Když lidé probírají auta, nechává je obvykle BMW X5 chladnými. Je to prostě velké rodinné SUV pro bohaté, budiž. Jenže jakmile přijde řeč na jeho sourozence X6, rozběhnou se vášnivé debaty, div nezačnou padat rány pěstí. Co je na X6 tak zvláštního, že v některých lidech vře krev? Nad touto otázkou jsem měl hodně času přemýšlet, přesněji 10 a půl hodiny než mě letadlo přeneslo z Londýna do texaského Austinu.

Přišel jsem na to ve chvíli, kdy jsem na parkovišti uprostřed moderního okruhu The Circuit of the Americas spatřil stádo zaparkovaných BMW X6 M. Odpověď se náhle zdála jasná – je to tím pohrdáním. Tím, že řidič za volantem takové bestie dává najevo, že si ostatní účastníky provozu podrobí, dá k večeři, rozkouše a vyplivne. Zkrátka, tohle auto má mnohem větší ramena než jeho praktický stájový kolega a není s podivem, že řadu řidičů to jednoduše rozrušuje.

Postavit téměř kupé velikosti masivního SUV je sama o sobě velká drzost, o to větší, pokud ho zabalíte do sportovních ozdobiček. Obrovský nárazník, agresivní maska, gigantická kola, čtveřice velkých výfuků nebo speciální aerodynamická zrcátka dotváří charakter dravce, který má už standardní X6. Je mi jasné, že hodně budoucích zákazníků ozdobí svůj dieselový model M paketem, aby jejich auto vyvolávalo ještě víc rozhořčení. X6 M je ale originál.

 

Reaktor

BMW X6 M už znám z minulé generace, v té nové ho opět pohání dvojitě přeplňovaný benzinový osmiválec. Mnichov se rozhodl, že koní není nikdy dost a proto jednotce patřičně navýšil výkon. Nyní dosahuje až absurdních 575 koní a brutálního maxima točivého momentu 750 Nm. Přesto je auto po nastartování a v komfortním režimu tiché, jako by ho poháněl nějaký šestiválec. Na rozpoutání hotového pekla si totiž s radostí počká.

Jízdy na okruhu jsou vždycky trochu kompromisem. Většinou se ocitnete na trati, kterou neznáte a musíte se držet za instruktorem. Zástupci automobilky se tak jistí, aby zůstala auta celá. Byl to dobrý nápad i na této trati, která má dvacet zatáček a každou jinak utaženou. Navíc pobaví i rozdílem v převýšení, kdy například cílová rovinka končí prudkým kopcem vzhůru a pak téměř nečekanou ostrou levou. Na poznání okruhu a auta jsem měl šest kol.

Pokud alespoň trochu znáte bavoráky se štítkem M, víte co vás jako řidiče zhruba čeká. Můžete si pohrát s nastavením jednotlivých součástí vozu. Ve třech krocích samostatně zvolíte módy řízení, plynu, tlumičů nebo rychlost řazení převodovky. Vzniká tak nepřeberné množství kombinací, které si naštěstí můžete uložit pod programovatelná tlačítka M1 a M2 na levém rameni volantu. Na okruh se samozřejmě vše nastaví na nejostřejší režim.

 

Zrušte fyziku

Stalo se tedy, že jsem se ocitl na trati a zuby nehty jsem se snažil držet stopu, kterou přede mnou vykresloval Timo Glock, jezdec formule 1. Ve sportovním režimu reaguje plynový pedál přímo zběsile. Výhodou kontrolovaného prostředí je fakt, že jej můžete přišpendlit k podlaze bez obav, že během několika sekund přijdete o řidičák. Stovka totiž přichází za 4,2 sekundy. V autě, které váží 2340 kg! Tah je to šílený, na druhou stranu nečekejte po­dobně adrenalinový zážitek jako třeba v menším BMW M4. X6 M je prostě gigant, za jehož volantem budete vnímat rychlost s trochu menší intenzitou.

Dobře, být rychlý v přímce už dnes zvládne kde kdo, ale opravdovou zkouškou jsou až zatáčky. V nich by takové auto mělo logicky vzdát snahu a vydat se odpočívat do kačírku. K mému velkému překvapení se to v případě X6 M nestalo. A není to jen tím, že auto stojí na speciálně vyvinutých extrémně širokých pneumatikách Michelin, ani pohonem všech kol xDrive, který je nastaven tak, aby posílal nejvíc síly na záď. Hlavní roli hraje do detailu promyšlený podvozek, jenž nedovolí tomuto těžkotonážnímu sporťáku sebemenší náklon.

Přistihl jsem se při tom, když mi mozek nechtěl dovolit projet zatáčku rychleji, protože prostě nevěřil tomu, že se BMW dokáže udržet ve stopě. Táhlá, krátká, esíčko, utažená… bylo jedno, o jakou šlo. X6 M stálo pevně na všech čtyřech, na která hnalo to obrovské stádo koní reprezentujících jeho sílu. Jen jedno jsem si přál, abych měl tolik citu ve volantu, který najdu třeba u Porsche nebo některých menších M. Ten X6 M chybí, což ještě umocňuje přirozený strach.

 

USA, země nezaslíbená

Šest kol na okruhu uteklo stejně rychle jako benzin z nádrže. Chvíli jsem potřeboval na vzpamatování se z podivuhodného zážitku. A pak přišla jízda na silnici. V USA, kde mají radost z dálnice, na které lze jet 85 mil za hodinu (137 km/h), je jízda s BMW X6 M podobně absurdní jako na okruhu, jen z opačného spektra absurdnosti. Plyn musíte jen tak hladit podrážkou, protože jinak by se za vámi velmi brzy rozblikala siréna místního šerifa. A tak raději splynete s provozem.

Jsem rád, že i nejostřejší X6 dokáže být pohodlné na běžné ježdění. Děkuji i Michelinu, že na 20“ kola nenasadil tvrdé run-flaty. V komfortním režimu motor usne a líně se plazí v nízkých otáčkách. Původní šestistupňový automat nahradila osmirychlostní skříň, která je hbitější a řadí v komfortu hladce. Věřím, že v poklidném americkém provozu se lze dostat na udávaných 11 litrů benzinu na 100 km. Ale tady je to stejně jedno, když galon paliva vyjde pod dva dolary.

Za pár minut je mi ale jasné, že nehraje roli, zda sedím v X6 M nebo v základním X6 xDrive30d, které od sebe dělí milion a 350 tisíc korun k tomu. Prostě jen tak jedu a kochám se krajinou složenou z nekonečného množství farem s bílým plotem, za kterým tu a tam stojí znuděně přežvykující kůň. Austin je pěkné město v jehož okolí žije i řada původně českých rodin. I proto sem Američané jezdí za pro ně unikátními zákusky, kterým říkají kolache. Ty nejlepší peče pan Hruška, jehož velký obchod najdete na silnici mezi Austinem a Houstonem. Dal jsem si pekanový…

 

Nad touhle dobrotou jsem ovšem znovu začal přemýšlet, co by mělo někoho vést k tomu, aby si BMW X6 M pořídil. Kdo chce sporťák, koupí si menší model. Kdo chce prostor, pořídí si X5. Navíc se dá předpokládat, že tuhle brutální nálož koní jen tak nikdo nevyužije. Jenže o to tady nakonec ani tak nejde. Hlavní je ta radost, kterou přináší pocit, že ostatní řidiče roznesete na kopytech. A proto bude X6 M úspěšné v Americe, v Rusku a vsadím se, že si na něj dělá zálusk i dost českých kovbojů.

BMW X6 M

Motor | zážehový dvakrát přeplňovaný osmiválec, 4395 ccm, 575 k / 6000–6500 ot.min-1, 750 Nm / 2200–5000 ot.min-1

Převodovka | osmistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová spojka

Jízda | 0–100 km/h za 4,2 s, 250 km/h, kombinovaná spotřeba 11,1 l/100 km

Rozměry | 4909 x 1989 x 1689 mm, rozvor 2933 mm

Pohotovostní hmotnost | 2340 kg

Zavazadelník | 550 / 1525 l

Základní cena | 3 101 800 Kč