Příběh o tom, kterak přišlo na svět první francouzské SUV už asi znáte. Značky Peugeot a Citroën vsadily na jistotu a namísto vlastního vývoje zamířily k odborníkovi na pohon všech kol, tedy k Mitsubishi. Výsledkem této spolupráce se stala trojice vozů, která je v podstatě úplně shodná.

Citroën C-Crosser coby sourozenec Peugeotu 4007 zaparkoval před redakcí už dříve. Tenkrát jsme ho zhodnotili jako jednoznačně nejhezčího z těchto tří SUV a můžu s klidem říci, že to bylo hodnocení správné. Citroënu se totiž podařilo upravit přední část vozu tak, jak se sluší a patří a hlavně tak, aby to s původní karoserií pěkně ladilo.

Mitsubishi s tváří Peugeot

Peugeot dodal svou typickou tlamu a nelze se ubránit dojmu, že to designéři už trochu přehnali.  Protože jde o karoserii SUV a vše je poněkud větší (včetně například loga), je větší i tlama, kterou zhodnotil náš „pan vedoucí“ jako velrybí úsměv, a to je hodnocení dosti přesné.

 

Každopádně se nemusíte bát, že vás někdo přehlédne tak, jak by tomu zřejmě bylo v případě Mitsubishi. Přejdeme-li od přední části vozu dále, těžko budeme hledat nějaký rozdíl. Snad podle stříbrné lišty, která spojuje zadní světlomety, lze poznat model 4007 zezadu. Samozřejmě pro tentokrát vystřídal logo Mitsubishi francouzský lev.

Stroze, ale kvalitně

O tom, že se nejedná o typický Peugeot, vás definitivně přesvědčí interiér. Ten je totiž úplně nefrancouzský. Je kompletně převzatý z Outlanderu, takže kreace francouzských designérů vystřídal poněkud strohý, ale určitě funkční a kvalitní interiér. Plasty jsou tvrdé, na druhou stranu kvalitně zpracované a velmi dobře poskládané dohromady. Ani při jízdě terénem (tedy lépe napsáno „terénem“) nikde nic nevrže. I přes řadu výhod budou zřejmě příznivci Peugeotu provedením interiéru zklamáni.

Pochvalu musím udělit rozměrným sedadlům. Mají totiž dobré tvarování a jsou příjemně tuhá. Řidič si navíc to své může ve všech směrech elektricky seřídit, což kompenzuje možnost nastavování volantu pouze v jedné ose. Ostatní cestující si musí vystačit s mechanickým ovládáním sedaček, což nikomu určitě vadit nebude. Totiž nejen spolujezdec, ale i zadní pasažéři si mohou určovat polohu svého sedáku nebo opěradla.

Do třetí raději ne

Místa ve druhé řadě je po všech stránkách dostatek. Pohodlně se zde usadí i vysoký cestující za vysokým řidičem. Peugeot nabízí také třetí řadu sedadel, ale tam se vůbec nedá hovořit o dostatku místa, dokonce nemůžeme ani říci, že je zde místa nedostatek. Prostor, kam se mají vtěsnat dvě osoby, je zoufale malý a třetí řada sedadel je tak použitelná maximálně pro děti nebo nouzovou přepravu podnapilých kamarádů. Konstrukce sedadel sice umožňuje schovat je do podlahy, která je pak úplně rovná, jenže sedačky připomínají campingová křesílka, zkrátka nic moc.

Zavazadlový prostor je samozřejmě závislý na poloze druhé řady sedadel. Základní hodnota 441 litrů není největší, ale pokud bude potřeba, lze ji zvětšit na objem 502 litrů. Dvoudílné páté dveře trochu znesnadňují přístup do zavazadelníku. Ještě musíme dodat, že manipulace s jednotlivými sedačkami je poměrně snadná. To ovšem neplatí o té poslední třetí řadě. Ta ke svému rozložení vyžaduje určitou praxi. Napoprvé s ní zřejmě budete chvilku bojovat, stejně jako my.

 

Francouský klasik

Prakticky jediná věc, která je v tomto voze 100% francouzského původu, je motor. Osvědčený a povedený vznětový čtyřválec 2.2 HDI patří k tomu lepšímu, co se na trhu nabízí. Maximální výkon 115 kW (156 k) je pro tento vůz úplně akorát, zvlášť když k tomu přidáme vrchol točivého momentu na hodnotě 380 Nm.

Motor je typické HDI. Cestující se mohou těšit na velmi klidný a tichý chod. Ale musí si počkat, než se motor ohřeje. Studené starty jsou poněkud „traktorovité“, což je celkem běžná věc.

Síla motoru se přenáší na všechna čtyři kola přes šestistupňovou manuální převodovku, kterou můžeme také označit za nefrancouzskou. Chod je až nečekaně přesný. O tom, kolik newtonmetrů půjde na přední nebo na zadní nápravu, rozhoduje elektromagnetická mezinápravová spojka. Preferovaná je samozřejmě přední náprava, ta zadní může dostat maximálně 50% z točivého momentu.

Všemi čtyřmi na polní cestu

Režim pohonu lze nastavit klasicky ve třech úrovních pomocí otočného ovladače umístěného na středovém tunelu. Základem je pohon předních kol 2WD. Automatické zapojování nápravy se skrývá pod polohou ovladače 4WD. V tomto režimu se pracuje s údaji o rychlosti, zrychlení, zátěži motoru, natočení volantu a rozdílem otáček mezi přední a zadní nápravou. Pro ty nejtěžší podmínky lze pevně stanovit příděl točivého momentu na obě nápravy pomocí polohy 4WD LOCK.

Pojem nejtěžší podmínky je celkem zavádějící. Tak jako většina vozů typu SUV, 4007 se do terénu také příliš nehodí. Je limitován především nájezdovými úhly. V případě testovaného vozu nám mimo zpevněný povrch moc nepomohla ani velká 18″ litá kola se silničními pneumatikami. Ale to, že si tyto vozy jejich noví majitelé nekupují kvůli řádění někde v blátě, je snad každému jasné.

 

Raději po silnici

Na silnici se tváří „terénní“ lev jako takové přerostlé kombi. Zadní náprava Multilink spolu s příčnými stabilizátory a novým nastavením podvozku umožňují i rychlejší průjezdy zatáčkami. Celkově je francouzské SUV pohodlným vozem, i když nízké pneumatiky z pohodlí dosti ubraly. Každou příčnou nerovnost vám spolehlivě ohlásí.

Základní verze modelu 4007 s benzinovým motorem a manuální převodovkou stojí 679.900 Kč. Peněz to není zrovna málo, ale i základní verze nabízí bohatou výbavu. Testovaný vůz disponoval výbavou prostřední, tedy Premium. S dieselovým motorem startuje na hodnotě 859.900 Kč. Už tak bohatá výbava byla okořeněna dalšími drobnostmi (kožený volant a řadící páka, denní světla apod.). Za zmínku stojí navigace GPS s pevným diskem a parkovací kamerou, ale to musíte přihodit dalších 60 000 Kč.

Peugeot 4007 lze označit za dobré auto. Pro někoho může představovat atraktivní mix francouzského motoru a designu karoserie v kombinaci s japonskou technikou. I přes tuto zajímavou variaci se jedná o automobil, který tak nějak zapadá do průměru daného segmentu a ničím (tedy kromě ojedinělého designu masky) výrazněji nevybočuje.

Základní cena v provedení Premium: 859 900 Kč

Objem motoru     2179 ccm
Maximální výkon     115 kW (156 k) / 4000 rpm
Maximální točivý moment     380 Nm / 2000 rpm
Převodovka     6stupňová manuální
Maximální rychlost     200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     9,9 s
Udávaná spotřeba město     9,5 l / 100 km
Spotřeba mimo město     5,9 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba     7,2 l / 100 km
Spotřeba během testu     8,6 l / 100 km
Provozní hmotnost     1790 kg
Délka / výška / šířka     4635 mm / 1670 mm / 1805 mm
Rozvor     2672 mm
Zavazadelník / po sklopení     441 – 502 l / 1686 l