Kategorie malých městských crossoverů je čím dál tím oblíbenější. Francouzský Citroën v ní tak trochu chyběl. Před nedávnem ale do džungle evropských metropolí vypustil svou odvážně designovanou novinku C3 Aircross. A my ji nyní máme na čtyřměsíční dlouhodobý test. Začínáme!
Tak je to crossover, nebo SUV? Tahle otázka padne ještě mnohokrát a upřímně řečeno nad ní budeme během celého dlouhodobého testu dumat také. C3 Aircross za svůj vznik vděčí hlavně rozhodnutí francouzské automobilky, že pomalu ale jistě opustí umírající kategorii rodinných MPV a zaměří se více na populárnější SUV. Jde tak o ideového nástupce modelu C3 Picasso, s nímž ovšem už nemá vůbec nic společného. To je spíš bližší Opelu Crossland X, sympatickému crossoveru, který vznikl ještě před tím, než koncern PSA německou automobilku koupil. Teď, když je ruka v rukávu, se už dá hovořit o koncernové spolupráci. Oba vozy jsou spřízněné, ale Citroën si zachová svou francouzskou techniku, což z něj dělá poměrně individualistu.
Individualistou je ale i kvůli designu. Možná vás na první pohled bude až šokovat, jak auto vypadá. Malý vůz působí tak trochu jako futuristický koncept, na druhou stranu je díky oblým tvarům a stavbě těla celkem sympatický. Automobilka Citroën byla vždycky známá svým výstředním designem a měla své světlé i stinné chvilky (to třeba když vymyslela volant s pevným středem). C3 Aircross se zase posouvá o něco dál a dalo by se říci, že do světlého období. To proto, že na jeho karoserii nenajdeme ten podivný AirBump jako u většího C4 Cactus.
Některá auta jsou nápadná jen zvenčí a uvnitř se drží standardů, to se ale o C3 Aircross nedá říct. Tedy alespoň ne o našem kousku, který už během prvních kilometrů způsobil nejedno „wow“ nastupující posádky. Hnědé čalounění sedadel kombinované s kostkovanou látkou, hnědou palubní deskou a volantem, to vše navíc zvýrazněné velmi širokými sedáky odkazujícími na dávné doby Citroënů prostě stojí za pozornost, ať už se vám tento styl líbí nebo ne. Pokud ale nepatříte mezi příznivce takového retro-moderního střihu, pak je dobrou zprávou, že si můžete objednat celou řadu jiných designů kabiny.
Kabině a její prostornosti se budeme věnovat v některém z následujících čísel, v nichž bude náš dlouhodobý test pokračovat. Teď se ale pojďme podrobněji podívat, jaký model jsme si do naší garáže na delší návštěvu vlastně pozvali.
Čtyřkolku tu nehledejte
Ano, jmenujeme se 4×4 Automagazín. Na druhou stranu musíme v kontextu dnešní doby chápat, že zatímco u větších SUV nebo v případě luxusních modelů je o auta s pohonem všech kol enormní zájem, malé vozy, tedy i malá městská SUV a crossovery, sázejí na dostupnost. A zájem lidí o 4×4 tu není tak zásadní. Proto se některé automobilky rozhodly, že čtyřkolku vůbec do nabídky nezařadí. A Citroën mezi ně patří. Není divu, tahle automobilka se mezi čtyřkolkami stejně nevyskytuje. Pohon všech kol jí pro Berlingo dělá externí dodavatel Dangel a představa, že by připravil 4×4 i pro tento model, je absurdní.
Nicméně i malá SUV musíme dnes vzít v potaz. Proto jsme se podívali blíže na ceník C3 Aircross a začali vybírat. Voleb je hned několik, dalo by se říci, že v podstatě kopírují ty, které najdete i u sesterského Opelu Crossland X. Navíc je tu snad jen tříválcová benzinová jedna-dvojka s výkonem 82 koní a manuální převodovkou, která tvoří cenový základ vozu. V době psaní tohoto textu byla k dispozici za lákavou cenu 349 900 korun, přičemž Citroën tradičně nabízí slevy. V tomto případě 30 tisíc rovnou a dalších 10 tisíc, pokud odprodáváte svůj starý vůz.
My jsme ale nechtěli jezdit s úplným základem, proto jsme k testu zvolili silnější tříválec o výkonu 110 koní a točivém momentu 205 Nm. Ten je také v našem případě spojen s pětistupňovým manuálem, ale můžete si ho objednat i s automatem. Pak vyjde na 464 900 korun (po slevě 414 900 korun) a v naší testované motorizaci začíná na 424 900 korunách (379 900 Kč po slevě). Automobilka nám následně ještě přidala na výbavě, jednoduše řečeno, máme to nejlepší ze tří variant Live, Feel a Shine. V takovém případě zaplatíte minimálně 472 900 korun. (po slevě 429 900 korun). Je tedy jasné, že si naše posádka bude během dlouhodobého testu užívat pohodlí. Co vše C3 Aircross nabízí, se také dozvíte v jednom z následujících čísel, které bude tomuto tématu věnované.
Tak tedy začínáme. Snad nás nepotkají žádné velké obtíže. Vítáme Citroën C3 Aircross v našem týmu. Auto bude v redakci sloužit až do prosince. Pokud byste v daném období měli jakýkoliv dotaz k testovanému vozu nebo k Citroënu C3 Aircross obecně, neváhejte se zeptat přes e-mail nebo náš Facebook. Nejlepší dotazy zveřejníme.
A na závěr poznámka: Od září 2018 platí emisní norma Euro 6.2, která zamávala i s nabídkou aut na trhu. Zatím Citroën nabízí díky silným zásobám obě verze vozu. Budeme sledovat, jak se situace vyvrbí, a podrobně vás informovat. Odhadujeme, že na konci dlouhodobého testu bude k dispozici už jen nová verze vozu, to by ale naše závěry nemělo nijak změnit, nebo dokonce znehodnotit. Chcete-li se seznámit s aktuálními ceníky, kontaktujte prodejce nebo zajděte na oficiální stránku automobilky Citroën.
Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110
- Převodovka: 6stupňová manuální převodovka, pohon předních kol
- Motor: 1 191 ccm, přeplňovaný benzinový tříválec
- Cena: 424 900 Kč / Testovaný vůz: 472 900 Kč
- Výkon: 81 kW (110 koní) při 5 500 ot/min
- Točivý moment: 205 Nm / 1 500 ot/min
- Zrychlení: 10,2 s
- Maximální rychlost: 185 km/h
- Spotřeba: oficiální 4,9 / test 6,0
- Kufr: 410/1 255 l
Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund