky najdete také v zavazadelníku. Pod falešným dnem je ještě jakýsi šuplík, který se hodí třeba na špinavé boty. Dělená zadní opěradla se sklápí do roviny, před tím ovšem musíte vyklopit sedák vpřed. Našly by se také drobné nevýhody. Zaprvé je rezerva umístěna uvnitř automobilu. Až pojedete na delší výlet a budete mít vůz naložen, čeká vás nejprve kompletní vykládka, pak vyjmutí šuplíku a falešného dna a až po tom všem se dostanete k náhradnímu kolu. Zadruhé je falešné dno neskutečně kluzké. Sice se asi dobře udržuje čisté (postačí hadr a je veškerá špína pryč), ale odložené tašky vám v zavazadelníku budou během jízdy cestovat kolem dokola jako Willy Fog. Abych nezapomněl, v základu sem naložíte 603 litrů, maximálně se dostanete na objem 1773 l.

 

Decentně vylepšen také motor

Přesně podle na úvod zmíněného receptu byl decentně vylepšen i naftový motor. X-trail se sice nabízí také s jiným jednotkami než s dvoulitrovým dieselem pocházejícím od francouzského Renaultu, ale na našem trhu si je nepořídíte. U nás lze vybírat mezi slabší výkonovou variantou 110 kW nebo silnější 127 kW. No a k té slabší lze doobjednat také automatickou šestistupňovou převodovku.

V rámci faceliftu dostal naftový dvoulitr sedm vstřikovačů, tedy o jeden více, než tomu bylo dříve. Konstruktéři šli především po nižší spotřebě a produkci emisí, respektive po splnění normy Euro 5. Co z toho plyne pro nás jakožto pro uživatele? My se můžeme radovat z nižší spotřeby. Oficiálně Nissan udává, že si slabší dieselový dvoulitr v kombinovaném provozu dříve řekl o 7,8 litr, teď to je 7,1 l/100 km. Realita testu, který proběhl na jaře, je o necelý litr vyšší, ale i to je vzhledem k přítomnosti automatické převodovky dobrý výsledek.

Na poli jako doma

Když jsme v průběhu března realizovali srovnávací test velkých SUV, X-Trail byl jedním z těch nešťastníků, které se nám nepodařilo sehnat. Ale i když už uplynul od této akce delší čas, vzpomínky zůstaly stále živé. Mohu vám tedy jednoznačně říci, že s tímto Nissanem to je naprosto stejné jako se Subaru Forester. Zatímco všichni ostatní se terénu více či méně děsí, s X-Trailem se můžete vydat i do těžší přírody, a to celkem bezstarostně. Pohon všech kol nabízí volby jízdy za pomoci přední nápravy, automatické připojování té zadní a napevno sepnutou mezinápravovou spojku.

 

Že se testovaný model dobře cítí mimo zpevněný povrch poznáte okamžitě, jak vjedete na polní cestu. Velmi komfortně (bez ohledu na přítomnost osmnáctipalcových kol) vás vůz přenese přes veškeré nerovnosti, které podvozek „spolkne“ přímo výborně. Přesně takto se choval už zmíněný Forester. Opět musím zdůraznit, že mezi SUV takovéto chování budete hledat jen velmi těžko. Pokud ale na druhou stranu chcete jezdit svižně po zatáčkových okreskách, jste na špatné adrese. Forester také toto zvládal celkem dobře, ale X-Trail je vyšší a hlavně těžší. V zatáčkách se výrazně naklání. Ve finále se zatáčkou přeci jen protáhnete, ale lepší je k tomuto stylu jízdy X-Trail nenutit.

Celkově komfortnímu zaměření auta odpovídá také šestistupňový automat. Ano, mohl bych tady rozvíjet sáhodlouhé teorie o tom, jak je pomalý a jak dlouho mu trvá, než zareaguje na kick-down. Ale já říkám, že to je zrovna u tohoto případu úplně jedno. S X-Trailem bude drtivá většina majitelů jezdit plynule a při takové jízdě se chová samočinná převodovka velmi dobře. Navíc s prudkým sešlápnutím plynového pedálu mají problém všichni včetně všude opěvované dvouspojky DSG.

Facelift Nissanu X-Trail splnil svůj účel a omlazovací kúra vůz změnila přesně tak, jak všichni čekali. Přidala se ona pomyslná trocha koření a vůz může být vesele nabízen dalších pár let. Pro zákazníky toužící po terénně schopném SUV je X-Trail jednou z posledních možností.

Plusy: design, schopnosti v terénu, podvozek, velký počet odkládacích schránek
Mínusy: kluzké dno zavazadelníku, velké náklony karoserie

Základní cena: 934 900 Kč
Cena testovaného vozu: 947 900 Kč

NISSAN X-TRAIL 2.0 dCi A/T

Motor: řadový vznětový čtyřválec
Obje: 1995 ccm
Výkon: 110 kW (150 k) při 4000 ot./min.
Točivý moment: 320 Nm při 2000 ot./min.
Maximální rychlost: 181 km/h
Zrychlení: 12,5 s
Převodovka: 6stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb: 9,1/5,9/7,1 l/100 km
Spotřeba během testu: 8,1 l/100 km
Palivová nádrž: 65 l
Délka x šířka x výška: 4630 x 1785 x 1680 mm
Rozvor: 2630 mm
Hmotnost: 1645 kg
Zav. prostor min/max: 630/1773 l