S příchodem faceliftu pro Volkswagen Golf přišla řada i na jeho terénní verzi Alltrack. Změnilo se jen pár detailů. Na nich se však přesně ukazuje, že i drobnosti mohou auto posunout skoro o level výš.

O smyslu takzvaných allroadů, tedy kombíků posazených na vyšším podvozku s plastovou ochranou do terénu, můžeme vést mnohahodinové spory. Na jednu stranu působí rozmařile, protože toho o moc víc nezvládnou, ale navenek se svou „terénností“ chlubí až hanba. Na druhou stranu je ale pravda, že přece jen schopnější o něco jsou, lákají jedince vyznávající nebo alespoň předstírající aktivní životní styl a líbí se jim. Tak proč ne. Ostatně jeden z popularizátorů této kategorie – Audi A6 allroad quattro na tom postavilo svůj úspěch, který se teď opakuje hlavně napříč koncernem.

Je to tak. Své do terénu obrněné verze má nejen Golf a Audi A6, ale i menší A4. A co teprve domácí Škoda Octavia Scout nebo u nás trochu exotický Seat Leon X-perience. A to jsme se ještě nedostali k dalším větším modelům, jako je Passat Alltrack. Není se čemu divit, že jde o oblíbené modely i pro jejich univerzálnost. Jsou pohodlné, prostorné a dobře vybavené. A na tom se u Golfu samozřejmě nic nemění ani po faceliftu.

Pokud bych vyjmenoval detaily na designu vozu, které se změnily, nebyl by to dlouhý seznam. Máme tu nová full LED světla, jiné lesklé lišty, jiné brzdovky nebo koncovky výfuku. Ale když se na auto podíváte jako na celek, je nové na první pohled. Je to jeden z těch faceliftů, u kterých víte, že se něco změnilo, ale vlastně netušíte co. Hlavní je, že se koukáte na nové auto. Jinak si Golf Alltrack zachovává obvyklé atributy allroadů. Kromě plastů do terénu to je ještě třeba podvozek o 20 mm vyšší než u standardního kombíku Variant.

Doba obrazovek

Budoucnost je tady, všichni už používají obrazovky tam, kde jen mohou. Poprvé se objeví i ve Škodě, konkrétně u nového kompaktního SUV Karoq. Volkswagen už má displej nahrazující klasické budíky dlouho, přišel s ním nový Passat. A teď ho po faceliftu dostal i Golf. Tedy samozřejmě za patřičný, ale nikterak vysoký příplatek. Výhoda? Je to hezčí, máte více informací najednou a budete se lépe orientovat.

Pokud jste ochotni sáhnout ještě hlouběji do kapsy, jako to udělal někdo, kdo specifikoval námi testovaný vůz, dostanete i nejnovější verzi navigačního a zábavního systému Discover Pro, jehož obrazovka má úhlopříčku celých 9,2 palce. Je lesklá a stejně jako v případě Arteonu se okamžitě upatlá od vašich otisků. Takže první kroky po koupi vozu by měly směřovat do optiky pro malý hadřík na brýle, který je na obrazovku ideální. Možná ale bude lepší koupit větší utěrku ještě v drogerii, lesklých ploch je na palubní desce, a dokonce i na multifunkčním volantu k upatlání víc než dostatek.

To je co do výčtu vizuálních změn vše, což je zároveň i dobře. Palubní deska Golfu je totiž povedeně navržená s inteligentně umístěnými tlačítky a středovým panelem lehce nakloněným k řidiči. Za volantem se sedí dobře, i když lehké přizvednutí není zas až tak cítit. Kdo by čekal posez jako v SUV, ten může být zklamán. Tohle je pořád prostě kombík.

A nutno podotknout, že prostorný. Uvnitř se pohodlně usadí čtveřice dospělých na libovolně dlouhou cestu. Jde o ideální rodinné auto i proto, že velikost jeho kufr patří mezi ty nejlepší v dané kategorii. S kapacitou 605 litrů se dá už pohodlně cestovat na delší dovolenou a dělat libovolně velké nákupy. Připočítejme k tomu velmi slušnou výbavu v základní ceně a z Golfu nám roste povedený univerzál. Tak si představuji auto, kterému jde jen máloco vytknout.

Jen ty nejlepší

Negativně nejde mluvit ani v případě hnacího ústrojí. Pro verzi Golf Alltrack jsou totiž vyhrazeny jen ty nejlepší z nejlepších jednotek Golfu. V případě dieselu to sice znamená jen jedinou možnost – naftový dvoulitr o výkonu 184 koní, spojený s automatickou dvouspojkovou převodovku DSG a pohonem všech kol –, ale kdo by se zlobil? Zvlášť poté, co došlo na změnu řazení a starší šestistupňový systém nahradil nový sedmikvalt. Ten umí lépe zacházet s točivým momentem a auto je díky tomu znatelně dynamičtější.

Motor má kultivovaný chod a obhajitelný apetit. Za týden, kdy jsem ho rozhodně nešetřil, hlásil palubní počítač spotřebu 6,9 litru v průměru, přitom o litr můžete klesnout při poklidném cestování. Automat má delší převody a sedmičku, takže i při dálničním tempu točí motor poměrně nízko. Nechává to rezervu pro další akceleraci a zároveň snižuje hlučnost i konzumaci paliva. Automat navíc řadí lépe než jeho předchůdce – přechody mezi rychlostmi jsou i v nízkém tempu hladké, a tak neškube. Jde o velmi dobrou kombinaci i díky slušnému dojezdu, který takto může hravě znamenat 700 kilometrů.

Auto je navíc velmi komfortní. Allroady samy o sobě platí za nepohodlnější verze kombíků, což jde ruku v ruce se zvýšeným podvozkem a přenastavenými tlumiči. V testovaném autě ovšem nechyběly adaptivní tlumiče DCC, za které se připlácí něco navíc. Rozdíl mezi sportovní a komfortní polohou je cítit, ale nejde o velký skok. V každém případě platí, že je jízda s nimi požitkem pro ty, kteří si chtějí ve voze hlavně odpočinout.

Má svou cenu

Alltrack se navzdory vágnímu posilovači dobře vodí. Nečekejte ale od něj žádné zázračné vtažení do hry, od toho tu je přece drsný Golf R. Alltrack se však i přes o něco větší náklony karoserie oproti běžnému Varinatu chová přirozeně a nedotáčivost přichází až při opravdu extrémním zacházení. Svůj podíl na tom samozřejmě nese i pohon všech kol, který je jako obvykle řešen spojkou Haldex v její aktuální generaci. A terén? Upřímně se přiznám, že jsem v něm nebyl. Projel jsem jen pár polních cest, na které je Alltrack jako dělaný. A být zima, určitě bych si zadováděl ve sněhu. Víc od Golfu ani čekat nechcete.

Nový Golf – a platí to i pro tuto verzi, lze jen těžko za něco kritizovat. Je to povedené auto do každé situace, schopné, dobře jezdící a kvalitně vyrobené. Problémem by mohla být jen vyšší cena, která u testovaného kousku vystoupila na 1,2 milionu korun. To jde tedy o poměrně drahý Golf, který má možná šanci v Německu, ale na českém trhu si ho raději zákazníci odpustí. To se pak totiž může srovnávat se špičkovými kompaktními SUV.

Verdikt: Golf Alltrack s naftovým motorem, automatem a pohonem všech kol je velmi povedené auto. Jde o univerzála, kterému nelze prakticky nic vytknout. Tedy až na jednu věc – vysokou cenu. Dát 1,2 milionu korun za Volkswagen Golf chce hodně velké přesvědčení. Za to tedy půl hvězdičky dolů. Ale jinak bychom si ho samozřejmě přáli mít…

Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI 4Motion DSG

  • Převodovka: 7stupňová automatická převodovka, pohon všech kol
  • Motor: 1 999 ccm, přeplňovaný naftový čtyřválec
  • Cena: 802 900 Kč
  • Testovaný vůz: 1 204 000 Kč
  • Rozměry: Výška 1 515 / Šířka 1 799 / Délka 4 578 / Rozvor 2 629
  • Výkon/točivý moment: 135 kW (184 koní) při 5 500–6 500 ot/min / 380 Nm v rozmezí 1 750–3 250 ot/min
  • Zrychlení: 7,8 s
  • Maximální rychlost: 219 km/h
  • Dojezd: 797 km
  • Spotřeba: oficiální 5,3 / test 6,9
  • Hmotnost: 1 576 kg
  • Kufr: 605/1 620 l
  • Konkurence: Škoda Octavia Scout, Seat Leon X-Perience, Audi A4 allroad quattro

Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund