Spojení karoserie kupé a podvozku SUV? No co je tohle za nesmysl… Na BMW X6 se snášela kritika už od představení první generace a ani roky působení na trhu mnoho nezměnily. Tohle auto stále vyvolává emoce a velmi často jsou to emoce negativní. Jenže přesto všechno jde o nepopiratelný prodejní úspěch. Celkové prodeje jdou do statisíců a poptávka nijak neklesá. V Mnichově to asi neměli příliš těžké, když se takhle na jedné z porad rozhodovalo, zda bude model X6 pokračovat i v druhé generaci.
Nejlepší na tom všem je, že nebylo ani moc těžké rozhodnout, jak bude druhá generace vypadat. Proč měnit něco, co dobře funguje? Výsledek byste s klidným svědomím mohli považovat za trochu důkladnější facelift. Rozvor náprav se totiž vůbec nezměnil, šířka a výška vykazují zcela zanedbatelné rozdíly, jen délka narostla ve srovnání se starší generací o 32 mm. Na šířku tedy druhá generace BMW X6 přibrala pouhých pět milimetrů a z výšky naopak ubrala jen čtyři milimetry.
Designový kříženec
Když se na auto kouknete z profilu, na chvilku zapochybujete, jestli před vámi náhodou nestojí předchozí BMW X6. Neměl jsem možnost porovnat obě generace na jednom místě, ale velmi by mě taková věc zajímala. Proporce totiž vypadají úplně stejně. Pouze na bok designéři nasadili nové prolisy, které si ovšem snadno spletete s BMW X4, přední část se sem pro změnu přestěhovala ze současného BMW X5.
Nové BMW X6 je ve výsledku vlastně takový kříženec několika již známých věcí, což má v realitě silničního provozu jednu specifickou vlastnost. Na první pohled totiž tohle auto vypadá téměř stejně jako menší X4. Ale to byl zřejmě záměr. Jak známo, důležité je, aby zákazníci jednoznačně rozeznali značku, nikoliv konkrétní model. A to splňuje nové X6 na sto procent.
A pak je tu ještě jedno specifikum. Na délku měří tento vůz téměř pět metrů a na šířku skoro dva metry. Vsadím se ale, že když si budete prohlížet přiložené fotky, nebudete sdílet názor, že jde vyloženě o auto kategorie tank. BMW X6 reálné rozměry úspěšně maskuje. Jak se věci skutečně mají, vám naplno dojde až v momentě, když vás někdo s X6 dojede a vy ve zpětném zrcátku uvidíte pouze obrovskou masku chladiče.
Jen pro pořádek, testujeme provedení s M paketem, což znamená pěkná devatenáctipalcová kola, která v kontextu masivní karoserie vypadají jako patnáctky, výraznější nárazníky nebo obrovské koncovky výfuku. Celkově se po stránce designu nezměnilo nic. Stále se dost často setkáte s názory, že je BMW X6 obludné, ošklivé a bůhvíjaké ještě. Ale pořád se bude prodávat. Už kvůli tomu, jak vypadá. Svět je opravdu plný paradoxů.
Interiér můžeme přeskočit
Proč? Protože interiér známe. Ostatně podívejte se na fotku palubní desky a položte si následující otázku. Jaké auto byste tipovali, kdybyste nevěděli, že jde o X6? Podle mého názoru je tato otázka extrémně těžká, protože stejně uvnitř vypadá například klasická řada 6, ale třeba i X4. BMW stále sází na tentýž design. Nemusí se vám to líbit, ale z pohledu řidiče je to dobrá zpráva. Tahle tolik omílaná palubní deska je totiž co do ergonomie výborná.
Předchozí BMW X6 tak trochu bojovalo s prostorem v interiéru a ani druhá generace na tom není o mnoho lépe. Když si uvědomíte, v jak obřím autě sedíte, je prostor uvnitř řekněme průměrný. Především na zadních sedačkách. Dokonce je realita taková, že jsem si začal klást otázku, jestli náhodou není menší X4 uvnitř paradoxně prostornější. Ano, je o něco málo užší, ale minimálně v podélném prostoru není rozdíl nijak zásadní a s prostorem pro hlavu je na tom menší X opravdu lépe. Ale zase abych BMW X6 nekřivdil, o vyloženou prostorovou tragédii nejde. Beztak tenhle model asi nebude v movitějších rodinkách první volbou.
Zavazadelník, který je díky výklopné stěně dobře přístupný, nabízí ve srovnání se starší generací o zanedbatelných 10 litrů větší objem. Pouze drobnější dámy nebudou nadšené, protože sotva dosáhnou na tlačítko zavírání pátých dveří a na předměty, které po jízdě skončí hned za zadními sedadly. Ložná plocha je poměrně dlouhá a nákladová hrana dost vysoko.
V tuhle chvíli by se mohlo zdát, že máme interiér vyřízený, ale je tu ještě jedna věc, kterou nelze tak docela přeskočit. Na pohled vypadá černobílé kožené čalounění a vůbec použité materiály výborně, ale zpracování takové není. V perfektně odhlučněném interiéru si nelze nevšimnout, že se od středu palubní desky a od dveří řidiče ozývají při rychlejší jízdě nepříjemné pazvuky. Je to velká škoda, protože jinak by uvnitř byl i při řekněme 150 km/h absolutní klid. Doufejme, že jde pouze o chybu novinářského exempláře pocházejícího z prvních kusů produkce.
Jedním slovem VÝBORNÝ
Myslete si o BMW X6, co chcete. Pokud jste ale zarytí odpůrci tohoto auta, pak se klidně vsadím, že jste v něm nejeli. Co se totiž jízdy týká, je mnichovský kříženec SUV a kupé výborný. Pokud se v něm svezete a podíváte se pak do tabulky technických údajů, nebudete věřit vlastním očím. Tohle auto že váží 2,2 tuny?
Ano, hmotnost je skoro až hrozivá, ale podle toho, jak X6 jezdí, to nepoznáte. Důvodů je několik a začít můžeme u motoru. Naše auto totiž dostalo pod kapotu přeplňovaný osmiválec s parametry 450 koní a 650 Nm. Jde o vrcholnou verzi, pokud nepočítáme X6 M. Ledacos o schopnostech napoví už údaj o zrychlení. Stovku zvládne za 4,8 sekundy. U auta s hmotností 2,2 tuny? Maximálka pak končí na 250 km/h, což je samozřejmě dílo omezovače. Osmiválci je zkrátka úplně jedno, že musí pohánět tak těžké auto.
Takže v praxi sedíte za volantem, posloucháte sametový šepot velkého motoru a lechtáte plynový pedál. Musíte mít v noze trochu citu, protože když přidáte víc, převodovka podřadí a auto vystřelí vpřed, jako kdyby vážilo o tunu méně. Pružné zrychlení je neuvěřitelné. Ze 130 km/h jste na 200 km/h během pár okamžiků a za volantem vám to pořád připadá, jako kdybyste jeli maximálně předpisově. V kontextu standardního benzinového osmiválce a toho, jak s autem cvičí, vůbec nechápu, na co někdo může potřebovat o milion dražší X6 M, které má ještě o více než 100 koní vyšší výkon. A už vůbec si nedovedu představit, jak takové auto jezdí.
Spotřeba je přirozeně téma, kterému by se X6 xdrive50i nejradši vyhnula, ale ono to nakonec není zas tak dramatické. Tedy kromě městského popojíždění, kdy jsem skončil na 19 litrech. Neustále rozjíždět 2,2 tuny, to už určitou energii stojí. Při ustálené jízdě po dálnici, a nemusíte jet zrovna 130 km/h, je ale výsledek mnohem lepší. I při 150 km/h se motor jen převaluje v nízkých otáčkách a spotřeba nepřeleze 14 litrů.
A podvozek?
Druhým velmi důležitým důvodem toho, proč je BMW X6 jízdně tak výborné, je přirozeně podvozek. Tohle auto totiž tak trochu popírá fyzikální zákony. Člověk se podvědomě bojí vjet do zatáčky rychleji, vždyť přece řídíme více než dvoutunový tank. Jenže vy to nakonec stejně zkusíte – a ono se nic nestane. Auto jede jako po kolejích. Museli byste hodně neodhadnout nájezdovou rychlost, aby se dostavila očekávaná nedotáčivost. S trochou rozumu ale ujede X6 i podstatně lehčím a sportovněji se tvářícím automobilům také na okreskách. A řidič se u toho i celkem pobaví. V zatáčce pod plynem umí být X6 i přetáčivá. Jen to chce najít okresku s adekvátními rozměry. Auto, která má téměř dva metry na šířku, přece jen určitý prostor potřebuje.
Podvozek je potřeba pochválit také za nabízený komfort. A to se bavíme o sportovním podvozku, který získáte spolu s M paketem. To znamená nastavitelné tlumiče a vzduchové odpružení zadní nápravy. V kombinaci s devatenáctipalcovými disky, což je to nejmenší, co je k dispozici, perfektně žehlí veškeré nerovnosti a jízda je příjemně plavná. Dobře zvažte, jestli opravdu potřebujete dvacítky nebo případně ještě větší kola. Devatenáctky možná nejsou takovou pastvou pro oči, ale komfort za to stojí.
BMW X6 bych po stránce jízdy chválil až na půdu, a to i díky výborně pracující osmistupňové převodovce, jenže řízení výsledný dojem kazí. Je jedno, jaký režim jízdy zvolíte, řízení bude vždycky přeposilované, necitlivé a určitě by mohlo mít také strmější převod. Výsledek na mě působí, jako kdyby tohle auto stavěli v Mnichově na míru ženám. To asi nebude náhoda, že?
Nenáviděné, úspěšné, výborné
Jestliže se vám BMW X6 xDrive50i líbí, a není se čemu divit, připravte si zhruba 2,2 milionu korun. Taková je základní cena, plus si k ní můžete přidat nemalou částku na prvky příplatkové výbavy. Není to zrovna málo, ale pořád platí, že podobné auto na trhu není, i když u Mercedesu brzy začnou prodávat GLE Coupé, které se chce na úspěchu X6 tak trochu svézt.
Ve výsledku je testovaná X6 plná různých protikladů. Je to drahé a ne úplně praktické auto, které vyvolává řadu negativních emocí, ale je prodejně úspěšné… Především je to ale objektivně vzato auto výborné. A já nechci řešit nic jiného, protože všechno ostatní jsou věci subjektivní a na širší debatu. Nejdůležitější je zkrátka objektivní hledisko – a to mluví jasně. Potřebujete-li takhle velký crossover, pak si BMW X6 kupte. Nic jiného, co by jezdilo tak dobře, na trhu velmi pravděpodobně nenajdete.
BMW X6 xDrive50i
Motor | zážehový přeplňovaný osmiválec, 4395 ccm,
450 k / 5500–6000 ot.min-1, 650 Nm / 2000–4500 ot.min-1
Převodovka | osmistupňová automatická,
pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h za 4,8 s, 250 km/h,
kombinovaná spotřeba 9,7 l/100 km
Rozměry | 4909 x 1989 x 1702 mm, rozvor 2933 mm
Pohotovostní hmotnost | 2170 kg
Objem zavazadelníku | 580 / 1525 l
Základní cena | 2 199 600 Kč