Je to tak, v novinářských kruzích není radno říkat, že se vám líbí SUV. Většinou je potřeba nesouhlasně kroutit hlavou nad jeho obludnou velikostí, nad tím, že jeho majitelé se do terénu podívají tak maximálně na vlnách programu National Geographic. Nevalné jízdní vlastnosti, toporné řízení a absolutní nuda za volantem. Tak by se dal shrnout názor většiny odborné veřejnosti, i když je pak občas na stránkách motoristických časopisů prezentován trochu jinak. Ale teď už se nebojím. Tohle SUV mě dostalo, hned vám řeknu jak.
Předně je to design, i když se na první pohled může jevit jen lehkou modernizací toho starého. Zvenčí jsou opravdu patrné hlavně kosmetické změny. Čelní maska obligátně souzní s ostatními novými Volkswageny a LED světla integrovaná do světlometů v podobě písmene U už také nejsou tolik originální. Boční profil vypadá podobně jako u starého Touaregu a záď zlehčují pohledné zadní svítilny. Faktem ale je, že nová generace SUV působí subtilnějším dojmem, vypadá mrštnější. A to je jedině dobře.
Prémiovka uvnitř
Touareg se mi ale zalíbil hlavně uvnitř. Na interiéru je totiž nejlépe vidět, že v hierarchii wolfsburské automobilky hraje Touareg prémiovou pozici. Na rozdíl od ostatní produkce se může pochlubit originálněji pojatou palubní deskou. Velmi přehledné jsou ovladače klimatizace i nová čtveřice budíků doplněná velkým barevným displejem palubního počítače. Ten zobrazuje i data z GPS nebo pozici natočení kol. Dotyková navigace a multimediální systém mají dobrou citlivost a slušné rozlišení. Ačkoliv i v nové generaci najdeme mohutný středový panel, interiér vozu působí vzdušněji.
Velmi mě potěšila sedadla, no spíše křesla, která jsou bohatě profilovaná. Mají tedy dobré boční vedení (u SUV to pravidlem právě často nebývá) a zároveň jsou nesmírně komfortní. Samozřejmostí je velká škála nastavení, větrání i vyhřívání. V zadní řadě sedadel je místa na rozdávání a lidé si nebudou ani stěžovat za delším řidičem (za mnou). Střední sedadlo lze v klidu zaplnit nejmladším členem rodiny. Cestující vzadu si navíc mohou za příplatek užít komfort čtyřzónové klimatizace.
Zavazadelník, to je kapitola sama pro sebe. Základní velikost 580 litrů sice není nikterak oslnivá hodnota (po sklopení druhé řady nabídne 1462 litrů), kufr to ale kompenzuje celou řadou příjemných „vychytávek“. Velmi užitečné je elektrické otevírání pátých dveří a zavírání tlačítkem i dálkovým ovladačem. Čudlíky na pravé straně navíc umožňují sklopení zadních sedadel jediným stisknutím, nastavení vzduchového podvozku pro optimální výšku nakládání zavazadel, nebo vyklopení tažného zařízení. To pak jen stačí zajistit kopancem nohou. Nechybí ani zásuvka 12V. Jediné co naštve je, když zapomenete zasunout roletku zpět do spodní pozice. Pak vám kryje výhled vzad. Třeba takový Mercedes to už umí automaticky.
Nejlepší základ
K testu jsem dostal základní motor. Třílitrový turbodiesel V6 si vysloužil označení Bluemotion. Na základ má ale slušné parametry. Výkon dosahuje na hodnotu 240 koní, maximum točivého momentu je 550 Nm. Ekologickou nálepku má nejen za tabulkovou spotřebu 7,4 litru v kombinovaném provozu (já jsem jezdil v průměru za 8,5 litru). A to přitom tento agregát dokáže poslat 2174 kg vážící SUV na stovku za 7,8 sekundy. Nevím, ale v tuhle chvíli mi přijde nerozumné, byť jen na okamžik, uvažovat o silnějším, žravějším a mnohem dražším naftovém osmiválci. Základ prostě stačí bohatě. S motorem se navíc pojí povedená 8stupňová automatická převodovka, která funguje dobře a umí číst chování i potřeby řidiče.
Volkswagen po zkušenostech z trhu s SUV vymyslel dobrý plán, jak už na začátku oddělit ty, kteří mají SUV jen pro pohodlné silniční cestování, od těch, kteří plánují jeho schopnosti využít na maximum. Na výběr jsou totiž verze pohonu všech kol 4Motion a 4XMotion. Rozdíl je v tom, že první jmenovaný nějaké ty off-road vložky zvládne, ale pro drsné zacházení v drsném prostředí je mnohem výhodnější 4XMotion. Ten s sebou ke standardu totiž přidává zvýšení světlé výšky, nádrž na 100 litrů paliva, uzávěrku mezinápravového a zadního diferenciálu spolu s redukční převodovkou.
Většina lidí si ale podle mého vystačí se základním pojetím off-roadového cestování. Verze 4Motion tak přináší trvalý pohon 4×4 a mezinápravový samosvorný diferenciál Torsen. Pomocí jednoduchých tlačítek na středovém panelu tak lze volit jen režimy „on road“ a „off road“, popřípadě výškové nastavení pneumatického podvozku nebo jeho tuhost scrollovacím voličem mezi režimy comfort, normal a sport. V dnešní době se už u nás nedá moc do divoké přírody dostat, takže pokud vážně nehodláte blbnout v pronajatém tankodromu, ušetřete raději 42 tisíc korun za příplatkový 4XMotion.
Na silnici i za humny
Já jsem se jízdě v terénní vložce neubránil, tedy pokud za off-road považujete prašné a kamenité cesty mezi poli, podmáčené loučky a bahnité rigoly u nás za humny. Tam jsem si s Touaregem opravdu užil kopec zábavy, auto mi poskytlo výborný nástroj k odreagování. Při přejíždění nerovností se ukázalo, jak komfortní je tohle SUV. Rozrytou cestu pod koly člověk vnímá jen lehce a auto mu umožňuje překonávat terén s určitou ladností a velice rychle.
Volkswagen Touareg ale exceloval také na silnici. Vysoká stavba karosérie nebyla příliš znát, vůz se ovládal jako běžné auto. Volant už není tak necitlivý, jak býval. Když navolíte režim sport, cítíte dobře, že máte vše pod kontrolou a pevně v rukou. Zatáčky se krouží pěkně a není třeba ručkovat. V řízení a podvozku neudělal Touareg skok o jednu generaci, ale podle mě rovnou o dvě. Fakt je, že do ostřejších zatáček je cítit lehká nedotáčivost, ale nejde o nic, co by nezvládl zkorigovat pohon všech kol.
Podívejte, já vím, že tenhle článek zní jako zaplacené PR nebo plácnutí na papír někoho, kdo si tohle auto právě za své našetřené peníze přivezl do garáže. Ale můžu vás ubezpečit o tom, že nejsem ani jeden z těchto případů. Byl jsem jen zaskočen tím, kam se Touareg dokázal posunout. Wolfsburské SUV přináší dostatek komfortu, terénní schopnosti, výkon, slušné jízdní vlastnosti na silnici i dálnici a překvapivě ani není až zas tak drahé. Kdyby mi půjčili jinou motorizaci, možná by se mi tolik nelíbilo. Ale Volkswagen Touareg 3.0 TDI je opravdu těžké nachytat na něčem, co by zasloužilo významnější kritiku.
Plusy: motor, podvozek, terénní schopnosti, jízdní vlastnosti
Mínusy: nic podstatného
Motor: vidlicový vznětový přeplňovaný šestiválec
Objem: 2967 cm3
Výkon: 176 kW (240 k) při 4000-4400/min
Točivý moment: 550 Nm při 2000 – 2250/min
Převodovka: 8stupňová automatická
Rychlost: 218 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,8 s
Spotřeba (město/mimo město/komb.): 8,8 / 6,5 / 7,4 l/100 km
Spotřeba v testu: 8,5 l/100 km
Rozměry: 4795 x 1940 x 1709 mm
Rozvor: 2893 mm
Hmotnost: 2174
Zavazadelník: 580 / 1642 l
Základní cena v provedení 3.0 TDI: 1 227 900 Kč
Foto: Zuzana Procházková