Hranice mezi životem a smrtí může být velmi tenká, tedy v případě, že máte dostatek peněz na červenou raketu se čtyřmi kruhy ve znaku a k tomu nedostatek řidičských zkušeností. Neznám nic podobného, kde by bylo tak snadné dosahovat šílených rychlostí a pohybovat se na hraně možností, zejména pak těch řidičských. Řeč bude o sportovně střiženém rodinném kombi RS4.
Extrémně snadno dosažitelná rychlost, celková praktičnost a tak trochu pokřivený pocit bezpečí. To vše získáte v jednom modelu od ingolstadtské automobilky. Sportovně pojaté kombi RS4 vyhoví všem, kteří musejí uspokojit rodinné potřeby, chtějí jezdit hodně rychle, touží po sezení blízko asfaltu a k tomu všemu ještě milují pořádné ženské tvary, zvláště pak široké boky.
Audi RS4 netřeba zdlouhavě představovat – za léta prodejů se jedná o zavedený top model, který je více než kdy jindy o příplatcích. No jen považte sami. Aby vůz vypadal stejně dobře jako zkoušený exemplář, je nutné z peněženky vytáhnout celkem dost peněz (za červený lak Misano se připlácí třicet tisíc, za dvacetipalcová frézovaná kola osmdesát pět tisíc, za kryty vnějších zpětných zrcátek z karbonu třicet čtyři tisíc, za zatmavená zadní skla a přední akustická skoro čtrnáct tisíc, za LED světlomety Matrix téměř dvacet pět tisíc a za sadu karbonových doplňků sto třicet tisíc korun). Vše dohromady pak zaručuje obdivné pohledy. Ty zkoušený vůz vzbuzoval všude, kde se jen objevil. Zájem dokonce projevili i majitelé konkurenčních rychlých kombíků i čistě sportovních modelů. Nutno ovšem podotknout, že takto „vystajlované“ Audi vyhoví především extrovertním povahám prahnoucím po okázalosti. Ohromovat můžete, i když otevřete kapotu, německá automobilka nabízí za čtrnáct tisíc korun karbonový kryt motoru. No neberte ho.
Také kabina vozu je o příplatcích – za karbonové dekorace je nutné vypláznout sedm tisíc, za RS designový paket čtyřicet tři tisíc nebo dát dvacet čtyři tisíc za čalounění sedadel jemnou kůží Nappa. Výsledek je pak ve spojení s perfekcionalismem dokonalý.
Prostoru je akorát a ergonomie vzorná. Nutné je počítat s faktem, že i za běžné prvky výbavy se u čtyř kruhů připlácí. V konfigurátoru je pro úplnou spokojenost potřeba přihodit vyhřívání sedadel, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, navigaci MMI, paket odkládacích prostor, kolejnicový systém v kufru, Audi smartphone interface, Audi virtual cockpit, elektricky nastavitelná přední sedadla, head-up displej, bezklíčkové odemykání či startování nebo ambientní osvětlení, což jsou všechno položky, které u vozidel střední třídy můžete v obdobné podobě běžně získat ve standardu.
Dopovaných šest je víc než osm
Atmosférický osmiválec 4.2 FSI už pod kapotou RS4 nenajdete. Mnozí z vás si zřejmě utírají slzy, demonstrativně spalují plakáty prvního Quattra a trhají prospekty ingolstadtských modelů. V praxi ovšem absence dvou hrnků není tak strašná, alespoň co se řeči čísel týká. Točivý moment přeplňovaného srdce povyrostl o 170 Nm na hezkých 600 Nm, zrychlení z nuly na stovku se zlepšilo o 0,6 sekundy a o úspoře paliva nemůže být ani řeč. To je věc tutová. Šestiválec 2.9 TFSI Audi vyvíjelo ve spolupráci s Porsche.
Nový agregát umí díky proměnnému časování obou rozvodů pracovat v obdobě Millerova cyklu, což má kladný vliv na ekonomiku provozu. Při velmi lehké noze na plynovém pedálu lze jezdit za devět litrů, což je vzhledem k výkonu 450 koní překvapivá hodnota (není tomu tak dlouho, co za devět jezdily atmosférické osmnáctistovky o čtvrtinovém výkonu). Pokud se ovšem budete chtít alespoň trochu svézt, počítejte s dvanácti litry. Větší divočiny pak znamenají výlet k číslicím začínajícím dvojkou nebo trojkou. Příplatkový sportovní výfuk je nutností, při běžné jízdě neruší a při dynamické jízdě vykouzlí velmi pěkné skladby v podobě praskání, bublání, chrchlání a střílení.
O tom, jak hodně dynamický dokáže šestiválec být, nejlépe vypovídá hodnota točivého momentu. Šest stovek Nm nastupuje při překročení 1 900 otáček a je k dispozici až k pěti tisícům. Stačí tedy šlápnout na plyn a okamžitě jste zatlačeni do sedadel. Ručička tachometru letí zběsile nahoru, převodovka odřazuje jak smyslu zbavená a okolní krajina se začíná slévat v jednu velkou šmouhu. Nástup zrychlení je drtící a nepolevuje. Motor táhne a táhne. Pokud ale čekáte těsně před červeným polem otáčkoměru ještě nějaké bonusové zakončení, budete zklamáni – šestiválec uvadne a nic už nepředvede. To nejlepší se totiž již odehrálo: plynulé drtící zrychlení.
Dynamika vozu je úžasná a přitom lehce dosažitelná. Nemusíte se jako řidič vůbec snažit. Z RS4 se stává raketa naprosto přirozeně, bez větší snahy i emocí. A stejné je to s řízením. Vůz je neuvěřitelně rychlý, uhlazený, vyvážený a stále elegantní. Průlety zatáčkami v šílených rychlostech jsou samozřejmostí, až si člověk přestane uvědomovat, na jak tenkém ledě se pohybuje. RS4 po vás nic nechce a plní veškerá přání. Na výjezdu z pomalé zatáčky stačí sešlápnout plyn na podlahu a najednou jedete rychleji než na dálnici. Ručička vmžiku mine dvoustovku, jdete na brzdy, vaše tělo se zakusuje do pásů – to když obrovské keramické brzdy předvádějí svou účinnost. Opět přesouváte nohu na plyn a znovu a pořád dokola. Tak snadné je řídit tohle Audi. Nutné je počítat s vyšší hmotností vozu, ta činí sedmnáct metráků a při plném obsazení může dosáhnout až 2,3 tuny. A s tím je nutné počítat. Přestože Audi popírá dost dlouho zákony fyziky, není všemocné.
Ve městě cítíte tuhost RS4, která je oproti civilnější S4 o poznání větší. I v nejkomfortnějším jízdním režimu je přítomnost sportovně pojatého podvozku a dvacetipalcových kol trochu na obtíž. Sportovní příplatkový podvozek netluče, ale na jeho tvrdost si je potřeba zvyknout.
Elektronicky řízený diferenciál na zadní nápravě není součástí základní výbavy, musíte za něj dát navíc téměř čtyřicet tisíc korun. Ten bych u ostrého kombíku očekával ve standardu. Již zmíněné karbon-keramické přední brzdové kotouče přijdou na více než 170 tisíc korun. Vysokou částku ale do brzd rozhodně investujte, zejména plánujete-li jezdit na okruhy. Také je nutné počítat s faktem, že toto Audi není žádný hlemýžď a opakovaná deakcelerace z vysokých rychlostí není pro konvenční brzdy to pravé ořechové. Ke karbon-keramickým brzdám se sluší přihodit i omezovač rychlosti posunutý na 280 km/h (ten stojí 43 tisíc korun).
Při vysokých rychlostech z RS4 nejde vůbec strach, nehne brvou, dělá, co má, a to je zákeřné. Může to totiž vést až do fáze, kdy řidič zapomene, že není bůh, a maskovaná rychlost se promění ve velké nebezpečí.
Cena začínající na necelých 2,2 milionu není vzhledem k poskytovaným vlastnostem vyložený úlet. RS4 skloubí možné s nemožným. Testovaný kus obdařený celou řadou estetických doplňků a nezbytností přišel na téměř 3,3 milionu korun.
Verdikt: Perfekcionismus v každém coulu, to je Audi RS4. Ultimativní, schopné, praktické a tak trochu nudící. Nudící tím, jak všechno dělá perfektně. Jízdní režim Dynamic je vrcholem, kdo jezdí na okruhy, určitě by uvítal mód posunující řidiče do dalšího levelu.
Audi RS4 Avant 2.9 TFSI
- Převodovka: pohon všech kol, automatická převodovka
- Motor: 2 894 ccm, dvojitě přeplňovaný zážehový šestiválec
- Cena: 2 194 900 Kč /Testovaný vůz: 3 279 100 Kč
- Výkon: 331 kW (450 k) / 5 700 ot/min
- Točivý moment: 600 Nm / 1 900–5 000 ot/min
- Zrychlení: 4,1 s
- Maximální rychlost: 280 km/h
- Objem palivové nádrže: 58 litrů
- Hmotnost: 1 715 /2 305 kg
- Zavazadelník: 505 l
Petr Šikl (foto), Vojtěch Zikmund (foto)