Námi testovaný model se může zdát jako trefa do černého. Volkaswagen Passat slaví úspěch hlavně mezi podnikateli, o to více v prodloužené verzi Variant a s přepážkou N1, díky které si lze odečíst pěknou částku DPH. Totéž platí pro agregát 2.0 TDI, který se nachází pod kapotou. Je asi nejlepší kombinací úspornosti provozu a výkonu. Hodí se tedy opět pro časté cestování. Tak proč to nezkusit ještě s pohonem všech kol?

Změny nehledejte

Pokud od Passatu čekáte nějaké změny, které by měly naznačovat jeho terénní dovednosti, pak budete pátrat marně. Volkswagen nešel cestou jako jeho o třídu menší koncernová sestra Octavia, která nabízí provedení 4×4 ve verzi Scout. Té dominuje ochranné opláštění motoru, výrazné plastové prvky a podobně. Passat se 4Motion je vzhledově naprosto identický s ostatními. Jediným rozdílem je přítomnost nápisu 4Motion na zádi a v interiéru pak na řadící páce.

Passat po vzhledové stránce za těch pár let, co se vyskytuje na našich silnicích, ani příliš nezestárl. Ačkoliv je k vidění na každém kroku, jde stále o to „velké auto“ symbolizující alespoň trochu životní úspěch majitele. Můžete s tím nesouhlasit, ale máme dojem, že Češi Passat takto opravdu vnímají.

Interirér zaujme kvalitním zpracováním a dobrou ergonomií. V pořádku jsou tvrdé i měkké plasty, chválíme výborný výhled z místa řidiče, který je částečně dán velmi krátkou horní plochou palubovky.

Prostornost je vpředu i na zadní lavici ve standardu třídy, sedadla by jen zasloužila lepší boční vedení, zvláště vzadu. V odpočitatelné kategorii N1 jsou zahrnuty dvě nepříjemné povinnosti – mít napevno nainstalovanou dělící mřížku zavazadlového prostoru a nutnost zatmavených zadních oken.

To druhé nařízení by tak nevadilo, kdyby nebylo zadní okno ve verzi Variant od řidiče na kilometry vzdálené. Proto jsme uvítali příplatkový parkovací asistent. Kvůli pevné mřížce nejde sklápět sedadla, zůstalo se tedy u základního objemu zavazadelníku, který činí poměrně slušných 513 litrů. Vprostřed mříže je alespoň výklopný otvor pro převážení delších předmětů.

Starý známý

Už po prvním nastartování vsunutím klíčku do zdířky a jeho dlouhým stiskem je nám jasné, že máme co dočinění se starým známým 2.0 TDI. Po prvních metrech je také zřejmé, že se na jeho chodu nic nezměnilo a to po dobré i špatné stránce.

Agregát, není sice nejhlučnějším dieslem, ale stále postrádá onu sametovost francouzských konkurentů. Při studeném startu je nevrlý, pak se ale zklidňuje. Jeho výkon 140 koní vrcholí při 4000 otáčkách v minutě. Nabízí velký točivý moment 320 Nm dostupný v krátkém spektru od 1750 do 2500 otáček za minutu. To je také doba, kdy začne řádit pod kapotou turbo. Jde o velmi dobře známý turboefekt, který se projevuje na typické sestavě pružnosti motoru.

Začíná to slabším zátahem odspodu, rychlým nástupem turba s pořádným až zběsilým tahem, o trochu dál ztrátou maxima točivého momentu a řvavým dosažením maximálního výkonu. Stejná písnička se odehrává při řazení každé rychlosti poměrně přesného manuálu. V kombinaci s dosti citlivou spojkou tak motor dělá z vaší jízdy dramatické představení, které nemusí ocenit všichni spolucestující. Regulovat to můžete leda včasným odlehčením nohy na plynu. Naučit se ten správný moment dá ale hodně práce a trpělivosti.

Chytrý 4Motion

Primárním cílem našeho testu ale bylo zjistit, zda se přítomnost pohonu všech kol 4Motion vyplácí vzhledem k ceně o 56 tisíc korun vyšší a také o několik deci vyšší spotřebě nafty. Jak už bylo řečeno, čtyřkolkový Passat se od toho klasického ničím neliší. Zůstaly tedy i shodné rozměry a světlá výška. Ta předem vylučuje jakékoliv dovádění ve složitějším terénu, nemluvě o miniaturních nájezdových úhlech způsobených dlouhým převisem přední kapoty i celkově karoserií kombi.

V systému 4Motion pracuje inteligentní viskózní spojka Haldex. Ta je elektronicky řízená, přičemž ovládací jednotka je schopna rozpoznat zatížení jednotlivých náprav a upravovat tak rozložení hnací síly. Ve standardním provozu přenáší až 90 procent pohonu na přední nápravu. Tím dosahuje podobné spotřeby i chování vozu, jako u Passatu s pohonem pouze vpředu. Pokud ale začne docházet k prokluzu nebo všeobecně k problémům s pohybem kol, zapojí Haldex do hry i zadní nápravu a to až v poměru k přední 50:50, takže se z vozu stává opravdový 4X4.

Ten přichází vhod zejména za špatného počasí. Při průtrži mračen, sněžení, výletu do hor nebo po bahnitých polních cestách se nemusíte bát klouzání, ztráty kontroly nad autem nebo ostrých smyků. Jízda s 4Motionem je bezpečnější a s vozem si můžete dovolit více. Nesmíte ale zapomenout, že žádný Land Rover to není, takže se vyhněte velkým rigolům.

Pro obchodní cestující

Volkswagen Passat Variant 4Motion jsme testovali ve verzi Business s přepážkou N1. Nabízí ale také slušnou výbavu a slušnou kvalitu zpracování vozu. Základní cena 895 800 je rozumná, zvláště když z ní pak ještě odečtete DPH.

Dostanete pro své podnikání nejvhodnější variantu s nejvhodnějším motorem. Příplatek za pohon všech kol ale musíte ještě zvážit. Pokud jako obchodní cestující jezdíte po celý rok a čas od času zavítáte třeba do hor, pak své volby nebudete rozhodně litovat.

Základní cena v provedení Business: 895 800 Kč
Cena doplňkové výbavy:  70 900 Kč
Celková cena: 966 700 Kč

Objem motoru     1968 ccm
Maximální výkon     103 kW (140 k) při 4000 ot./min
Maximální točivý moment     320 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Převodovka     6tistupňová manuální
Maximální rychlost     201 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h     10,5 s
Udávaná spotřeba město     8,4 l/100 km
Spotřeba mimo město     5,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba     6,4 l/100 km
Spotřeba během testu     7,0 l/100 km
Provozní hmotnost     1596 kg
Délka / výška / šířka     4774 mm / 1517 mm / 1820 mm
Rozvor     2709 mm
Zavazadelník     513 l

Foto: Zuzana Procházková