Tím háčkem je cena. Obvykle o ní píšu na konci testu, u tohoto konkrétního vozu mi ale přijde, že by bylo dobré odkrýt karty předem. Zkoušený Jeep Renegade s dvoulitrovým dieselem a pohonem všech kol totiž vyjde na 722 tisíc korun. Konkrétně ty samé peníze stojí Škoda Yeti 2.0 TDI s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Nebo si za ně můžete vybrat Nissan Qashqai dCi 110 s top výbavou a ještě vám zbude 100 tisíc korun na pěknou dovolenou. A to jsou auta o třídu větší.
Je ale pravda, že se nebráním faktu, že za zajímavé věci si člověk prostě občas musí připlatit. Z tohoto úhlu pohledu si Jeep dokáže udržet svou pozici. Má k tomu hned několik argumentů. Jedním z hlavních je to, jak vypadá. Výstředních SUV je na trhu minimum. Prohlédněte si hranaté tvary tohoto prcka, které jsou ještě výraznější v agresivně červeném lakování karoserie s černou střechou a buď se do něj zamilujete, nebo vás nechá chladnými. Pokud patříte k první skupině, je tu určitá pravděpodobnost, že za něj bezhlavě utratíte své peníze.
Není Fiat jako Fiat
Renegade je prvním z vozů, který vznikl díky tomu, že značka připadla pod křídla italského koncernu Fiat. Auto stojí na sdílené platformě s Fiatem 500X, který se už prodává i na českém trhu. Jeep se ovšem dušuje, že velkou část dílů přepracoval nebo vyměnil tak, aby více odpovídala jeho nárokům. Každopádně je na první pohled patrné, že si vozy nejsou ani v nejmenším podobné.
Jasně, třeba uvnitř kabiny je k vidění několik ovladačů od Fiatu. Jde například o panel klimatizace. Tím ale všechny stopy po stejné matce končí. Designéři Jeepu si očividně vyhráli. Do kabiny zakomponovali velké množství odkazů na starý Jeep Willys, tedy legendární vojenský vůz z druhé světové války. Připomíná ho hlavně schématické znázornění žeber čelní masky a světlometů, které je k vidění na sedadlech, úchytu zpětného zrcátka, na brzdových světlech a bůhví kde ještě. Nad navigací se zase auto chlubí nápisem Since 1941. To byl první rok, kdy Willys vyjel z továrny.
Cena 722 tisíc korun je vysoká, na druhou stranu výbava nazvaná Opening Edition zahrnuje poměrně slušnou porci doplňků. V ceně jsou tempomat, dvouzónová klimatizace, kožená vyhřívaná sedadla a dokonce i navigace, za kterou se v jiných verzích připlácí 30 tisíc korun. První šok z vysoké částky tak postupně odezní, když si uvědomíte, že jde o opravdu dobře vybavené auto. A ještě jedna věc se mi na výbavě líbí. Systém start-stop. Ne, nezbláznil jsem se. Podobně jako u Fiatu totiž funguje tak, že když ho jednou vypnete, tak se ani po opětovném nastartování znovu nezapne tak jako u ostatních aut. Haleluja!
Prostorová politika
Jeep Renegade je malé SUV, ale výrobce by ho rád viděl v boji s většími vozy. Jedním z jeho argumentů je ten, že kabina je víc prostorná než u Nissanu Qashqai. Ačkoliv se to na první pohled nezdá, může to být pravda. Samozřejmě ale za tímto tvrzením stojí kouzlo. Renegade není výjimečný na délku, ale spíš na výšku. Tolik místa nad hlavou snad u jiného SUV nenajdete. Auto za něj vděčí hranaté stavbě karoserie. Posádka si užije vzdušného pocitu i díky nezvykle vzdálenému čelnímu sklu. Škoda jen masivních sloupků, přes které se občas blbě kouká do zatáček.
Pokud jde o prostor pro nohy, tam je už nutné se relativně uskromnit. Vpředu je to ještě dobré, pohodlí zadních cestujících se ale bude odvíjet od štědrosti lidí vpředu. Stále si však myslím, že si na to budou stěžovat méně než v kterémkoliv jiném malém autě. Prostor nad hlavou totiž bude působit pozitivně na psychiku cestujících.
Kufr nepatří k největším. Jeho 351 litrů je ale dostatečných na kratší výlety. Prostor je rozdělen vyjmutelnou podlážkou. Jen by to chtělo elektrické ovládání pátých dveří. Ne proto, že bych byl zhýčkaný, ale ta plechová rána pokaždé, když jsem zavřel kufr, nebyla právě z nejpříjemnějších.
Hrátky v přírodě
Vždy, když mám v ruce auto se slušnými schopnostmi pro jízdu v terénu, co nejdřív vyrazím na průzkum luk, bahnitých cest a kamenitých srázů. Renegade má světlou výšku skoro 20 centimetrů a pohon všech kol. Ten je sice řešen jen mezinápravovou spojkou, ale to nevadí, pokud se nevydáte zdolávat opravdu složitější překážky. Na ně je potřeba si pořídit verzi Trailhawk s ještě vyšším podvozkem a redukcí. Dáte za ni 807 tisíc korun.
Renegade má na palubě systém Selec Terrain. Tlačítky můžete buď rovnou uzamknout spojku nebo zvolit jeden z režimů podle povrchu. Je tu sníh, písek, bahno. Zařízení mimo jiné utlumí funkci stabilizace (zasáhne jen při opravdu dlouhém prokluzu), což je to nejlepší, co může udělat. Pokud se rádi kloužete až za vámi efektně tryská bahno na všechny strany, je Renegade to pravé pro vás. Jen jedno mě mrzí. Výrobce nasadil elektrickou brzdu. Kdyby byla ruční, bavil by mě tenhle červený trpaslík mnohem víc.
Za svou agilitu vděčí Renegade povedenému motoru. Naftový dvoulitr má výkon 140 koní a točivý moment 350 Nm, což na pořádné protáčení kol bohatě stačí. Studený start mu moc nesvědčí, po
zahřátí ale běží docela hladce. Vibrace sice existují, ale nevadí. Řadí se manuální převodovkou, která sice nepatří k nejpřesnějším, ale díky masivní hlavici, za kterou ji chlapsky chytnete a pak tvrdě poručíte správný stupeň, jí to odpustíte. Při blátivých hrátkách si auto řekne o zhruba 9 litrů nafty na 100 km.
Jen s malými kompromisy
Pokud teď kroutíte hlavou s tím, že se podobně dokážete pobavit se Suzuki Jimny za 370 tisíc korun, tak zpomalte. Netvrdím, že Renegade je králem terénu. Jeho hlavní předností je ovšem fakt, že ve chvíli, kdy se jeho kola dotknou asfaltu, je ochoten se chovat jako velmi kultivované auto na každý den. To se ovšem o většině off-roadů včetně Jimny tak jednoduše říct nedá.
Přes krátký rozvor podvozek neposkakuje po hrbolech. Naopak, tlumiče jsou nastaveny tak, že slušně pohltí výmoly českých silnic. Řízení je samozřejmě spíš vláčné, ale i tak se auto dobře vede. U Jeepu jsem určitě nehledal nějaké sportovní vyžití, ale potěšil mě svou mrštností. Docela mě začalo bavit se s ním proplétat městským provozem i proto, že je díky vyšší pozici dobrý výhled na okolí a také se snadno parkuje, protože je jednoduché odhadnout velikost vozu.
Po městě počítejte se zhruba 8 až 9 litry, na dálnici okolo deseti, někdy méně. Hodně záleží na větru, protože tvar auta není právě ideální ke zdolávání vysokých rychlostí. I tak se můžete klidně vydat do levého pruhu a uhánět rychlostmi vyššími než legálními. Leda, že by vás odradil hluk od sloních uší, pardon zpětných zrcátek.
Jeep lze tedy s klidným srdcem ohodnotit jako sympatický všeho schopný vůz do města i do terénu. Mnoho konkurentů z tohoto pohledu opravdu nemá. Pokud vás vysoká cenovka přece jen odrazuje, můžete se poohlédnout po levnějších verzích s benzinovými motory a pohonem pouze předních kol. Ale abyste si Renegade užili naplno vězte, že testovaný kus je tou nejlepší možností. Kdybych teď měl v kapse tři čtvrtě milionu, možná bych byl v silném pokušení.
Jeep Renegade 2.0 Mjt
Motor | vznětový přeplňovaný čtyřválec, 1956 ccm, 140 k / 3750 ot.min-1, 350 Nm / 1750 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová manuální, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h za 9,5 s, 182 km/h, kombinovaná spotřeba 5,1 l/100 km
Rozměry | 4236 × 1805 × 1697 mm, rozvor 2570 mm
Pohotovostní hmotnost | 1502 kg
Zavazadelník | 351/1297 l
Základní cena | 721 900 Kč