Audi před nedávnem okořenila svou nabídku o motor 3.0 TFSI. Jde o jednotku využívající přímé vstřikování benzínu a hlavně přeplňování. Netradičně je ale použit kompresor namísto v dnešní době oblíbeného turbodmychadla. Silnější verzi motoru se 333 koňmi výkonu jsme otestovali v ďábelské Audi S4. Dnes máme k ochutnávce připraveno „jen“ 290 koní. Jistě chápete, proč používáme uvozovky.

Nový agregát se neubrání srovnání s aktuálně nejsilnějším motorem, který dostanete do běžné A6 (pokud nemluvíme o modelu RS6, který pohání šílený reaktor V10). Jde o atmosférický osmiválec o objemu 4,2 litru. Vlastní stádo 350 koníků a disponuje maximem točivého momentu 440 Nm. Tabulkově by se tedy mohlo zdát, že kdo chce maximum, měl by sáhnout po něm. Není to tak ale úplně pravda.

Ať žije kompresor!

Ve prospěch nového šestiválce totiž nehraje jen jeho o 45 kilogramů nižší hmotnost, ale také právě funkčnost zmiňovaného kompresoru. Maximum točivého momentu 420 Nm je totiž rovnoměrně rozprostřeno od 2500 do 4850 otáček v minutě. Tam se motor dostane do špičky výkonu a udrží se až do červených čísel 6800 otáček. Auto tedy reaguje stejně pružně v každém okamžiku spektra a táhne mocnou silou. Výsledkem je pak zrychlení z nuly na stoku za 5,9 sekundy a maximum omezené klasicky na 250 km/h.

Audi A6 s osmiválcem má ty samé hodnoty, ovšem s větším údajem spotřeby. Protože zatímco atmosférický motor je v konzumaci paliva spíše vyrovnaný, s kompresorem výrazně záleží na tom, jaký styl jízdy zvolíte. V kombinaci se tedy dá klesnout i pod deset litrů benzínu na 100 km, což je na tak velké a těžké auto s takovými hodnotami nevídané. Pokud se ale v řidiči projeví závodnický duch, bude muset přece jen počítat s vyšší spotřebou. My jsme nakonec jezdili za 12 litrů na sto, což je přijatelné a věříme, že dlouhodobě bychom se dostali ještě níže. Auto totiž svou povahou svádí spíše ke klidnější jízdě.

Kormidlo

Pohon quattro má za následek, že se vůz v zatáčkách chová neutrálně a takřka není poznat, že máte v ruce mohutný sedan vyšší střední třídy. Škoda jen, že si Audi nevyhrála trochu více s řízením, facelift k tomu sváděl. Poslední modely z Ingolstadtu totiž většinou vyjížděly s komunikativnějším volantem, než v minulosti. Audi A6 si ale zachovala svůj odstup, kdy necítíte takřka vůbec nic včetně dlouhého převodu. A to nemluvíme o tom velkém kormidlu, které musíte držet v rukou.

Před ztrátou kytičky však brání adaptivní podvozek, kterým byl námi testovaný kousek vybaven. V něm si můžete vybrat z několika režimů výšky a tuhosti pérování. Přirozeně, pod názvem Comfort najdete extra pohodlné svezení, které si svou měkkostí až houpavostí nezadá s luxusními limuzínami nejvyšších tříd. Logicky pak ale nečekejte, že se budete moci s Audi A6 vrhat do zatáček tak agilně. Na to slouží volba Sport, která je o poznání tužší. Díky ní se daří vozu eliminovat jakékoliv náklony karosérie a posádka navíc cítí každou nerovnost. Pomoci si pak můžete bleskovým 6stupňovým automatem, který má také sportovní režim, nebo vás nechá hrát si s páčkami pod volantem. V červených plochách sám raději přeřadí

Žádný spěch

Nemyslíme si ale, že by se majitel Audi A6 choval takto nevybíravě. Mnohem více pravděpodobnější je luxusní plavba silnicí doplněná jistotou bleskového předjíždění, při kterém můžete využít sebemenší skulinku. Tradičním průvodcem na cestách budou materiály nejvyšší kvality. Rozlehlá křesla potažená dvoubarevnou kůží více hýčkají, než že by držely v ostrých zatáčkách. Slícování dílů palubní desky je špičkové, a že by něco vrzalo? No dovolte!?

Audi A6 po faceliftu na rozdíl od čtyřkové řady neláká extravagantní řidiče. Je pro usedlé zákazníky už dlouho věrné značce se čtyřmi spojenými kruhy. A právě těm se bude líbit, že facelift nepřinesl žádnou revoluci. Od předchůdce poznáte novou A6 díky změněným brzdovým světlům a přidáním LED pro denní svícení na přídi. Teď už je zbývá počkat si na největší A8 a LED bude mít celá ingolstadtská stáj.

Větší rozpočet

Pokud toužíte po luxusním korábu, který je schopný pružně plnit vaše požadavky, můžeme vám Audi A6 3.0 TFSI quattro vřele doporučit. Za základních 1.383.400 vám už přinese pěknou výbavu, tak jak se v této třídě sluší. Za nadstandardy ale tradičně tvrdě zaplatíte. Konečná cena vozu se všemi příplatky, které zahrnovaly i adaptivní tempomat (48.315 Kč) nebo paket Exklusive (124.573 Kč) už je trochu na hranici přijatelnosti.

Základní cena: 1.383.400 Kč
Cena doplňkové výbavy:  406.292 Kč
Celková cena: 1.789.692 Kč

Objem motoru    2995 ccm
Maximální výkon    213 kW (290 k) při 4850 ot/min
Maximální točivý moment    420 Nm při 2500-4850 ot/min
Převodovka    6stupňová automatická
Maximální rychlost    250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h    5,9 s.
Udávaná spotřeba město    13,2 l/100 km
Spotřeba mimo město    7,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba    9,4 l/100 km
Spotřeba během testu    12 l/100 km
Provozní hmotnost    1725 kg
Délka / výška / šířka    4927 mm / 1459 mm / 1855 mm
Rozvor    2843 mm
Zavazadelník   546 l

Foto: Zuzana Procházková