Na recepci jsem si vyzvedl klíče a zamířil do garáže, kde parkují novinářská auta. Stejný postup jsem podnikl už mnohokrát při vyzvedávání něčeho ze stáje BMW. A stejně jako vždycky jsem po cestě omrkl, co nového v garáži parkuje, a pak začal hledat konkrétní zapůjčené auto. Tentokrát přišla řada na X4.

Zmáčkl jsem klíček, zablikala moc pěkně vyhlížející X6. Tak jsem do ní skočil, nastartoval benzinový šestiválec a za příjemného vrčení zamířil k výjezdu. S pocitem, že jsem zase doma. Tenhle volant jsem už držel v ruce mnohokrát, stejně jako joystick na místě voliče převodovky, tyhle budíky jsem už také nejednou viděl a ovladač systému iDrive s touchpadem jsem už taktéž držel v ruce mnohokrát. Co já o té X6 vlastně budu psát? Sakra, vždyť to přece není X6.

Pátý v řadě

Takhle to dopadá, když se to s univerzálností designu a základních částí trochu přežene. X4 je model, u kterého jsem dlouho přemýšlel, jaký má vlastně význam. BMW už ve své řadě kolem základního trojkového sedanu nabízí X3, má také oblíbené kombi, ale i 3 GT, což je něco mezi kupé, kombi a crossoverem. Teď do toho všeho přichází ještě X4, což je pro změnu mix crossoveru a kupé. Je to vlastně víc kupé a vůbec to není kombi. No, prostě to je trochu složité.

 

Jasno vám udělá až případné srovnání s 3 GT, což byl model, který jsem považoval skoro za dvojníka. Technický základ je stejný, ovšem X4 je proti GT výrazně vyšší a výrazně mohutnější – ale také kratší. Naopak oproti X3, která posloužila jako základ, je novinka o 14 milimetrů delší, zároveň je ale o 36 milimetrů nižší a nižší je také posaz v interiéru.

Nedělejme si v tom ale guláš. BMW prostě vyplnilo další mezeru na trhu, tak jako to udělalo v minulosti už mnohokrát. Na rozdíl od uvedení X6, kdy snad šlo možná i o trochu nejistý krok, je X4 věcí absolutně logickou a já se s vámi klidně vsadím, že čtvrt milionu prodaných kusů, které má na kontě větší X6, pokoří tahle novinka snadno a rychle. Dávno jsou zapomenuty doby, kdy se kdekdo pohoršoval nad kombinací kupé a SUV. Z nějakého důvodu je tato kombinace pro zákazníky lákavá. Ví to BMW, ví to také třeba Porsche, které dříve představilo model Macan. Celkově je X4 pátým exemplářem v řadě X. Koho by zajímalo kódové označení, pak se bavíme o F26.

Interiér stále dokola

Ptáte se, jaké to je sedět v interiéru? Přečtěte si třeba test většího BMW X5 nové generace nebo jakéhokoliv jiného BMW. Trochu přeháním, ale co se základních prvků interiéru týká, mnoho nového X4 nepřináší. Opět máte coby řidič před očima známý přístrojový štít, na středové konzole je velký displej, mezi sedadly trůní ovladač systému iDrive. Tohle všechno známe, proto si dovolím na toto téma pouze jedinou poznámku. Sice už jde o hodně obehranou písničku, ale to neznamená, že je to písnička špatná. Zpracování velmi povedené, ergonomie zrovna tak. Proč měnit něco, co tak dobře funguje?

 

Oproti X3 má X4 níže umístěná sedadla. Vpředu činí rozdíl 20 milimetrů, vzadu 28 milimetrů. Výsledné řešení jako by někdo udělal tak, abyste si připadali, že řídíte opravdu velké SUV. I v nejnižší pozici je posaz pořád relativně výš; před sebou máte nafouknutou kapotu. Dojem pořádného SUV je dokonalý. Ovšem při vystupování bere veškeré kouzlo za své. Místo očekávaného velkého schodu stačí pár centimetrů a jste na zemi. Působí to trochu zvláštně, ale pochybuju, že to bude někomu vadit.

Ačkoli je interiér na první pohled obehraný, právě kabina pro mě znamenala jedno z největších překvapení. Prostor pro posádku totiž není vůbec malý. Se svými 190 centimetry netrpím nedostatkem místa dokonce ani ve druhé řadě. Dostatek je pro kolena i hlavu, a to navzdory dynamicky se svažující střeše. BMW X4 je co do prostoru úplně někde jinde než Macan. Mnichovská novinka je také praktická, což dokazuje i objem zavazadelníku. Základ činí 500 litrů, přístup do tohoto prostoru je navíc vynikající.

Najdou se ale také menší problémy. Tím hlavním je výhled z auta. Vpředu jsou hodně silné sloupky, zadní okno je dost malé a dost nízko umístěné. Kvůli tomu je také níže umístěné vnitřní zpětné zrcátko, které trochu překáží ve výhledu šikmo vpravo.

Tichý, rychlý, hladový

Asi jste už podle fotek poznali, že testujeme „verzi z plakátu“. Znamená to vrcholnou motorizaci xDrive35i a M paket. Pod kapotou je přeplňovaný šestiválec o výkonu 306 koní a s vrcholem točivého momentu 400 Nm. Také tento motor jsme v minulosti zkoušeli pod kapotou řady jiných modelů, proto bylo dopředu jasné, na co se máme připravit.

Při běžné jízdě je to naprosto tichý společník, jakmile mu ale přišlápnete plynový pedál, nasadí parádní zvuk a s velmi solidním zátahem vyrazí vpřed. Bohužel X4 také není zrovna nejlehčí auto. Jeho provozní hmotnost se pohybuje kolem 1900 kg, takže nečekejte výbušnost, jakou nabízel základní sedan. Nejde o pomalé auto, to ani náhodou, ale více než sportovní jízdu nabízí pohodlné cestování ve stylu GT. Nicméně se nebojte, zanedlouho určitě dorazí něco jako X4 M.

 

X4 má samozřejmě několik jízdních režimů (Sport Plus, Sport, Comfort, Efficiency), jak to známe z jiných BMW. Mění se chování převodovky, odezva na plyn i charakteristika posilovače.

Sport a Sport Plus dělají z X4 zajímavé auto pro svižné svezení, Efficiency pak otupí reakce na plny téměř na nulu. Auto se pořádně rozjede pouze tehdy, sešlápnete-li plyn skoro až na podlahu. Teprve pak převodovka podřadí o více stupňů. Jakmile povolíte, nasype je tam stejně rychle, jako vaše babička sype kolínka do vroucí vody. Samozřejmostí je vyřazování na neutrál ve chvílích, kdy není sešlápnutý plyn. Na takové loudání si ale nemusíte kupovat prozatím nejsilnější benzinový motor.

Spotřeba opět podle očekávání není z nejnižších. Běžně jsem jezdil za nějakých 14 litrů. Trasy složené z dálnice a klidné jízdy po okreskách zvládala X4 za zhruba 12 litrů, při ostrém tempu však spotřeba rychle stoupá až ke třicetilitrové hranici. Hmotnost je na spotřebě znát a nic na tom nezmění ani systém start/stop, ani systém rekuperace brzdné energie. Mimochodem nádrž pojme 67 litrů. Určitě si snadno dopočítáte, jak rychle se dostanete na polovinu.

Málem se stala křivda

Po testu Porsche Macan, kterému jsme přisoudili titul nejlépe jezdícího SUV, jsem byl velmi zvědav, co předvede X4. První dojmy nebyly úplně pozitivní. Devatenáctipalcová kola se zdála snad až moc velká, podvozek nekomfortní. Abych vše ověřil, vyrazil jsem – kam jinam – než na staré úseky D1, kde se konalo další překvapení. Vždyť to vlastně vůbec nedrncá! Nevím už ani, proč mě v prvních chvílích X4 jízdně neoslovilo, každopádně nakonec mě přesvědčilo. O ostrých nerovnostech víte, ale spíš je slyšíte, než že byste je cítili. Podvozek účinně pohlcuje i větší chyby českých silnic. Takové ty tvrdé rány, s nimiž jsem se setkal třeba v testu trojkového sedanu, se tady nekonají.

 

Mé sympatie si BMW X4 definitivně získalo po ostré jízdě na okreskách. Neřekl bych, že je lepší než Macan, ale pořád jde o velmi schopné auto. Až se divíte, jak je možné, že se stále drží zvolené stopy. X4 umí být nedotáčivá, jestliže ale překonáte prvotní strach a v režimu Sport Plus podržíte plyn, krásně se stočí do zatáčky a začne být lehce přetáčivá. Na velké hrátky ale zapomeňte. Pořád to je čtyřkolka, a hlavně výkonu zas až tolik na danou hmotnost nemá.

Ostrá jízda má ale dvě nevýhody. Za prvé BMW absolutně maskuje reálnou rychlost, za druhé dlouho tají svou hmotnost. Do zatáčky se řítíte ve 140 km/h a auto se přitom tváří, jako že jede v pohodě nějakých 80 km/h. Motor k tomu sekunduje svým velmi tlumeným zvukem. Abyste si ho pořádně užili, musíte jít přes pět tisíc otáček. Pak kromě mnichovské symfonie přijde na řadu také moc pěkná výkonová špička.

Řízení je hodně strmé. Stačí decentní pohyb volantem a auto okamžitě zatáčí. Nicméně je přece jen trochu umělé. O dění na přední nápravě se toho jeho prostřednictvím moc nedozvíte. A konečně brzdy jsou další částí, která prozradí vyšší hmotnost. Brzdí hodně, ale nástup je vlažný. Určitě se o nich nedá říct, že by byly ostré.

A převodovka? Klasické osmistupňové ZF. Do režimu Sport řadí plynule a neznatelně, v režimu Sport a Sport Plus se řidič po přeřazení dočká sportovního cuknutí. Manuál tu nehledejte, alespoň můžeme řadit páčkami pod volantem.

 

Kolik za to všechno?

Nejlevnější BMW X4 xDrive20d stojí 1 240 200 korun, testovaný šestiválec je dražší o necelých 300 tisíc. O vrcholnou motorizaci ovšem nejde. V nabídce najdete ještě naftový 35d, který je výkonnější, rychlejší a bude vás stát o dalších 57 200 korun víc.
Ačkoliv mi BMW X4 ze začátku mnoho smyslu nedávalo a ani teď si nejsem tak docela jistý tím, proč by si zájemce o SUV měl kupovat kupé a ještě navíc v menším provedení, musím po testu přiznat, že pokud se budu na BMW X4 dívat objektivně, mnoho se mu toho vytknout nedá. Je to rychlé a jízdně schopné auto. Jestli zrovna vás láká kombinace nízkého SUV a crossoveru, pak prosím. Nemusíme toto chápat, ale objektivně jde o dobré, ne-li přímo povedené auto.

BMW X4 xDrive35i

Motor | zážehový přeplňovaný šestiválec, 2979 ccm,
306 k / 5800–6400 ot.min-1, 400 Nm / 1200–5000 ot.min-1
Převodovka | osmistupňová automatická,
pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h za 5,5 s, 247 km/h,
kombinovaná spotřeba 8,3 l/100 km
Rozměry | 4671 × 1881 × 1624 mm, rozvor 2810 mm
Pohotovostní hmotnost | 1890 kg
Objem zavazadelníku | 500 / 1400 l
Základní cena | 1 521 000 Kč