Volvo XC60 jsme detailně popisovali už při zmíněných prvních jízdních dojmech, které jsme nabyli ve Španělsku. Přesto bychom se na něj měli ještě jednou podívat, protože Volvo XC60 představuje evoluci značky. Je to nový začátek pro švédského výrobce vázaného tradicemi. Crossover působí výrazně, dynamicky. Masce dominuje největší logo, které kdy Volvo na svém voze mělo. Poprvé se objevují LED svítilny pro denní svícení, ano ty hranaté sloupky mezi světly a maskou chladiče. Nechybí ani obligátní ochrana podvozku do terénu pro modely XC.
Zboku naší fotografku trápily reklamní polepy, my jsme se ale více zajímali o nadsazenou záď a dynamické linie oken. Naprosto nás dostala brzdová světla. Ladně lemují zadní partie a když se rozsvítí, tvoří nepřehlédnutelný symbol XC60. Vůz stál na litých 18palcových kolech, které proporčně sedí nejlépe. Podtrženo sečteno, takhle dobře ještě žádné Volvo nevypadalo.
Luxus a pohodlí
A ódy na novátorství musíme pět i uvnitř. Palubní deska sice sdílí některé prvky s jinými modely, jinak je ale nově pojatá. Shodné jsou velké ukazatele rychlosti a otáček s displeji palubního počítače uvnitř, stejně tak volant a ovládací prvky na středovém panelu (hlavně jsme vděční za mnohokráte vychvalované ovládání klimatizace ve tvaru sedící postavy). Středová deska, v našem případě vykládaná leštěným hnědým dřevem a zdobená hliníkem, je mírně nakloněna k řidiči a tím usnadňuje práci s ovladači. Displej rádia se přesunul nahoru a navigace už nevyjíždí shora palubní desky, ale má své pevné místo vprostřed nad výdechy ventilace. Dobrý krok!
Dvoubarevnou kůží zdobená sedadla krásně voní a jsou až nebezpečně příjemná na sezení. Problémem je však téměř nulové boční vedení, které navíc kůže podporuje svou kluzkostí. Místa pro nohy je vzadu až nadbytečné množství, vpředu rozměrný středový panel trošku utiskuje. Zavazadelník čítající 490 litrů pojme hodně nákladu a můžete počítat i s rovným dnem po sklopení zadních sedadel (jednotlivě dělených) a výsledkem 1450 litrů. Volvo XC60 je crossover, tedy míchanice velkého rodinného kombi a SUV. Proto nemůže překvapit vyšší nákladová hrana. Rukám uleví elektrické otevírání pátých dveří.
Tři motory na výběr
Volvo XC60 je k dispozici pouze s pohonem všech kol a nabízí do služby tři motory. Dva naftové pětiválce o výkonu 163 a 185 koní a našlápnutý T6, tedy šestiválec asistovaný dvěma turbodmychadly s celkovým výkonem 285 koní a točivým momentem 400 Nm. A ten jsme dostali k testu my.
Motor po nastartování nemáte šanci slyšet. S T6 jsme se projeli i ve Volvu V70 a také v manažerské limuzíně S80. A můžeme potvrdit, že tichost na palubě crossoveru je shodná s vlajkovou lodí švédské automobilky. Motor takové velikosti a navíc nadopovaný dvěma turbodmychadly se pouští nevázaně do sprintu, kdykoliv mu to poručíte. Na pohyby plynu reaguje okamžitě, ochotně a s pedálem musíte zacházet hodně citlivě, abyste posádku zběsilou jízdou nevystrašili. Maximální točivý moment je dostupný v širokém pásmu otáček (1500 až 4800 v minutě), takže se na něj můžete spolehnout takřka kdykoliv.
Podvozek Volva XC60 je poměrně měkce naladěn, neberte to ale tak, že by se do zatáček klátil jako velké Volvo XC90. Není tomu tak a právě jednou z hlavních výhod crossoveru je fakt, že zvládá terén jako SUV, ale jezdí spíše jako běžný vůz. V naší výbavě navíc nechybělo elektronické nastavování podvozku, který šlo ladit pomocí tlačítek na středovém panelu. K dispozici byly tři režimy: Comfort, Sport a Advanced. Rozdíl byl znatelný, když jsme se hodně soustředili nebo jeli po nekvalitním povrchu. Komfort zůstával prakticky shodný. XC60 dostálo cti značky a nerovnosti filtruje s grácií a tak, že o tom v podstatě ani nemáte tušení.
Dálniční pohoda
Motor zůstává tichým společníkem i v případě, že začnete víc tlačit na pilu. Podporuje ho i 6rychlostní automatická převodovka, která řadí naprosto hladce. V extrémních případech by mohla být rychlejší, ale jen o kapku. I tak plně musí dostačovat každému a její manuální režim budete jen stěží využívat. Při dálničním limitu točí motor zanedbatelně. Ve vyšších rychlostech se už zvyšoval hluk proudícího vzduchu, zejména v prostoru kolem velkých zpětných zrcátek. Pohodlně se dá cestovat tak okolo 160 km/h.
Volvo XC60 bylo v našem případě špičkově vybavené a nechyběl mu ani aktivní tempomat, který už naznačovala ledvinka umístěná na přídi. Zatímco my jsme si na tuto lahůdku rychle a rádi zvykli, čeští řidiči ji nejsou s to pochopit. Tempomat totiž udržuje bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před námi. Často jsme se tak v levém pruhu setkali s najížděním na zadek, problikáváním a podobnými nešvary, protože se tato vzdálenost lidem jedoucími za námi zdála příliš velká a vypadalo to, že zdržujeme.
K bezpečnosti napomáhají další systémy. Jako už dobře známý BLIS (proti vozidlům v mrtvém úhlu), systém proti vyjetí z pruhů a nebo žhavá novinka: City Safety. Ten zabraňuje ťukancům v kolonách tak, že je do rychlosti 30 km/h schopen auto tvrdě zastavit a zamezit tak střetu. To jsme si mohli na vlastní kůži vyzkoušet na nafukovacích atrapách ve Španělsku. V Pražském provozu nám to nervy nedovolily.
Proboha, proč?
Až dosud jsme chválili, ale Volvo XC60 T6 má jednu zásadní vadu. Ano, hádáte správně: je to nesnesitelně vysoká spotřeba. Ptáme se, proč je jako jediná benzínová možnost pod kapotu rodinného crossoveru obrovský, dvěma turbodmychadly přeplňovaný agregát, který s námi jezdil za 16 litrů na 100 km v kombinaci a ve městě se v klidu přehoupne přes 20? Vozu by slušel klidně nějaký dvou, dvou a půl litr. Ke koupi ho můžeme doporučit jen opravdu těm nejmajetnějším. Ostatním udělá nebezpečný průvan v peněžence.
Proto bychom i my s chutí sáhli po naftovém pětiválci D5. Tomu sice oproti T6 chybí 100 koní, ale dělal nám radost třeba pod kapotou kombi XC70, a to váží jen o 30 kg méně než crossover. Navíc ho seženete už za 959 tisíc korun, což je bezkonkurenční cena. Ani námi testované T6 s vrcholovou výbavou Summum na tom není cenově zle. Dostanete ho za 1.263.000 korun. Takové Audi Q5 nebo Mercedes-Benz GLK jsou s cenou úplně někde jinde.
Základní cena v provedení Summum: 1 284 000 Kč
Cena doplňkové výbavy: 21 000 Kč
Celková cena: 1 305 000 Kč
Objem motoru 2953 ccm
Maximální výkon 210 kW (285 k) při 5600 ot/min
Maximální točivý moment 400 Nm při 1500 až 4800 ot/min
Převodovka 6stupňová automatická
Maximální rychlost 210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,5 s.
Udávaná spotřeba město 17,1 l/100 km
Spotřeba mimo město 8,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 11,9 l/100 km
Spotřeba během testu 16 l/100 km
Provozní hmotnost 1846 kg
Délka / výška / šířka 4628 mm / 1672 mm / 1891 mm
Rozvor 2774 mm
Zavazadelník / po sklopení 490 l / 1450 l
Foto: Zuzana Procházková