Continental GT je nejúspěšnějším modelem britské šlechtické automobilky, který si získal oblibu právě u špičkových fotbalistů, ale sluší se zmínit také členy ruské nebo gruzínské mafie a nejrůznější rappery. Přesto ke svému designu přistupuje stejně tradičně decentní cestou, jako by šlo o plnoformátovou limuzínu. Vyrábí se už 11 let. Za tu dobu přibylo mnoho variant, tvary se ale nikdy radikálně neměnily, jen se pilovaly a brousily.

Dnes se Continetal nabízí dokonce i se základním osmiválcovým motorem, který je neméně povedený. Bentley ale moc dobře ví, že řada jeho zákazníků je z těsta těch, co chtějí za své peníze naprosté maximum. Pro ně je tu verze s označením Speed s nejsilnějším motorem, jaký má Bentley k dispozici. Za 7,5 milionu korun se už prostě kompromisy dělat nesmí. Tomuto modelu bude navíc konkurovat Rolls-Royce, až uvede na trh kabriolet vycházející z kupé Wraith.

Bentley zůstává při zemi, i pokud jde o rozlišení jednotlivých motorizací. Jen zasvěcení vědí, že osmiválcové modely mají červené podbarvení loga, zatímco dvanáctiválce dostaly černé. Zkuste si takového rozdílu všimnout, když kolem vás Continental prosviští. Nápovědou, jak poznat model Speed, pak mohou být třeba ještě obrovská kola o velikosti 21 palců, která jsou součástí známého zkrášlujícího balíčku Mulliner. Speed ho dostal v ceně.

 

Aristokratům vstup povolen

Na jaře jsme vás v reportáži provedli továrnou Bentley, kde se s hodinářskou přesností zpracovávají interiéry vozu podle přání zákazníka. Testovaný Speed je prvním vozem z Crewe, který se nám nyní dostává do ruky. A tak jsme v jeho kabině hladili dřevo i hliník nebo si přičichli ke kůži. Jistě, je to trochu fetišistické. Na druhou stranu je ale z vozu cítit pečlivý přístup lidí, kteří ho vlastnoručně vyráběli. Dobrým příkladem jsou i vznešené názvy: interiér je vyveden v barvě Portland, kůže je prošívaná nití barvy Imperial Blue a ta dokonale souzní s vnějším lakem karoserie nazývaným Blue Crystal.

Jedinou drobnou nepříjemností při nastupování do interiéru jsou extrémně těžké dveře. Na hmotnosti nabyly z toho důvodu, že kabriolet musí být oproti kupé patřičně vyztužený, aby se v zatáčkách nekroutil a klubovou atmosféru interiéru nerušilo vrzání. Počítá se ale zřejmě i s tím, že pokud bude s fotbalistou cestovat jeho modelka, pardon dáma, bude majitel galantní a dveře jí otevře a zavře sám. Ostatně u toho může upozornit na práh, kde se leskne nápis Speed, který konečně jasně označuje top verzi Continentalu.

Sedět v Bentley je skvostný pocit. Sedadla jsou dokonale pohodlná a zároveň i pěkná na pohled. Károvaně prošívaná kůže zdobí nejen je, ale i výplně dveří. Ovladače klimatizace připomínají klapky trumpety (má je ale i Rolls-Royce) a uprostřed palubní desky sedí luxusní hodinky Breitling, s nimiž se tato značka už tradičně pojí. Ještě jedno mají Bentley a Rolls-Royce společné. Obě značky používají ve svých vozech ultraprémiové reproduktory britského malosériového výrobce Naim. Koncert pro uši! Ne vše je ale taková idylka. Třeba navigace očividně pochází ze staré generace vozů Volkswagen. A je velmi nepříjemné mít v autě horší systém, než má vaše sekretářka v aktuálním Golfu. Detail, mávnete možná rukou. Ale dovolte mi znovu připomenout, že tohle auto budou řídit lidé, kteří chtějí maximum.

 

Láska na první poslech

Detaily mohou někoho rozčarovat, ale pod přední kapotu se na ně skrývá účinný lék. V době, kdy evropská unie zakazuje žárovky a kdy se automobilky předhánějí v co nejnižší spotřebě, působí královský šestilitrový dvanáctiválec jako ujištění o tom, že svět se ještě dočista nezbláznil. Ještě existují ostrovy, spíše ostrůvky, pro ty, kteří si to mohou dovolit, kde si užijí vysokého výkonu a nádherného zvuku kolik chtějí.

Dvakrát přeplňovaná jednotka s výkonem 635 koní a gigantickým točivým momentem 820 Nm si z ekologických šílenců nic nedělá a ještě to hrdě oznamuje tabulkovou spotřebou 14,9 litru benzinu na sto. Asi vás příliš nepřekvapím, když se vám svěřím, že během testování se mi ji snadno podařilo zdvojnásobit.

Prodejci elektromobilů často rádi upozorňují, že jejich auta mají prakticky okamžitý nástup točivého momentu. Bentley ale může tvrdit totéž. Se­šlápněte plyn, reaktor do výfuku zabublá a Continental vyletí kupředu, jako kdyby ho vystřelili katapultem z letadlové lodi. Kabriolet je kvůli výztuhám o 175 kilo těžší než kupé, ani to mu ale nebrání v tom, aby pokořil stovku za bleskových 4,4 sekundy. Maximálně zvládne letět až 327 km/h, čímž se stává nejrychlejším kabrioletem světa. Rychleji jezdí už jen dvoumístné roadstery, ale i tak vás mohu ujistit, že jich mnoho není.

 

Na jízdě s Bentley je nádherné, že všechny tyto parametry vnímá řidič s určitou samozřejmostí. Je to dáno velikostí vozu, dokonalým odhlučněním motoru, který umí drsně vřít, ale vždy jen v rámci slušnosti. Rozhodně neječí jako jiné dvanáctiválce, třeba ty od Ferrari. Pak je tu ještě pohon všech kol, který je nastálo nastaven na poměr 40:60 ve prospěch zadních kol. Přidejme k tomu bleskovou automatickou převodovku od renomovaného výrobce ZF a výsledkem je dokonale hustý vývar, lahodný tak, že nebudete mít dost.

Zatáčky nejsou vznešené

Z pohledu obyčejného člověka by se mohlo zdát, že Speed bude svému majiteli velmi nebezpečný. Dostat se do prudce nelegálních rychlostí není s tímto vozem žádný problém, vlastně je to samozřejmé. Ale on už si s tím majitel nějak poradí… A kdyby náhle spatřil radar, může přišlápnout keramické brzdy. Kotouče za cenu lépe vybavené Škody Fabia odvádějí službu na výbornou. Jen nezapomeňte, že musí být patřičně zahřáté, a bohužel občas trochu skřípou.

Rada nicméně zní: pokud si chcete užívat i na českých okreskách, jděte raději do modelu V8 S. Ten jsme testovali na začátku letošního roku a byl to podle nás nejlépe jezdící Continental. A to díky nižší hmotnosti, sníženému podvozku a vylepšenému řízení. Na otevřeném Speedu je prostě cítit hmotnost 2,5 tuny v každé zatáčce. A ať je řízení sebecitlivější, je potřeba jezdit opatrně. Auto se i přes pohon všech kol může brzy začít sunout ven mimo asfalt, což si určitě nikdo nepřeje. Mnohem jistější tak bude jízda v levém pruhu německé dálnice.

Nebo také ušlechtile klidná projížďka se staženou střechou. Vysoké čelní sklo je perfektní na cestování i za chladnějšího počasí, protože při vytažených oknech a nasazeném deflektoru na místě zadních cestujících je v kabině pohoda v 90 i 150 km/h. Pokud se přiblíží déšť, nasadíte střechu za 20 sekund a můžete se přitom sunout třicetikilometrovou rychlostí. Vaše dolce vita tak nikdy nic neohrozí.

Bentley Continental GT Speed Convertible

Motor | zážehový 2x přeplňovaný dvanáctiválec,
5998 ccm, 635 k / 6000 ot.min-1, 820 Nm / 1700 ot.min-1
Převodovka | osmistupňová automatická,
pohon všech kol – mezinápravový diferenciál
Jízda | 0–100 km/h za 4,4 s, 327 km/h,
kombinovaná spotřeba 14,9 l/100 km
Rozměry | 4818 × 1947 × 1390 mm, rozvor 2746 mm
Pohotovostní hmotnost | 2495 kg
Zavazadelník | 260 l
Základní cena | 7 560 270 Kč