Volvo už od roku 2001 pořádá extrémní závod plachetnic Volvo Ocean Race a na jeho počest vyrábí i speciální edice svých vozů. Ten letošní odstartoval ze španělského Alicante 4. října. V těchto chvílích právě probíhá a jeho cíl je naplánovaný až na 27. června 2009 v ruském Sankt Petěrsburgu. Samozřejmě se nepluje jen kolem severní Evropy. Lodě objedou celou Zemi přes Kapské město, Indii, Singapur, Rio de Janeiro a Boston.
Na limitované edici Volva XC90 Ocean Race se to projeví hlavně možností vybrat si ze dvou exkluzivních laků. Nabízí se stříbrný Electric Silver nebo mořský Ocean Blue. Druhý jmenovaný jsme si užívali my a velkému SUV hodně sluší, spolu se stříbrnými doplňky. Nová jsou i litá kola, která byla podle zástupců automobilky inspirována pohybem mořských vln. No, o designu se dá napovídat spousta věcí, důležité je, že jsou hezká. Speciální edici ještě naznačují loga na stranách kapoty.
Uvnitř je to stará známá XC90 v té nejvyšší výbavě. I když je na kabině a hlavně na palubní desce vidět, že už má nějaký ten pátek za sebou, nedá se jí upřít stále aktuální vkusné zpracování. Většina luxusních vozů je jaksi příliš okázalých, plných blyštivého dřeva a hliníku. Volvo si ale s dekorem vyhrálo a výsledkem je matný hliník, voňavá světlá kůže a kvalitní plasty, které se chlubí dobrým slícováním.
XC90 je jedním z posledních modelů, který ještě nepřešel na nový odlehčený design značky, jenž uvnitř symbolizuje tenká středová konzole. Vidět to je i na volantu a kapličce s budíky. Ovládací prvky a malý displej vprostřed desky patří také do let minulých, i když ani v nových vozech se Volvo příliš neposunulo. Na druhou stranu proč kritizovat, člověk přece nepotřebuje nějaká barevná blikátka. Na rádio pořád stačí jeden řádek.
GPS uprostřed
Kdo by přece jen toužil po barvě, tomu vyjede z vrchu palubovky LCD obrazovka s navigací. Pracuje s ním dálkové ovládání, které se pořád někde ztrácí. Jeho výhodou jsou ale pouze tři intuitivní tlačítka, která můžete mačkat za jízdy, aniž byste spustili oči z vozovky. Navigace má slušné pokrytí, detaily ale jen ve větších městech. Hodilo by se přidat trochu rozlišení.
Co se týče prostornosti, Volvo XC90 určitě velmi dobře znáte. Velká kožená sedadla a dostatek prostoru pro nohy i v případě zadních cestujících si hýčkají celou posádku. Nejsou tak měkká jako u manažerského S80, poskytují ale o trochu lepší boční vedení. Pořád to však není ono. Vpředu může vadit vyšším postavám široký středový tunel. Zavazadelník je rozměrný, kryje ho roleta s velkým nápisem a logem Ocean Race. Zvlášť dělitelná zadní sedadla se dají sklopit do roviny.
Nafta, která neruší
K dispozici jsme měli nejnižší motorizaci pro XC90 a jedinou naftu z nabídky. Pětiválec D5 s výkonem 185 koní a točivým momentem rovných 400 Nm. Měli jsme s ním tu čest už u malého kupé C30, ze kterého udělal opravdu mrštný hatchback. V případě XC90 vážícího přes dvě tuny je ale situace diametrálně odlišná. V porovnání s nabízenými benzínovými verzemi 2.5T, 3.2 a V8 je nejpomalejší, zvláště výrazné je to s automatickou šestistupňovou převodovkou, odmění se ale nejnižší pořizovací cenou a ještě přijatelnou spotřebou.
Pětiválcový diesel má svá pozitiva. Volvo XC90 je především o komfortu cestování a tichou jízdu nenarušuje ani chrčení nafty, které je nejvýraznější po studeném startu. Za pár minut chodu ustává. Na diesel si vzpomenete ještě při plné akceleraci, při běžném pohybu je ale nevýrazný. V dálničních rychlostech už je hlučnější vítr, ve srovnání s jinými SUV zvuková pohoda v kabině velmi dobře obstojí.
Nadávání na automat
Zatímco spolujezdci si budou libovat maximální pohodlí, řidič už tak relaxovaný nebude. To když se bude neustále divit tomu, co zase ta šestistupňová automatika provádí. Volvo umí dobré automaty, o tom jsme se přesvědčili třeba za volantem luxusního korábu S80, jenže tohle je jiná liga, ta horší. Automat je zoufale pomalý a místy zase zbytečně horlivý. Do toho se míchá marná snaha pětiválce pohnout s dvoutunovým kolosem.
Volvo XC90 poháněné naftou překoná stovku za 10,9 sekundy. Ale s manuální převodovkou. S automatickou mu to trvá už neuspokojivých 11,5 sekundy. Maximální rychlost je 190 km/h, ale takhle rychle se pohybovat nebudete, to už by si SUV nebylo na silnici příliš jisté. Horší je i spotřeba, která je v případě automatu vždy o necelý litr vyšší. Ve městě si XC90 řekne o 11,9 litru nafty na sto kilometrů, mimo pak prý jen 7,4 litru. Naše kombinace ukázala rovných 11 litrů, nebýt neposedné převodovky, určitě by byla pod desítkou.
Raději benzín
Z úsporných důvodů si dokážeme představit, že naftová motorizace jde dobře na odbyt. Určitě bude vyhovovat šetřivým rodinám, které neváhaly dát milion za bezpečné auto. Tím Volvo XC90 bezesporu je, ať už díky systému BLIS, který varuje před vozy v mrtvém úhlu, nebo sadě elektronických asistentů a airbagů. Sama stavba SUV už také zaručuje větší šance při kolizi.
Volvo XC90 je i po tak dlouhé době stále dobrou volbou, pokud se chcete dobře reprezentovat a zároveň se cítit v bezpečí. Edice Ocean Race zaručuje maximální výbavu a komfort, naftový pětiválec zase menší náklady na provoz. Něco nám ale říká, že zájemce o maximální výbavu začínající na nějakých 1 318 000 korunách se bude poohlížet spíše po benzínové verzi. Může zkusit třeba 3,2litr s 238 koni a cenou jen o 40 tisíc vyšší. Vrcholný osmiválec přijde na 1 612 000 korun.
Základní cena v provedení OceanRace: 1 318 000 Kč
Objem motoru 2400 ccm
Maximální výkon 136 kW (185 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 400 Nm při 2750 ot/min
Převodovka 6rychlostní automatická
Maximální rychlost 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,5 s.
Udávaná spotřeba město 11,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 7,4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 9 l/100 km
Spotřeba během testu 11 l/100 km
Provozní hmotnost 2080 kg
Délka / výška / šířka 4807 mm / 1784 mm / 1634 mm
Rozvor 2857 mm
Zavazadelník 483 l
Foto: Zuzana Procházková