Už první seznámení s tímto modelem celkem jasně ukázalo, že si Volkswagen dal na modelu Amarok dost záležet. Zájemci dostali k dispozici pohon zadní nápravy plus dvě verze pohonu všech kol a na výběr hned od začátku jsou také dvě varianty odpružení zadní nápravy, což byl mimochodem výborný tah, díky kterému u Volkswagenu odstavili u těchto modelů klasickou kritiky na téma drncající zadní nenaložené nápravy.
Na jedné straně tak z Amaroku může být pracovní vůz schopný odvézt na korbě více než tunový náklad, nebo to může být stejně schopný off-road a v neposlední řadě umí dobře hrát také roli stylového SUV, což v dnešní době není vůbec nedůležitý aspekt. Přesně k tomuto účelu pak minulý rok dorazila do nabídky automatická, dokonce osmistupňová převodovka.
Proč pouze na silnice?
S Amarokem jsme během různých testů najeli nemalou porci kilometrů a samozřejmě nemohla chybět ani důkladná projížďka terénem. Pokud vás toto téma zajímá, odkáži vás na minulý test, protože v tomto jej nenajdete. Tato verze totiž používá „lehčí“ verzi pohonu všech kol využívající mezinápravový diferenciál torsen, dostala také vrcholnou výbavu Highline a jednoznačně útočí na zájemce o neokoukané SUV. Takže dnes to bude pouze o silnici.
Nerad bych ale, aby to v tuto chvíli vyznělo tak, že tento Amarok v terénu nic nezvládne. Během první české prezentace jsme se vydali do terénu i s tímto provedení (ovšem bez automatu) a přejede toho určitě více než dost. Obzvlášť pokud si pořídit zadní uzávěrku diferenciálu.
Klasika značky VW
Popisovat design Volkswagenu Amarok nemá příliš velký význam. Jednoduché a strohé tvary pro někoho neznamenají nic, pro jiného snad mohou být i zajímavé. Pravdou je, že Amarok nenabízel něco ve stylu Fordu Ranger Wildtrak, tedy opravdu na pohled efektní verzi, ale to se změní. Nebude to dlouho trvat a na trh dorazí Amarok v provedení Canyon. Testovaná varianta s dvojitou kabinou měří na délku 5254 mm, široká je 2228 mm a vysoká 1834 mm. Rozvor náprav přesahuje o 95 mm hranici tří metrů.
V interiéru je Amarok naprostou klasikou značky Volkswagen. Kdo někdy v nějakém z poslední doby seděl, ten bude okamžitě vědět, o co tu kráčí, což je další z velkých výhod. Starší konkurence možná vypadá na pohled bytelně, ale v provedení interiéru citelně ztrácí. Respektive abych to upřesnil, konkurovat VW Amarok aktuálně v tomto ohledu dokáže snad jen nový Ranger. Rozhodně uvnitř nemáte pocit, že sedíte v pracovním autě.
Protože se na Amarok dnes díváme „esúvéčkovým“ pohledem, musím zdůraznit ještě jednu podstatnou věc, a sice prostor. Vpředu samozřejmě není problém, ale ani vzadu to vůbec není špatné. Jistě, když si sednete do druhé řady, Amarok si asi s Touaregem nespletete, ale pořád platí, že ostatní konkurence je podstatně horší. Většinou se sedí nízko a opěradlo je dost kolmé. V Amaroku situace není ideální, ale i tak má osobním automobilům dost blízko.
Pohodlný?
Ano, testovaný Amarok umí být velmi pohodlný (vzhledem ke konkurenci). Stačí ujet pár kilometrů po dálnici a překvapení je na světě. Vždyť tohle auto je vlastně velmi tiché. Vždyť zadní náprava téměř vůbec neskáče… Co do jízdy má Amarok ze všech svých konkurentů v této verzi nejblíže osobním automobilům. Bavíme se ale o komfortu cestování, ne o jízdních vlastnostech. Pick-up postavený na rámu, navíc s tuhou zadní nápravou, těžko někdy bude dosahovat stability jako silniční SUV. Pohodlí ale nabídne velmi solidní.
Dojem SUV pak ve finále podtrhne dvoulitrové naftové bi-turbo kombinované s osmistupňovým automatem. Motor nabídne maximální výkon 180 koní a vrchol točivého momentu 420 Nm. Pro běžnou „esúvéčkovou“ jízdu naprosto dostatečné parametry. Opět agregát překvapí především tím, jak umí být tichý.
Také převodovka si zaslouží slova chvály, neb řadí chytře a hlavně rychle. Díky osmičce pak motor točí při dálničních 130 km/h pouze něco málo přes dva tisíce otáček. Na dálnici se spotřeba pohybuje kolem 9,5 l/100 km (u nenaloženého auta), ve městě to je něco málo přes deset a na okreskách není problém osm litrů.
Volkswagen Amarok je velmi povedený vůz a tohle je pouze další verze, která dokazuje, jak umí být tento model všestranný. Každá sranda ovšem něco stojí. Na testovaný exemplář si připravte bezmála 850 000 Kč, bez daně. Na druhou stranu co si za podobné peníze můžete koupit? Kiu Sorento? Hyundai Santa Fe? Ale jděte, to jsou přece obyčejná SUV…
Technické údaje
Motor: vznětový dvakrát přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1968 ccm
Výkon: 180 k / 4000 ot./min
Toč. moment: 420 Nm / 1750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 11,3 s
Max. rychlost: 174 km/h
Převodovka: 8stupňová automatická
Komb. spotřeba: 8,0 l/100 km
Rozměry: 5254 x 2228 x 1834 mm
Rozvor náprav: 3095 mm
Základní cena: 973 146 Kč