Infiltrovat se do podvědomí českých zákazníků a vytlačit konkurenční modely se americké automobilce s čtvrtou generací modelu Grand Cherokee nepodařilo, přestože předpoklady pro úspěšný boj nebyly úplně k zahození. Prémiovou konkurenci Jeep mohl rozdrtit dovednostmi mimo silnici, bohatou výbavou a trendy vzhledem. Bohužel se nepovedlo a Grand Cherokee začíná být cenově zajímavou ojetinou.
Terénní vozy obecně v lidech vzbuzují dojem robustnosti, výdrže a bezpečí. Jinak tomu není ani v případě Jeepu Grand Cherokee. Ale jaký je jako ojetina, když pověst tohoto modelu je poměrně nevalná?
Čtvrtá a zatím poslední generace modelu Grand Cherokee přišla na trh v roce 2010. Velký terénní vůz ve slušivém kabátě padne do oka téměř každému, kdo na trhu ojetin vyhlíží vozidlo spadající právě do této kategorie. Jeep Grand Cherokee navíc nezřídka osloví nejen vzhledem, ale i přívětivou cenou v kombinaci se skutečně bohatou výbavou. V čem je tedy háček? Popravdě, háčky by se našly dva. Jeden se jmenuje motory a druhý spolehlivost, se kterou si tento „amík“ zrovna moc netyká. Ostatně to je problém všech vozidel této značky už delší dobu.
Ale pojďme nejprve na klady modelu Grand Cherokee v jeho zatím poslední generaci. Sem zcela jistě patří schopnosti v terénu, které jasně ukazují, že jde o vůz značky Jeep. Pohon všech kol pracuje výborně, nechybí ani možnost redukce. Výhodu představuje možnost volby čtyř jízdních režimů včetně režimu Auto, stejně jako možnost nastavení světlé výšky vozu a tím jeho přizpůsobení dané jízdní situaci. Nicméně nejvíce času s vozem stejně každý tráví na silnici, kde až tak přesvědčivý není. Důvod lze hledat v citlivém řízení, které nepodává odpovídající zpětnou vazbu. Hlavně ale vůz na pohyb volantu reaguje rychleji, než bývá obvyklé. V nižších rychlostech to řidič ještě tolik neregistruje, v těch vyšších na dálnicích nebo i okreskách to chce ale hodně cviku. Zpočátku má totiž šofér tendenci kličkovat v jízdním pruhu jako postřelený králík – až tak citlivě pracuje řízení. Na komfort jízdy má zásadní vliv velikost disků kol konkrétního vozu. Větší tedy nutně nejsou vždy lepší. Právě u Jeepu Grand Cherokee je totiž lepší trochu oželet vzhled a získat tak více komfortu.
Posádka automobilu jistě ocení pohodlná sedadla a velice štědrou nabídku vnitřního prostoru, včetně místa pro zavazadla o objemu 916 litrů. Pracoviště řidiče působí až nečekaně přehledně, a tak se zde rychle zabydlí snad každý motorista.
V případě koženého čalounění u ojetin ale pozor na stav kůže, která je na údržbu náročnější než obyčejné látkové čalounění. Všem koženým částem je třeba věnovat patřičnou péči a ideálně dvakrát ročně je ošetřit vhodným prostředkem pro údržbu kůže, nebo je omýt a pak použít včelí vosk, což je podle zkušeností mnohých vůbec to nejúčinnější. Správným ošetřením se zabrání vysychání kůže a jejímu praskání, k čemuž jinak vydatně přispívají sluneční paprsky, ale i mechanický otěr savých materiálů, jako je třeba oblečení.
Jak jsme naznačili už v úvodu, poněkud složitější je volba pohonné jednotky. Základ nabídky představuje benzinový šestiválec 3.6 V6 o výkonu 210 kW, který se dodával již od počátku výroby i v provedení FlexFuel (na palivo E85). Skutečně rajcovní jsou ale benzinové osmiválce 5.7 V8/569 kW a 6.4 V8/344 kW ve špičkovém provedení SRT, které ale na trhu ojetin potkáte jen vzácně. Jak jistě každý tuší, benzinové motory si za své služby nechají pořádně, ale opravdu pořádně zaplatit.
Jelikož provoz Jeepu je obecně finančně poněkud nákladnější, představa vysoké spotřeby je poměrně odstrašující. Logika tedy většinu zájemců o vůz táhne k naftovému pohonu. Šestiválce 3.0 CRD o výkonech 140, 160, 177 a 184 kW mají sil dostatek i na těžký Grand Cherokee. Dostat se v kombinovaném provozu se spotřebou pod hranici deseti litrů nafty na 100 kilometrů jízdy se ale jen tak každému nepodaří. Třílitrový turbodiesel je navíc dost citlivý na kvalitu nafty. Pokud se mu nebude zdát, čím ho nakrmíte, klidně si padne do nouzového režimu. Mnohdy je třeba vyměnit palivový filtr, u vozidel s vysokým nájezdem existuje zvýšené riziko závady vstřikovačů nebo turbodmychadla a úplnou výjimku nepředstavují ani úniky motorového oleje.
Bez rozdílu motorizace si dejte pozor také na úniky převodového oleje, ale i oleje z diferenciálů. Tak trochu to souvisí s nutností důkladné celkové kontroly podvozku, zda není poškozen neopatrnou jízdou v terénu. Pro životnost diferenciálů i automatické pětistupňové převodovky (to opravdu není žádný výkřik moderní techniky) je naprosto nutné dodržovat intervaly výměny oleje jak v diferenciálech, tak v převodovce. Kratší životnost vykazují třecí brzdové segmenty. Při výběru ojetiny tedy určitě věnujte pozornost i stavu brzdových kotoučů.
Zcela bezproblémová není ani elektronika, což ostatně dokazují svolávací akce, kolikrát působící až děsivě. Nakonec posuďte sami: u vozidel z let 2011 a 2012 může vzniknout požár z důvodu zkratu v zapojení lampičky ve sluneční cloně, automobily vyrobené v letech 2012 a 2013 mohou vzplanout následkem závady alternátoru a selhání elektronických systémů a výhrou není ani bezpečnostní mezera v softwaru autorádia, přes níž se lze dostat do dalších systémů vozu, což by mohlo mít v extrémním případě za následek i dopravní nehodu. Svolávací akce proběhla také na vozy vyrobené v roce 2015, a to z důvodu špatného tepelného zpracování ramene zadní nápravy, u něhož tak hrozí prasknutí a následná zhoršená ovladatelnost auta s rizikem nehody. Při výběru ojetiny dobře prověřte, zda se jí některá z těchto čtyř svolávacích akcí netýkala, a pokud ano, zda jí automobil prošel, a tedy riziko poruchy bylo odstraněno.
Pozor též na funkčnost centrálního zamykání a elektrického ovládání oken, kde se občas objeví porucha. Některé ojeté vozy mají nefunkční kompresor klimatizace, takže i tu jisto jistě zkontrolujte. Prověřte i práci automatické převodovky. Zejména pokud byl vůz využíván pro tahání těžkých přívěsů, může převodovka vykazovat vady.
Jeep Grand Cherokee čtvrté generace je na první pohled rytíř v lesklé zbroji, ale když nedostává patřičnou péči, snadno se z něj stane spíše princátko na hrášku, jemuž bude vadit kdeco. Proto dbejte na včasnou výměnu motorového oleje alespoň jednou ročně nebo po ujetí 15 000 kilometrů a stejně tak měňte včas náplně v diferenciálech a automatické převodovce. To je naprostý základ údržby, který může ušetřit nemalé částky.
Základní údaje: Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD
- Rok výroby: 2012
- Cena: 449 999 Kč
- Najeté kilometry: 196 000 km
- Motor: vznětový šestiválec 2 987 ccm
- Výkon: 177 kW (240) / 4 000 ot/min
- Točivý moment: 550 Nm/1 600–2 600 ot/min
- Max. rychlost: 202 km/h
- Zrychlení 0–100 km/h: 8,8 s
- Spotřeba v testu: 11,2 l/100 km