Mezinárodní prezentace jsou dobré na první osahání auta, vyzkoušení základních jízdních vlastností a nabytí potřebných dojmů. Nic ale nenahradí plnohodnotný redakční test, kdy máte klíčky od auta k dispozici na celý týden a můžete s ním vyrazit, kam chcete a kdykoliv chcete. Už žádný přísný časový harmonogram, už žádná předem stanovená trasa! Pořádnému vyzkoušení této zajímavé novinky nic nebrání.

Vzhledem k výše napsanému mi tak ani během testu nevadil fakt, že jsem dostal prakticky totožný model. Tedy kombík Variant s dvojitě přeplňovaným turbodieselem, který zvládá produkovat velmi pěkný výkon 240 koní a kulatých 500 Nm točivého momentu. Silnější model v tuto chvíli v nabídce není, a tak jde o verzi pro ty, kteří chtějí to nejlepší. I proto se nelze divit, že startovací laťkou je pro něj cena 1 054 900 korun a v maximální výbavě, v níž se dostavil k testu, pak částka snadno šplhá směrem k 1,3 milionům korun. Za „obyčejný“ Passat se to zdá být hodně, ale auto dokáže svou cenu obhájit.

Nebudu znovu chodit okolo karoserie, jen připomenu, že rozdíl mezi novou, osmou generací a sedmou je znatelnější, než byl rozdíl mezi sedmou a šestou. Je tak výrazný, že mě dokonce několik lidí u auta zastavilo a žádalo podrobnější informace. Většina z nich chtěla vědět, na co se můžou do budoucna těšit. Šlo očividně o lidi pracující v těch krásných skleněných budovách v Karlíně nebo na Chodově, kterým se říká office parky. Protože je Passat nejprodávanějším služebním vozem v Evropě, je jasné, že až přijde čas na obměnu vozového parku, objeví se v hojném počtu v garážích podobných komplexů.

 

Absolutní top

Možná ale budou nákupčí trochu skoupější, a tak vybavený model, jaký jsem zkoušel já, zřejmě v ceníku nezatrhnou. Na palubě totiž bylo snad všechno, co lze v příplatkové výbavě nalézt. Obzvlášť příjemná je kombinace adaptivního tempomatu a aktivního asistentu pro jízdu v pruzích, díky nimž se auto při cestách na dálnici téměř řídí samo. Během týdne jsem nesčetněkrát použil i sérii kamer, které monitorují okolí vozu a pomáhají tak s parkováním nebo manévrováním v úzkých prostorách. A potěšilo mě i sdružené tlačítko vyhřívání volantu a sedadla. Zima v té době už klepala na dveře.

Při podzimních jízdách na Sardinii jsem ovšem neměl moc příležitostí vyzkoušet si displej, který za rozumný příplatek necelých 12 tisíc korun nahrazuje běžné budíky. Některé funkce jsou podobné virtuálnímu kokpitu Audi TT, jehož test najdete o pár stránek dál. Celkově má ale menší množství možností už jen proto, že nemusí plně nahrazovat displej multimédií tak, jako je tomu v případě TT. Budíky lze například zmenšit, aby ustoupily mapě, ta ovšem nevyužívá systém -Google Earth. Lze si vybrat také několik schémat zaměřených třeba na výkon nebo spotřebu.

Určitě jde hlavně o technologickou hračku, bez níž byste se snadno obešli, ale pokud si budete moci navolit auto sami, displej vyzkoušejte. Stojí za to.

Hrát si ovšem můžete i s obrazovkou multimédií, zejména pokud dostanete její lepší variantu s širší úhlopříčkou, lepším rozlišením a rychlejšími odezvami. Za ni se platí nemalých 49 tisíc korun. Je to rána, systém ale funguje svižně a ovládá se intuitivně. Připomíná dnešní tablety, navíc reaguje už jen na přiblížení prstů k obrazovce. Zvládne přehrávat DVD a je vybaven funkcí MirrorLink, díky níž si na displej promítnete obsah ze svého chytrého telefonu. Lze si také předplatit internetové služby.

 

Těžká váha

Zabrousíte-li do ceníku Passatu Variant, najdete v něm pohon všech kol 4Motion pouze ve dvou případech. Buď se středně silným turbodieselem o výkonu 150 koní, jemuž sekunduje šestistupňová automatická převodovka DSG se dvěma spojkami, nebo v top verzi 2.0 TDI (240 k) s dvouspojkou, ovšem tentokrát sedmistupňovou. Jiná možnost zatím neexistuje. Nezlobím se, všem třem hlavním součástem hnacího řetězce to spolu jde dobře. Automat řadí bleskově (kromě zpátečky, kvůli čemuž občas popojedete vpřed, aniž byste to čekali), rychlosti lze volit páčkami pod volantem a 4Motion se pomocí mezinápravové spojky -Haldex stará o hladké rozjezdy. Posílat 500 Nm čistě na přední kola by nebylo rozumné.

Takový náklad součástek ovšem znamená jedno zásadní negativum, kterého jsem si předtím při krátkých jízdách příliš nevšímal. Je to nadměrná hmotnost. Auto v této verzi váží 1735 kg, což je pro porovnání o 230 kg víc než varianta 2.0 TDI (150 k) s předním pohonem a manuálem, a o 306 kg víc než základní benzinová verze 1.4 TSI. Ano, diesely jsou těžké, ale tady je už nadváha do očí bijící. Naštěstí se z ní Passat dostává přebytkem síly motoru, díky níž nabízí stále skvělou dynamiku. Na stovku se tak dostane jen za 6,3 sekundy.

Těžká váha se projevuje na spotřebě, která už není tak idylická jako u slabších dieselů. V testu palubní počítač ukazoval průměrných 8 litrů nafty na 100 kilometrů, na dálnici si auto řeklo o víc než 10 litrů a ve městě pak o 9,5 litru paliva. To je dobrý výsledek s přihlédnutím k dodávanému výkonu, horší ale ve chvíli, kdy auto chcete provozovat dlouhodobě a za vlastní peníze. Přiznávám ovšem, že vůz zřejmě ještě nebyl dostatečně zajetý. Přesto si troufám tvrdit, že tento motor tak bude spíš volbou přímo pro majitele firmy, nebo vyššího manažera než pro řadového zaměstnance.

 

Ale stejně jede pěkně

Odhlédneme-li od tohoto nedostatku, není možné být s novým Passatem nespokojený. Zvlášť když sedí na podvozku vybaveném elektronickou regulací tuhosti tlumičů DCC za 27 500 korun.

V komfortním režimu auto svou plavností připomíná luxusní sedany vyšších tříd, ve sportovním zase uspokojí tuhostí i uspěchaného řidiče. Navíc je skvěle odhlučněné, a nebýt studeného startu s typickým chodem čtyřválcového TDI, zapomněli byste na to, že máte pod kapotou naftu.

S Passatem se dá skvěle pospíchat levým pruhem a pohodlně ukrajovat kilometry nudných dálnic. Služební cesty už vás proto tolik trápit nebudou. Navíc po několika hodinách za volantem vystoupíte svěží. Passat vybízí i ke sportovnějšímu svezení. Na okreskách umí být rychlý. Jen řízení je typicky „volkswagenovsky“ odtažité. Pohon všech kol zvládá držet čistou stopu, ale kombi má vzadu na rozdíl od sedanu „batoh“, takže se při drsnějším zacházení rychleji rozhodí. Nadotáčivost nastupuje poměrně brzy, což přikládám jednak vysoké váze, jednak zimnímu obutí. I v rámci slušného chování se ale řidič může pobavit.

Nic naplat, Passat byl a zůstává králem střední třídy. Hádám, že bude nadále nejprodávanějším modelem ve své kategorii, má k tomu všechny potřebné předpoklady. Model Variant je navíc -prostorný a praktický, takže se manažeři mohou těšit na soukromé víkendové kilometry. Jen si asi budou muset kvůli nákladům nechat zajít chuť na špičkové dvakrát plněné TDI. Očekávat mohou spíš stopadesátikoňovou variantu.

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion

Motor | vznětový dvakrát přeplňovaný čtyřválec, 1968 ccm, 240 k / 1750–2500 ot.min-1, 500 Nm / 4000 ot.min-1

Převodovka | sedmistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová spojka

Jízda | 0–100 km/h za 6,3 s, 238 km/h, kombinovaná spotřeba 5,4 l/100 km

Rozměry | 4767 x 1832 x 1477 mm, rozvor 2791 mm

Pohotovostní hmotnost | 1735 kg

Zavazadelník | 650 / 1780 l

Základní cena | 1 054 900 Kč