O výbavě Ocean Race, která má být oslavou závodu jachet napříč světovými oceány, jsem hovořili už v testu velkého SUV Volva XC90. Stejně jako v minulém případě, také nyní dostal vůz slušivé lakování nazvané Ocean Blue. To skvěle kontrastuje s velkými sloupkovitými svítilnami na zádi a černo-stříbrnými ochrannými prvky vespod karosérie. Autu sluší i speciální litá kola velikosti 17 palců určená pro tuto výbavu.

Volvo XC70 je jednoduše rodinné kombi V70, které dostalo ochranu proti terénním nástrahám spolu se zvýšeným podvozkem nebo systémem pro sjíždění svahů. Záměr zachovat si maximum z „civilní“ verze je nejsilnější v interiéru, který auto sdílí ještě třeba s manažerským sedanem S80. Světlé kožené sedačky, hliníkové dekory a světlé plasty nejsou právě ideálním počinem pro výlet do rozbahněného rigolu.

Přesto jsme Volvo XC70 neváhali alespoň na chvíli prověřit. Počasí nám k tomu ideálně přálo. Studený déšť rozmáčel polní cestu, která končila na hrbolaté louce pod lesem. Vyhrabat se z bahna nebyl pro vůz žádný problém, poskakovat mezi krtinami také ne. Posádka si díky filtraci podvozku jízdu náramně užívala a ani jednou jsme nezaslechli škrábavý zvuk, který by signalizoval: dál už neprojedu! Vystupovat někde uprostřed by asi nebylo nejrozumnější, možná v nižších výbavách, ale světlou kůži jsme si vážně nemohli vzít na svědomí.

Příjmené chvíle

Pojďme ale ještě na chvíli do interiéru, který jsme podrobně popisovali v testu Volva S80. Palubní deska je typickou ukázkou severského designu s jeho luxusním nádechem, kterému tak skvěle sluší jednoduchost. Rádio přeci nepotřebuje obrovské barevné displeje, stačí jen jednoduchý LCD, který také zvládne zobrazit vše. Totéž platí pro kapličku s budíky, žádná přeplácanost se prostě nenosí. Přístroje ale také umí být krásné, to když je tma a jejich podmanivé osvětlení vykouzlí příjemnou atmosféru.

Přiznáváme se, že při nočních přesunech na nás doléhalo pohodové prostředí ještě výrazněji. Natáhnout se do měkkých sedaček a nechat se unášet tichem je až nebezpečně návykové. Naštěstí se o vás postarají elektroničtí asistenti. Jako obvykle je totiž bezpečnost na prvním místě. A tak na palubě Volva XC70 nechybí systém BLIS upozorňující na jiná auta v mrtvém úhlu, nebo aktivní tempovat. Ten je prozrazen už ledvinkou vykukující za čelní maskou chladiče. Funguje bezvadně. Dá se nastavit vzdálenost od vozu před vámi, auto ho pak sleduje a dokáže zpomalit až do rychlosti 30 km/h. Občas nás k zabrzdění vyzvaly také červené diody promítané na čelní sklo s doprovodným výstražným signálem.

Navigace skrytá na vrchu palubní desky by zasloužila trochu větší detailnost obrazovky. K orientaci po českých silnicích ale bohatě stačí. Dá se ovládat buď joystickem na volantu, nebo dálkovým ovladačem. S ním je to příjemné a také bezpečnější hlavně za jízdy. Schovat jej potom můžete do odkládací mezery za pověstným tenkým středový panelem palubní desky.

Zlatá střední cesta

Když jsme měli k testu zapůjčené Volvo C30 s naftovým pětiválcem, nadchl nás. S malým kupé si dokázal slušně pohrát a zatopit nejednomu hot-hatchi. Naopak pod kapotou velkého Volva XC90 jsme z něj nebyli příliš nadšení. Spotřeba nafty 11 litrů na sto kilometrů rozhodně nebyla adekvátní podaným výkonům. Na 2080 kg základní váhy bylo 185 koní prostě málo, i když jim v práci pomáhala slušná porce točivého momentu – konkrétně ho bylo rovných 400 Nm. Pohled na tabulkovou váhu Volva XC70, která činí 1816 kg, tak vnáší trochu naděje, že by si s ním naftový agregát mohl poradit alespoň o trochu lépe.

A opravdu! Ve hře není jen nižší váha, ale i celková stavba vozu. Překonání stokilometrové rychlosti trvá XC70 9,9 sekundy (něco srazila přítomnost 6stupňové automatické převodovky Geartronic). To není sice žádná velká sláva, na druhou stranu se musí neustále připomínat, že Volvo hraje hlavně na pohodlí a pocit luxusu.

Stavba karosérie a měkce laděný podvozek nedovoluje přílišné vrhání se do zatáček. Ono by to ani nebylo příjemné pro posádku, která by lítala sem a tam na sice pohodlných, ale opravdu kluzkých kožených sedadlech. Ta navíc mají jen průměrné boční vedení.

Ve sprintu po rovině zase trochu vadí pozdější reakce na sešlápnutí plynu a automat, který má tendence zmatkovat. Kickdown vyvolá už rušivé zvuky naftového agregátu, a to je pro cestující hýčkané až dosud luxusem naprostého ticha nepřijatelné. Navíc se motor umí odměnit za klidnou jízdu spotřebou i lehce nad 7 litrů nafty na sto kilometrů. My jsme nakonec jezdili v kombinaci za 9,5 litru.

Suma sumárum: Volvo XC70 je luxusní koráb vybavený do nepohody. Typicky nekomunikativní řízení a plavnost pohybu nedovoluje žádné sportovní zážitky. To ale zájemce o tenhle druh vozu rozhodně nevyhledává. Za cenu 1.263.000 Kč (která je o tři tisíce nižší než v případě výbavy Summum) dostanete luxusní koráb pro klidnou defenzivní jízdu na asfaltu a trochu toho terénu.

Základní cena v provedení Ocean Race: 1.263.000 Kč

Objem motoru      2400 ccm
Maximální výkon     136 kW (185 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment     400 Nm při 2000 – 2750 ot/min
Převodovka     6stupňová automatická
Maximální rychlost     205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     9,9 s.
Udávaná spotřeba město     10,5 l/100 km
Spotřeba mimo město     7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     8,3 l/100 km
Spotřeba během testu     9,5 l/100 km
Provozní hmotnost     1816 kg
Délka / výška / šířka     4838 mm / 1604 mm / 1861 mm
Rozvor     2815 mm
Zavazadelník / po sklopení     555 l / 1580 l

Foto: Michal Zima