Nastala dlouho očekávaná chvíle a Mazda nám ukázala prvního zástupce nové generace nazvané Kodo. Tu předznamenal nejprve koncept sedanu Shinari, který naznačil, jak bude v této generaci vypadat středostavovská Mazda 6. Pak se objevil koncept Minagi. Z něj vzešla nová CX-5. A ponechala si hodně detailů, které jsme si mohli předtím prohlédnout na autosalonu.

Už jen fakt, že jsem k testu dostal automobil v tyrkysovém lakování, budil značnou pozornost. Připočítejte k tomu ještě výraznou masku na přídi a zájem okolí je zaručen. Kompaktních SUV v posledních letech přibylo opravdu mnoho, až se v nich lidé přestávají orientovat. CX-5 však svým vzhledem vystupuje z řady.

Na palubě

Uvnitř už jsou její křivky poněkud umírněnější, palubní deska možná působí až trochu fádně. Na druhou stranu je dobře zpracovaná, jednoduše tvarovaná a ozdobená jen decentním dekorem. Moc pěkný je tříramenný multifunkční volant potažený kůží, stejně tak se mi zamlouvaly i tři budíky v kapličce. Dominuje jim otáčkoměr, vlevo najdete rychloměr s ukazatelem aktuálního zařazeného stupně a vpravo se do budíku vešel černobílý displej palubního počítače.

Klimatizace dostala jen obyčejný digitální displej s výrazným oranžovým zbarvením, který tak trochu bije do očí. Na druhou stranu mě potěšila navigace. Mazda si zvolila spolupráci s TomTomem a udělala dobře. Navigace je jednoduchá a snadno se ovládá nejen pomocí dotykové obrazovky, nýbrž i joystickem s tlačítky na středovém tunelu. Navíc není drahá, přijde na 12 500 Kč.

Sedadla byla v testovaném voze sice jen manuálně seřiditelná, avšak velmi pohodlná. Ani na delších trasách jsem si nemohl stěžovat, protože poskytovala dobrou oporu pod nohama i v oblasti zad. Ve druhé řadě už to taková sláva nebyla. Přece jen je Mazda CX-5 kompaktní SUV, takže se ani nedalo čekat, že bych si se svými 190 cm „za sebe“ pohodlně sedl. Navíc sedáky byly také poměrně krátké – prostě se tu šetřilo prostorem. Kufr má základní objem 503 l, což stačí.

Co je Skyactiv?

Mazda CX-5 je prvním vozem značky, do něhož byla kompletně implementována technologie Skyactiv. Jednoduše řečeno jde o takový balíček, který obsahuje součásti zaměřené hlavně na snižování spotřeby. Nebudu vás dlouho nudit technologickým popisem, ostatně o Skyactiv se toho napsalo už hodně.

Pokud jste však za poslední rok neotevřeli ani jeden motoristický časopis, pak vězte, že CX-5 má nové šasi, nový podvozek, novou manuální i automatickou převodovku a nové motory. Tyto prvky vždy obsahují sadu technických řešení, někdy známých, jindy zcela nově vyvinutých. Otázkou je, jak fungují v běžném provozu.

K hledání odpovědi na tuto otázku jsem si půjčil CX-5 poháněnou benzinovým dvoulitrem a vybavenou manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol. V době, kdy většina výrobců směřuje k downsizingu a nahrazuje objem motorů turbodmychadly, šla Mazda vlastní cestou.

Motor zvaný Skyactiv-G nedisponuje sice přeplňováním, avšak inženýrům se podařilo vykouzlit nevídaný kompresní poměr 14:1, což je pro benzinový motor rekordně vysoká hodnota, které nedosahují ani závodní automobily. Výsledkem je vyšší účinnost, a tím podle Mazdy až 15 procent více točivého momentu a méně emisí.

Jezdí svižně a „za pár“

Mazdu jsem vzal o víkendu na delší výlet do Podkrkonoší a musím říct, že mě velmi mile překvapila. Motor má výkon 160 k (v předokolce 165 k) a maximum točivého momentu 210 Nm. Jeho dynamika je ale velmi dobrá, pohybujete-li se především po městě a na okresních silnicích. Předjíždění nedělá vozu problémy díky konstantnímu záběru jednotky ve velmi širokém spektru otáček. A motor se rád nechá vytočit i do vyšších čísel – točivý moment nastupuje do maxima ve 4000 otáčkách, výkon vrcholí o dva tisíce výše. Při vysokých rychlostech ovšem tolik agility nečekejte. Zrychlování na dálnici třeba mezi 120 a 140 km/h už trvá o něco déle.

Součástí Skyactivu je také převodovka, která má evidentně zkrácené dráhy. Ne tolik jako třeba v případě roadsteru MX-5, přesto se ale s převodovkou velmi rychle sžijete a budete z ní mít radost. Někomu by možná mohl vadit tužší chod páky kulisou, já jsem si ale brzy zvykl, stejně tak jako jsem si zvykl na delší nastavení jednotlivých převodů, které je další součástí řetězce drobností, jež má na konci vygenerovat nízkou spotřebu.

Povedlo se? Posuďte sami – ve městě se mi dařilo jezdit za 8 l, mimo město za 6 l a celkově jsem test končil se 7,5 l na 100 km. Na benzinové SUV to není špatné, co myslíte?

Na špici

Mazda je známá tím, že umí dobře nastavovat podvozky svých automobilů. Perfektně to udělala u „šestky“ i u „trojky“. CX-5 ale dostala podvozek nový, tudíž jsem byl zvědavý. A musím jednoznačně konstatovat, že Japonci nezklamali ani tentokrát. Stabilita vozu je precizní, stejně tak tlumení nerovností. Mazda se chová v zatáčkách agilně, na klikatých okresních silnicích je svižná a dobře kontrolovatelná. Rázy od kol neexistují.

Takže si to shrňme – máme tu zcela nový vůz, který jezdí pěkně a s rozumnou spotřebou, vypadá dobře a působí kvalitně. Kolik byste za něj dali? Jistě, zní to trochu jako z reklamy, ale pohled do ceníku pro mě byl velkým překvapením. Základní verze v základní výbavě s tímto motorem a bez pohonu všech kol přijde bez stokoruny na půl milionu korun. Pokud chcete čtyřkolku, dostanete s ní už vyšší výbavu, takže si musíte připravit 649 900 Kč. Vzhledem k tomu, jak moc se nová Mazda CX-5 povedla, jde o velmi solidní nabídku, na kterou zákazníci podle prvních prodejních výsledků slyší. Mazda vůbec poprvé vkročila do kategorie kompaktních SUV a hned vstoupila mezi vrcholové hráče.

Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G AWD
Technické údaje

MOTOR
Typ motoru    řadový zážehový čtyřválec
Počet válců, ventilů    4 / 16
Zdvihový objem    1998 ccm
Nejvyšší výkon     118 kW při 6000 ot/min
Nejvyšší točivý moment     208 Nm při 4000 ot/min

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ
Pohon    4×4 s mezinápravovou spojkou
Trakční systémy    TCS, DSC, HLA
Převodovka    6stupňová manuální

PODVOZEK
Vpředu/vzadu    McPherson / víceprvková náprava
Odpružení přední/zadní    vinuté pružiny
Brzdy přední/zadní    kotoučové
s vnitřním chlazením / kotoučové
Elektronické systémy    ABS, BED, EBA
Řízení     hřebenové s elektrickým posilovačem
Kola / Pneu    7Jx17 / 225/65 R17

KAROSERIE
Typ/dveře/sedadla    samonosná / 5 / 5
Délka x šířka x výška    4455 x 1840 x 1710 mm
Rozvor náprav    2700 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu    1585 / 1590 mm
Objem zavazadlového prostoru    503 / 1620 l
Světlá výška    210 mm
Provozní/celková hmotnost    1563 kg / 2000 kg
Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného
1800 kg / 725 kg

JÍZDNÍ VÝKONY
Nejvyšší rychlost    197 km/h    Zrychlení 0-100 km/h    10,5 s

SPOTŘEBA
Město    8,1 l /100 km
Mimo město    5,8 l /100 km
Kombinovaná    6,6 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu    7,5 l/100 km
Emise CO2    155 g/km
Palivová nádrž    58 l
CENA A VÝBAVY
Základní cena 2.0 Skyactiv-G AWD    649 900 Kč
Cena testovaného vozu    695 500 Kč

Záruky
Technika     3 roky / 100 000 km    Karoserie    12 let