Mercedes postavil model GLK na základech třídy C, což je první dobrá zpráva, jelikož právě řada W 204 patří k vůbec nejspolehlivějším vozům s hvězdou ve znaku. Druhou zprávou je, že se lidem v Mercedesu podařilo vyladit podvozek na komfortní notu a nemuseli přitom sahat k problematickým řešením. Sázka na čistou mechaniku se vyplatila i v případě standardně dodávaných tlumičů s proměnným účinkem, které se obešly bez elektroniky, což zaručuje nižší náklady než u pneumatického pérování používaného u většího modelu ML nebo GL.

Velkým plusem modelu GLK je fakt, že zákazníci s ním většinou nenalítali mraky kilometrů, nehonili ho po dálnicích ani se s ním nepouštěli do terénu.

Bát se nemusíte koroze karoserie, období temna u vrtule skončilo před deseti lety a modelu GLK se tak nemohlo týkat. Vysokých částek za servis se u starších Mercedesů také netřeba obávat. Některé díly jsou dokonce levnější než u korejských souputníků. Čas letí strašně rychle a už i modely po modernizaci budou spadat do výhodnějšího značkového programu 5+, který je určen pro starší vozy a přináší nižší ceny za servis.

Diesely umí potěšit

Již zkoušená entry verze v podobě motoru 200 CDI je naprosto přesvědčivá jak po stránce výkonu, tak možnosti táhnout dvoutunový vlek. Ve spojení s manuální převodovkou potěší extrémně nízká spotřeba paliva, kdy není problém dlouhodobě jezdit pod hranicí šesti litrů. Plynulá jízda po dálnicích či rychlostních komunikacích díky těžkým dálničním převodům sráží spotřebu k pěti litrům, což je vzhledem k proporcím karoserie spotřeba z říše snů. Nám se podařilo zdolat 150 kilometrů mimo město se spotřebou 4,5 l/100 km, během kterých rychlostní průměr činil 88 km/h. S tímto motorem se většinou pojila chudá výbava a verze s pohonem všech kol bývá vzácností.

Nejrozšířenější verze 220 CDI/250 CDI s dvojicí turbodmychadel přidávají na dynamice a překvapí šestiválcovým projevem. Nepotěší mírně vyšší hlučnost u předfaceliftovaných verzí a oproti základní jednotce vyšší spotřeba paliva (zhruba o dva litry).

Vznětové šestiválce 320 CDI a 350 CDI produkované před modernizací nejsou špatnou volbou. GLKáčku však ubírají díky vyššímu zatížení přední nápravy na obratnosti a jisté lehkosti. Nutné je také počítat s desetilitrovou spotřebou paliva.

Vrcholný diesel 350 CDI s výkonem 195 kW se objevil při modernizaci v červnu 2012 a přináší přesvědčivé výkony spojené se zajímavou spotřebou paliva (8–9 l/100 km). Schopnost táhnout až 2,5tunový přívěs je pak třešničkou na dortu. Šestiválec plní emisní normu Euro 5 i bez vstřikování močoviny a přes počáteční problémy s turbodmychadly se s odstupem času ukazuje v tom nejlepším světle.

Benzinové třílitrové šestiválce 280/300 produkované první tři roky výroby se chlubí lineárním tahem, v praxi ovšem nepotěší spotřebou paliva ani možnými problémy.

Pod označením 350 se mohou ukrývat dvě různé pohonné jednotky. Ta slabší s výkonem 200 kW je starší a žravější. Pod kapotou se objevovala do dubna 2011. Přímo vstřikovací varianta zážehového šestiválce se objevila později a často nese označení Blue-Efficiency. Spojení s modernějším sedmistupňovým automatem 7G-Tronic Plus se postaralo o litr nižší spotřebu paliva.

Zajímavostí u modelu GLK je světlá výška, která se u jednotlivých verzí lišila. Původní benzinové provedení se chlubilo podvozkem 201 mm nad zemí, kdežto dieselové verze se musely spokojit jen s 187 mm. U sportovního podvozku v kombinaci s devatenácti- nebo dvacetipalcovými koly to bylo ještě o 20 mm méně, kdežto novější modely klesly až na 147 mm.

Čtyřválce mohly být spojeny pouze s pohonem zadní nápravy a vybaveny manuální převodovkou. Verzí s trvalým pohonem všech kol 4Matic je víc a vždy se pojí se sedmistupňovou automatikou. Trakce je u nich ukázková. Terénní schopnosti šlo vylepšit příplatkovou sadou Offroad Technik, kterou poznáte podle přidaných tlačítek na středovém panelu. V praxi se sada skládá z elektronických pomocníků a pevnějšího krytu pod motorem.

Týden za volantem zkoušeného základního provedení odhalilo, že i GLK pro chudé se může blýsknout v tom nejlepším světle. Pokud vás po nastartování čtyřválce neodradí jeho specifický klepot, budete jen a jen spokojeni. Vůz na balonových sedmnáctkách vyhoví běžným řidičům toužícím zejména po komfortním svezení. Jízda je v praxi příjemná, po silnicích jezdí tiše a hezky plavně. Na kvalitním asfaltu se dostavuje pocit, že se povedená sedadla vznášejí nad vozovkou. Tohle se Mercedesu povedlo. Vzhledem k hranaté karoserii překvapí minimální aerodynamický hluk. Samotné odhlučnění kabiny je na výborné úrovni, alespoň co se týče běžných rychlostí.

Jízdní vlastnosti rozhodně neudělají německé automobilce ostudu. GLK se po silnicích pohybuje naprosto přesvědčivě a obratně. Upozornit musíme na fakt, že jednotlivé verze mohou být nastaveny odlišně a mohou se na silnicích jinak chovat. To je případ zejména šestiválcových variant, které více zatěžují přední nápravu a místo obratnosti za městem se hodí spíše na dálniční lety.

Protikorozní ochrana je příkladná, jelikož doba temna skončila u Mercedesu definitivně v roce 2006, tedy dva roky před příchodem GLK. Bát se nemusíte cen za náhradní díly a nemusíte pátrat ani po druhovýrobě. Jediný závažnější problém mohou představovat (při vysokém kilometrovém proběhu) starší automatické převodovky 7G-Tronic, kde se případná oprava může (ve značkovém autoservise) vyšplhat přes stotisícovou hranici. Řešením je pak svěření převodovky do rukou nezávislých specialistů, kteří si s ní zhruba za poloviční částku poradí. Samotný únik oleje z převodovky vás může vystrašit, ale v praxi se nebojte. S přetěsněním i výměnou oleje se vlezete do desíti tisíc korun.

Hranáč umí překvapit
Můžete jít a koupit si nové kompaktní SUV, třeba takové Hyundai Tucson, které pořídíte lehce za něco málo přes půl milionu korun. Dostanete vůz v základní výbavě s nevýraznou šestnáctistovkou a pohonem předních kol, který jezdí tak nějak běžně a ne moc levně. Pak máte druhou možnost. Sáhnout po hranatém SUV, které se umí po silnicích pohybovat s noblesou, tichostí a ve zkoušené variantě také extrémně levně. Směle můžeme tvrdit, že pětileté GLK se chová vybraněji než většina podobně velkých a modernějších SUV. Přičteme-li k tomu slušnou prostornost, výborný výhled z vozu, komfort odpružení, výtečnou antikorozní ochranu a kvalitní zpracování, je tento model jasnou volbou. Někomu může vadit strohý interiér, kolmější čelní sklo, hranatý vzhled nebo nižší světlá výška, to je ale tak vše.

Historie:
2008 – Na podzim zahájení prodeje ve verzích 280, 350 a 320 CDI. U všech pohon všech kol a automatická převodovka.
2009 – Model 280 mění označení na 300, diesel 320 CDI na 350 CDI. Příchod vznětového čtyřválce 220 CDI s možností manuální převodovky a pohonu pouze jedné nápravy.
2010 – Do prodeje se dostává základní diesel v podobě verze 200 CDI, šestiválec 350 CDI se chlubí vyšším výkonem.
2011 – Konec benzinového šestiválce 300. Čtyřválcovéé diesely dostávají stop-start systém.
2012 – Modernizace přináší nové asistenční systémy, elektrický posilovač řízení, novou kabinu, palubní systémy v češtině a upravený automat nově značený 7G-Tronic Plus. Diesely plnící Euro 6 byly přejmenovány na BlueTec. Modernizace postihla i šestiválec 350 CDI, který se obešel bez vstřikování močoviny.
2013 – Benzinové přeplňované dvoulitry 200 a 250.
2015 – Konec výroby a příchod nového modelu GLC.

Základní údaje: Mercedes-Benz GLK 200 CDI
Rok výroby: 2012
Najeto 97 500 km
Motor: vznětový čtyřválec 2 143 ccm
Výkon 105 kW / 32 000 ot/min
Toč. moment: 350/ 1 200–2 800 ot/min
Max. rychlost: 195 km/h
Zrychlení: 10,3 s
Spotřeba oficiální/v testu: 6,1/5,7 l/100 km
Zavazadlový prostor: 450 litrů
Vnější rozměry: d 4 525/ š 1 855/ v 1 699/ rozvor 2 755
Cena: 499 999 Kč