Nissan Navara je opravdu velké auto a tento fakt jen tak nepřehlédnete. Designově je prakticky stejná jako Pathfinder. Přední část je patřičně robustní, osazena velkým logem této značky. Pohled z boku odhalí velký rozvor, který je v terénu prakticky jedinou menší překážkou.
Vůz je díky své karoserii a rozměrům určitě pro některé lidi přitažlivý. O tom jsme se sami přesvědčili během testu. Popravdě řečeno, kdo by přehlídnul automobil, který trčí z řady zaparkovaných vozů a svou šířkou zabírá jeden a půl místa. Nissan Navara zkrátka působí jako silák, ovšem jeho design jen velmi nenápadně naznačuje to, jaký že tento vůz doopravdy je.
Pracovní, ale příjemný
Navara je luxusnějším pick-upem a v kabině je to znát. Přístrojová deska a vlastně celá přední část interiéru je totožná s Pathfinderem. Pochvalu si zaslouží tříramenný volant. Je sice sportovní, ale to je nám teď úplně jedno, chválíme za jeho výborné tvarování. Přístrojový štít je jednoduchý a příkladně přehledný.
Středový panel už tak skvěle přehledný není. Pod displejem navigace je spousta “čudlíků“ blízko sebe, takže pokud něco nelze ovládat přes volant, budete chtě nechtě muset stočit svoji pozornost z vozovky právě sem.
Ještě jedna poznámka ke středovému panelu. Navigace bohužel nemá dotykový displej a pohyb v nabídce je řešen pomocí joysticku. Přesně si vzpomínám na situace, kdy stejný systém měl můj mobilní telefon a za nějaký čas tento multiovladač přestal fungovat. Nerad bych se dotknul této japonské značky, ale ovládat všechno jedním čudlíkem se mi nezdá býti ideálním, zvlášť když už na poměrně novém automobilu sem tam přestával poslouchat.
To ovladač pro jízdu terénem a vedle něj umístěné další přepínače jsou jiný šálek kávy. Možná by je někdo chtěl označit jako “humpolácký“, mně se ale více líbí termín bytelný. Škoda že jsou tak trochu schovány za řadicí pákou.
Za bytelný lze označit vůbec celý interiér. Samozřejmě zde převládají plasty, ale upřímně řečeno jsem po terénní zkoušce za ně byl rád. Moc dobře si pamatuji na podobné projížďky s luxusním Land Cruiserem a jeho nepraktický světlý interiér.
Double cab
Přední místa poskytnou, kdo by to byl řekl, prostoru více než dost. Příjemné sedačky vás vcelku slušně podrží i při vyjížďkách do terénu. Vzadu to ovšem tak slavné není. Ne že by tu byla nouze o místo, ale posaz skoro všichni spolucestující hodnotili jako divný. Sedák je poněkud nízko a opěradlo je dost kolmé. Pokud má Navara sloužit jako pracovní vůz, tak nemám nejmenší výtku. Delší cestování vzadu příjemné není. Pro úplnost doplním, že na všechny tři zadní pasažéry čeká tříbodový pás.
Zadní místa nemusí sloužit nutně jen k přepravě cestujících. Další prostor pro náklad získáte buď sklopením opěradla a nebo vyklopením celé zadní lavice směrem vzhůru. Tento manévr odkryl další přihrádky, mimo jiné třeba na povinou výbavu. Ještě že mne příslušníci nezastavili, zde bych ji opravdu nehledal.
Nakládejte!
Co se vám nevejde do odkládacích přihrádek a schránek uvnitř, bude muset ven. A tam je místa opravdu hodně. Délka takzvaného lůžka činí v provedení dvojité kabiny přibližně 1,5 metru, na šířku pak má mezi blatníky 1130 mm. Zadní výklopné čelo může být pro někoho těžké. Například mně připadalo hodně těžké, ale vydrží i dost hrubé zacházení. Díky světlé výšce 233 mm budete muset zvedat náklad hodně vysoko, ale to je na první pohled zřejmé.
Dno nákladového prostrou nebylo kryto žádným plastem a podle toho také vypadalo. Stačí poměrně málo a další z řady škrábanců je na světě. Kdo by potřeboval, může si celou korbu zakrýt. Na nástavbu jsou připraveny úchyty.
Silný a rozumný
Pod obrovskou kapotou se schovává dvou a půl litrový naftový a ještě k tomu přeplňovaný čtyřválec s mezichladičem stlačeného vzduchu. Maximální výkon 171 koní by se mohlo zdát pro vůz těchto rozměrů trochu málo, ale nám opravdu síla motoru nescházela. Možná proto, že 403 Nm jako vrchol točivého momentu je přinejmenším slušné číslo, možná proto, že jsme úplně plný vůz netestovali (nevím, kde bych vzal zhruba 600 kg nákladu) a nebo to také může být tím, že Nissan Navara utáhne až třítunový přívěs. Ať je to jak chce, naftový čtyřválec je akorát, což potvrzoval během testu neustále.
Příjemný bonusem pak je rozumná spotřeba. Testování probíhalo ve městě a hlavně v terénu. Konečná spotřeba 10,6 l/100 km je jistě chvályhodná. Navíc ve spojení s osmdesátilitrovou nádrží nabízí velmi slušný dojezd.
Turbodiesel spolupracoval se šestistupňovou manuální převodovkou. Páka odpovídá velikosti vozu a stejně tak i její dráhy. Po chvilce zvykání bylo řazení bezproblémové. Navíc komu by u takovéhoto automobilu vadily dlouhé dráhy řazení, že ano.
Na silnici s klidem, v terénu s noblesou
Základem Nissanu Navara je žebřinový rám a nápravy vpředu s vinutými a vzadu s klasickými listovými pružinami. Právě ty a stálý náhon na zadní nápravu mohou zapříčinit nepříjemnou situaci. Nezatížená zadní část má logicky tendenci k odskakování. Pokud tento fakt přehlédneme, je Navara pohodlné auto, které vás po městě přenese přes kdejaký retardér, nebo s ní příjemně můžete odcestovat z Prahy do Brna a nemusí to ani moc dlouho trvat.
To nejlepší ovšem předvádí v terénu. A musím říci, že jsme během testu nedostali (kromě jednoho případu) Navaru do úzkých. Chcete vědět, kde jsme s ní jezdili? No úplně všude. Počínaje blátem, polem, lesem, přes nejrůznější velké nerovnosti, snad jen brod jsme raději nezkoušeli. A jak se na to Nissan tváří?
Tváří se na to asi jako tank, kterému stojí v cestě klouzačka od McDonaldu. Pokud už začíná být horko, vytáhne Navara z rukávu ten největší trumf, takže zařadíme redukci a problém je vyřešen. Jednotlivé možnosti pohonu v terénu se přepínají už zmíněnými ovladači za řadicí pákou.
Testovaný vůz byl doplněn jednou z nejvyšších výbav. Prakticky jediné, co chybělo, byly kožené a elektricky seřiditelné sedačky. Naše výbava LE s dvojitou kabinou stojí v současnosti 829 000 Kč. Kdo nechce utrácet, může se spokojit se základní verzí s pohonem zadních kol za 598 000. Nejlacinější čtyřkolka vás vyjde zhruba na 730 000 Kč.
Nissan Navara lze označit jako Pathfinder s korbou. A stejně jako on, i Navara je pořádný kus auta, se kterým se nemusíte bát jezdit necestou i cestou. Po testu můžeme říci, že mnohem raději jezdí necestou.
Základní cena v provedení LE: 829 000Kč
Objem motoru: 2488 ccm
Maximální výkon: 128 kW (171 k) / 4000 rpm
Maximální točivý moment: 403 Nm / 2000 rpm
Převodovka: 6 stupňová manuální
Maximální rychlost: 170 km / h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 11,8 s
Udávaná spotřeba město: 12,7 l / 100 km
Spotřeba mimo město: 8,8 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba: 10,2 l / 100 km
Spotřeba během testu: 10,8 l / 100 km
Provozní hmotnost : 2031 kg
Délka / výška / šířka: 5220 mm / 1886 mm / 1850 mm
Rozvor: 3200 mm