Ten, kdo měl nápad postavit pod značkou Dacia levné SUV určené především pro východní trhy, by si zasloužil metál. Auto způsobilo hodně povyku už při svém příchodu do prodeje a hodně rychle se také ukázalo, že původní plány byly příliš skromné. Poptávka, a to dost silná, totiž nepocházela pouze z východu, ale také ze západu Evropy, respektive nakonec z celého světa. Z Dusteru se stal globální úspěch a dávno přestalo platit, že jde o auto, které jezdí hlavně v terénu. Ne, zákazníci tohle SUV přestěhovali do měst a na normální silnice. Jenže to tak docela nekorespondovalo s původním plánem.
A tak přišel minulý rok facelift, který přinesl pár designových úprav, a hlavně tišší interiér. Do nabídky se nastěhovala také navigace a několik dalších prvků komfortní výbavy, o nichž se dříve prohlašovalo, že je zákazníci nechtějí. Třeba takový tempomat. Možná zákazníci z východu podobné prvky skutečně nechtějí, v Evropě je po nich ale nemalá poptávka. Takže se nakonec i u Dacie rozhodli vyjít těmto trendům ještě více vstříc. Do prodeje se proto dostala nejen solidně vybavená, ale dokonce stylová verze Blackstorm.
Tak to tu ještě nebylo
„Vystylované“ provedení Dusteru je věc, která tu opravdu ještě nebyla. Kdo by to přece potřeboval, když se o autě ze začátku mluvilo jako o moderní náhradě za Ladu Niva. No vidíte, a najednou před námi stojí provedení postavené na matně šedých šestnáctipalcových kolech, se žlutými kryty zpětných zrcátek a s rámečky kolem mlhovek, s nálepkami (má jít o část výškoměru) nebo chromovou koncovkou výfuku a se zatmavenými zadními okny.
Chcete-li znát můj osobní názor, pak jsem si nejprve klepal na čelo při pomyšlení na variantu, která má udělat z Dusteru přitažlivé SUV. Jenže ono to funguje. Mohu to potvrdit osobně, Blackstorm vypadá opravdu hodně zajímavě, což nakonec dokládají i reakce kolemjdoucích. Duster je také u nás hodně oblíbený vůz, a když ho ještě takhle dozdobíte, máte o pozornost postaráno.
Design se vylepšoval rovněž v interiéru. Na sedadlech opět najdeme onen výškoměr, tentokrát tam je samozřejmě vyšitý, v malém provedení se nastěhoval i na volant. Čalounění jako takové je tmavé a kontrastuje s ním žlutá linka. Stejnou kombinaci najdete také na koberečcích. A když přidám kůží potažený volant, jsme s výbavou Blackstorm v podstatě hotovi. Zbývá se už jen optat, jak se vám výsledek líbí.
Blackstorm zázraky neumí
Dacia Duster Blackstorm vypadá na fotkách hodně dobře a seznam její výbavy působí ještě lépe, ale nemyslete si, že jsme svědky nějakého zázraku. Podstata auta se přirozeně nezměnila. Takže tu máme pořád totéž: na jednu stranu výborné, na stranu druhou laciné SUV.
Je zajímavé, že i po pěti letech působení na trhu Duster vůbec nezestárl. Tedy na pohled. V interiéru to navzdory žlutým ozdůbkám tak docela neplatí, ale kdo chce levné auto, ten nemůže čekat dechberoucí materiály a kvalitu zpracování. Nebudu proto kritizovat tvrdé plasty, lehoučké dveře a podobné věci. To už k Dusteru prostě patří. Je tu ale pár důležitějších „detailů“, o nichž je před nákupem auta dobré minimálně vědět. Abyste si nepředstavovali Blackstorm jako stylové SUV a nebyli pak zklamaní.
Předně si musíte zvyknout na zvláštní pozici za volantem a jaksi úsporná sedadla. Volant lze nastavovat pouze výškově, sedadla mají minimální tvarování a velmi krátký sedák. V zatáčkách vás příliš nepodrží, na delších trasách je velmi brzy začnete proklínat. Úplně oslnivý není ani multimediální systém. Nejde o to, jak funguje, ale o to, kde je. Už na první pohled je jasné, že se nastěhoval hodně nízko. Nezdá se mi, že by umístění nějak hodně vadilo, říkáte si? Jistě, opět na první pohled nic moc nevadí. Zkuste si ale podle této navigace jezdit v hustých ulicích velkoměsta a poté, co potřetí minete správnou křižovatku, rádi nasadíte chytrý telefon do držáku a dáte ho na okno.
Řečeno stručně a jasně, Duster Blackstorm je stále Duster. Takže se připravte na jednoduchý interiér, ne úplně prostornou druhou řadu sedadel a ne úplně velký zavazadelník. A jako u každého laciného auta i zde se na vás těší řada kompromisů.
Jízda? Klasika
Duster je v mých očích velmi sympatické auto. Jednoduché a snad poslední SUV, které se opravdu v terénu neztratí. Tu robustnost podvozku cítíte na každém milimetru silnice. Off-roadové geny ale poznáte na každém rohu také v negativním smyslu. Třeba kratičká jednička zdárně suplující redukci nebo zhruba tři tisíce otáček při dálničních 130 km/h, což už přináší do kabiny přece jen větší hluk.
Jízdně je tedy i Blackstorm naprostou klasikou se jménem Duster. V terénu je to výborné auto, na silnici spíše průměrné. Díky relativně tichému interiéru v nižších rychlostech a díky podvozku, který nemá problém s kanály, tramvajovými kolejemi a podobnými pastmi našich měst, se docela hodí i pro jízdu v husté zástavbě, ale jezdit s ním běžně mimo město už není úplně to pravé ořechové.
Poznáte to třeba i na spotřebě. Pokud očekáváte od naftové jedna-pětky (tak jako já) příkladně nízkou spotřebu, nedočkáte se. Ve městě si Duster bral zhruba 7,2 l/100 km, při dálničních 130 km/h nemá problém i s vyššími hodnotami. Pod šest litrů se dostanete, ale musíte zvolnit pod zákonem stanovené limity.
Jaký to má smysl?
Celý týden, co jsem Duster Blackstorm testoval, se mi hlavou honila zákeřná otázka. Jaký má tahle stylová výbava vůbec smysl? Nakonec jsem odpověď našel, ale musel jsem opustit pragmatické uvažování. Stylový Duster význam má, a to poměrně velký. Odpověď zní: marketing. Přece jen jde už o celkem starší auto, které každý zná, ale podobné edice vždy přitáhnou pozornost a trhu připomenou, že tu levné rumunské SUV ještě stále je. Má to i význam ze strany zákazníků, protože příplatek za stylový exteriér a solidní výbavu je pouhých 15 tisíc korun, takže se v případě dieselu dostanete lehce přes 400 tisíc korun. Chcete vědět, jaké jiné naftové SUV, které je ještě navíc stylové, za tyhle peníze pořídíte? Řeknu vám to: žádné.
Jenže já se kloním spíš k pragmatickému hodnocení, takže jsem nakonec toho názoru, že Blackstorm není ideálním nápadem. Z Dusteru se snaží udělat SUV, snaží se navodit dojem, že jde o silniční crossover, se kterým můžete bezstarostně jezdit z bodu A do bodu B ve vší spokojenosti. Jenže takový Duster není. Pokud se budeme na tohle auto dívat optikou Mitsubishi ASX a jemu podobných, pak jde o průměrný vůz, i když pro něj vždy bude jasně hovořit jeho nízká cena.
Duster jednoznačně patří do terénu, kde se vám časem žluté nálepky odloupnou, litá kola poškrábou a žluté rámečky u mlhovek upadnou. Blackstorm mi znovu připomněl to, jak výborný Duster je. Tolik skutečně poctivé a funkční práce za dané peníze nikdo jiný neudělá. Zároveň také jasně ukázal, jak se svým chováním liší od dnešních SUV. A je to tak dobře. I proto si stále myslím, že mnohem více než výškoměr na dveřích sluší tomuto autu bílá karoserie, černé nelakované nárazníky a plechová kola. Správný Duster si totiž na nic nehraje.
Dacia Duster 1.5 dCi 4×4 Blackstorm
Motor | vznětový přeplňovaný čtyřválec, 1461 ccm, 109 k / 4000 ot.min-1, 240 Nm / 1750 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová manuální, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h za 12,9 s, 168 km/h, kombinovaná spotřeba 5,2 l/100 km
Rozměry | 4351 × 1821 × 1634 mm, rozvor 2674 mm
Pohotovostní hmotnost | 1294 kg
Objem zavazadelníku | 480 / 1570 l
Základní cena | 414 900 Kč