Možná si vzpomenete na to, že úplně první XV, které jsme vám představili, bylo provedení osazené benzinovým dvoulitrem a bezstupňovou převodovkou Lineartronic. Kombinace to určitě není špatná, bezstupňová převodovka má své nesporné výhody, jenže na druhou stranu ne každému vyhovuje automat a pravdou také je, že za pohodlí zaplatíte trochu horší dynamikou a především vyšší spotřebou.
Ona poslední zmiňovaná motorizace má také pod kapotou benzinový dvoulitr, jenže je spojena s manuální převodovkou. Netrvalo dlouho a na světě bylo celkem jasné hodnocení. Tahle kombinace je vůbec to nejlepší, co si v XV můžete pořídit. V následujících odstavcích se vám pokusím nastínit několik důvodů, proč tomu tak je.
Terénní BRZ
Začít můžeme klasickými parametry. Plochý nepřeplňovaný dvoulitr vyprodukuje maximálně 150 koní a 196 Nm. Ovšem, nejsou to čísla, ze kterých byste se v dnešní době asi posadili lidově řečeno na zadek, ale dostatečná rozhodně jsou. Sluší se doplnit, že maximální výkon vám tohle XV dá až při 6200 ot./min a vrchol točivého momentu je dostupný při 4200 ot./min. V dobách vícenásobného přeplňování nic moc, ale pokud máte rádi klasiku, bude se vám tento motor zaručeně líbit.
Na stovce je benzinové XV za 10,5 s, maximální rychlost činí 187 km/h. Protože jde o manuální převodovku, jsou všechna čtyři kola poháněna přes poctivý mezinápravový diferenciál, což se někdy také hodí. Pořád jsem vám ale neřekl, proč se mi benzinový dvoulitr tolik líbí. Je to totiž stará škola. Umí být velice zábavný.
Samozřejmě nesmíte čekat, že to „pojede odspodu“. V nízkých otáčkách čtyřválec nic moc nepředvádí, postupně se sbírá a postupně také stupňuje zátah. Jakmile překročíte přibližně pět tisíc, motor přitvrdí a táhne do té doby, dokud nezasáhne omezovač. Nabídne moc pěknou výkonovou špičku. Tohle žádná přeplňovaná jedna-šestka nedokáže. Boxer k tomu navíc přidá vyloženě sportovní charakter. Dvakrát jej takhle vytočíte a začnete si říkat, že ty atmosférické motory přeci jen mají něco do sebe.
Pokud bych měl tohle téma shrnout, pak XV 2.0i je něco jako Subaru BRZ s vysokým podvozkem. Nemá výkon, se kterým byste se mohli chlubit někde u piva, ale nabídne solidní svezení, které doplňuje u parádní charizma. A jak známo, nejdůležitější ze všeho jsou pocity, ne tabulkové údaje.
S podvozkem dokonalý pár
Charakteru motoru výborně sekunduje naladění podvozku. Ten je jak už asi víte velmi tuhý, ale zároveň není prkenný. Abych to přeložil, pokud hledáte sportovně laděné auto, pak právě takovýto podvozek je pro české silnice nejlepší. XV se v zatáčkách ani nehne a na tom nic nemění ani nadstandardní světlá výška 220 mm.
Určitě nemusím zdůrazňovat, že vyrazit s takto naladěným automobilem na zatočené okresky, je hodně zábavnou záležitostí. Přičtěme k tomu povedené řízení a relativně přesnou šestistupňovou převodovku, zábava může začít. Ano, určitě nebude nejrychlejší, ale trefovat vrcholy zatáček s motorem vytočeným k maximu, užívat si okamžité reakce na plynový pedál, to alespoň trochu zapálené řidiče nikdy neomrzí. Diesel by byl v podobném režimu dost možná i rychlejší, jenže nejsme na okruhu. Poslouchat vytočený naftový motor není kdo ví jaká pohádka a Boxer Diesel není výjimkou.
Sečteno a podtrženo, XV 2.0i je na jedné straně něco jako hot-hatch, na druhé pohodlný automobil do města nebo normální jízdu do práce. Benzinový motor je příjemně tichý a kultivovaný. Co se také hodí doplnit, to je spotřeba. Samozřejmě nebudete jezdit za pět litrů, ale ani benzinové XV s prominutím „nežere“ stromy kolem silnice. Po městě se bez problémů vejdete do deseti litrů, mimo město není problémem sedm litrů, a když se budete na okreskách kochat, ukáže palubní počítač i čísla začínající šestkou.
Trumf největší: cena
Všechno zmíněné je řekněme spíše subjektivní a ne každý takové chování může ocenit, jenže je zde ještě jeden aspekt, a sice cena. Diesel u Subaru (řekněme si to otevřeně) není úplně levnou záležitostí, respektive si za tuto pro Evropu exkluzivně vyvinutou záležitost připlatíte a připlatíte si dost. Testovaný exemplář dostal vrcholnou výbavu Executive s cenovkou 734 000 Kč. Ano, za podobné peníze dostanete diesel, jenže v té nejzákladnější výbavě Active. Pokud chcete srovnávat stejné výbavy, připravte se na rozdíl více než 100 000 Kč.
A právě tento argument je asi tím největším, který jasně hovoří pro benzinový dvoulitr. Projezdit při dvoulitrovém rozdílu na spotřebě 100 000 Kč není úplně jednoduchá záležitost. Kromě toho nepřeplňovaný benzinový motor je odolnější záležitostí. Takže si velmi dobře spočítejte, zda se vám diesel vyplatí. Nebo si dobře rozmyslete, zda vám více než 100 000 Kč za zátah odspodu stačí.
Pro mě osobně je XV 2.0i s manuální převodovkou naprostým ideálem. Za rozumnou spotřebu umí být jak pohodlné, tak řidičsky zábavné.
Technické údaje
Motor: zážehový plochý čtyřválec
Objem: 1995 ccm
Výkon: 150 k / 6200 ot./min
Toč. moment: 196 Nm / 4200 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 10,5 s
Max. rychlost: 187 km/h
Převodovka: 6stupňová manuální
Komb. spotřeba: 6,9 l/100 km
Rozměry: 4450 x 1780 x 1570 mm
Rozvor náprav: 2635 mm
Základní cena: 609 000 Kč