Test proběhl ve spolupráci s AAA Auto Praha.
Vizáží může Sorento někomu připomínat velká SUV značky Mercedes či Lexus, lehce klínovitá karoserie a robustní sloupky spolu s dvoubarevným provedením karoserie odolávají zubu času velmi dobře. Testovaný vůz během sedmi let provozu už utrpěl sem tam nějaký ten šrám, jinak je ale slušně zachovalý a podvozku se koroze příliš nedotkla (což u asijských vozů z této doby rozhodně není pravidlem). Vpředu montovaný ochranný rám a dlouhá klopená příď nejsou při parkování vidět a tak je dobré si raději nechat trochu místa navíc. Plastové nášlapy nebudí zrovna dojem solidnosti a praktické také příliš nejsou. Skutečným anachronismem je elektricky vysouvaná anténa u pravého A-sloupku.
V interiéru vládne kombinace šedých plastů (přirozeně bez měkčení), nehezké imitace dřeva a šedého velurového čalounění, které už má své lepší časy za sebou. Při jízdě tu a tam v palubní desce něco povrzává a některé ovladače by si rozhodně zasloužily lepší provedení. Ergonomicky je ale Kia zpracovaná dobře a s výjimkou tlačítkového ovládání klimatizace, ke kterému se musíte sklánět pohledem, jí není příliš co vytýkat. Orientaci na americký trh prozrazuje sdružený digitální kompas, výškoměr a barometr, který se nachází u vnitřního zpětného zrcátka.
Prostor na předních i zadních sedadlech je zcela dostatečný, s bočním vedením pochopitelně počítat nemůžete – však také Sorento nemá ani minimum sportovních ambicí. Zavazadlový prostor je díky nahoru vyklápěným dveřím dobře přístupný, základní objem 441 litrů je ale dost podprůměrný a nízké přihrádky pod jeho dnem tomu nijak nepomohou. Plusem je alespoň možnost otevřít samostatně okno pátých dveří, velmi zajímavé (a nečekané) jsou dvě kapalinové vzpěry kapoty.
Solidní kříženec
Narazit u 1. generace Sorenta na jiný motor než vznětový čtyřválec 2.5 CRDi je velká vzácnost. Potěší jednak plynulým průběhem točivého momentu od nejnižších otáček, jednak po zahřátí kultivovaným a dobře utlumeným chodem s minimem vibrací. Stinnou stránkou je spotřeba nafty, která u více než dvoutunového vozu málokdy poklesne pod deset litrů. Sto čtyřicet koní stačí jen na průměrnou dynamiku, na dálnici však Sorento dokáže bez problémů udržovat předepsanou maximální rychlost. Tady se začne projevovat aerodynamický svist od zrcátek a také motor, kterému by prospěl šestý rychlostní stupeň.
Na silnici je velká Kia houpavá, do zatáček se pouští velmi těžkopádně a i když dlouho drží stopu, zatížená příď a balónové pneumatiky jasně vyjadřují přání jet spíše defenzivně. Tlumení nerovností je poměrně dobré, na těch příčných se však tuhá zadní náprava citelně rozkomíhá. Řadicí páka má sice hladký chod, ale také značné vůle v kulise. Pokud narazíte na vůz s automatickou převodovkou, lze ji jedině doporučit. Řízení připomíná velkým převodem spíše nákladní vůz a pokud jde o přesnost, může si s řadicí pákou podat ruce. Hlavní slabinou auta jsou však brzdy, které doslova volají po repasi – brzdný účinek je slabý a abyste se nepotkali s autem před vámi, je potřeba se o ně pořádně opřít.
Jakmile ale opustíte zpevněné cesty, Sorento rázem začne sbírat ztracené body. Na trhu můžete narazit na dvě varianty pohonu všech kol – ručně přiřaditelný pohon předních kol EST nebo automaticky regulované dělení točivého momentu s viskózní spojkou TOD, kterým disponoval testovaný model. V obou případech je pak samozřejmostí redukce. Systém TOD umožní poslat na zadní nápravu 50-100 % točivého momentu a v kombinaci s redukčním převodem se auto dokáže vyškrábat do neuvěřitelných náklonů. Přidejte k tomu velmi dobrou zkřížitelnost náprav, světlou výšku 208 mm a nájezdové úhly přes 26° – výsledkem jsou schopnosti z kategorie vozů jako Mitsubishi Pajero nebo Suzuki Grand Vitara. Jediným větším omezením je dlouhý rozvor a značná hmotnost.
Průměrná poruchovost
Spolehlivostí se Kia nemůže rovnat značkám jako Toyota či Honda, přesto ale nelze říct, že by šlo o zásadně rizikovou volbu. Pozitivem motoru 2.5 CRDi je pohon rozvodů řetězem, pozornost je třeba věnovat vstřikovačům nafty, které mohou být zanesené. Klepání při studeném startu může mít na svědomí nefunkční žhavicí svíčka. Zvýšená kouřivost, nevyrovnaný chod či slyšitelné pištění při akceleraci mají jednoho společného jmenovatele, kterým je opotřebované turbodmychadlo. U pofaceliftových modelů občas selhává elektrická regulace jeho lopatek.
Pokud je auto vybavené tažným zařízením (zpravidla ano), buďte dvojnásob bdělí – Sorento si lidé často kupovali kvůli dobré tažné síle, která činí v závislosti na kombinaci motoru a převodovky 2,8-3,5 tuny. U modelů s ručním řazením proto neopomeňte zkontrolovat stav spojky a dvouhmotového setrvačníku. Velmi časté jsou úniky oleje z diferenciálů či skříně převodovky. Sorento bohužel pronásledují i drobné, leč nepříjemné poruchy elektroinstalace – u testovaného vozu se týkaly elektricky seřizovaných zrcátek (nefungovalo naklápění vpravo a dolů) a také klimatizace, která měla problémy s regulací teploty. Plusem je, že náklady na opravu většiny závad se pohybují v řádu tisícikorun.
Sorento lze jednoznačně doporučit zákazníkům, kteří od svého SUV požadují něco víc než jen robustní vzhled. I přes průměrné zpracování dokáže nabídnout komfortní interiér a poměrně dobré chování na silnici, ke kterému přidává výborné schopnosti v lehkém a středně těžkém terénu. Cena zejména předfaceliftových modelů je přitom velice příznivá.
Plusy
Výborné terénní schopnosti, prostorná kabina, dobrá výbava, nízká cena, tažná síla (podle konfigurace až 3,5 t)
Mínusy
Nepřesné řazení a řízení, slabé brzdy, průměrné jízdní vlastnosti na silnici, zpracování interiéru, menší zavazadelník
Časté závady
Únik oleje z diferenciálů a převodovky, opotřebovaný dvouhmotový setrvačník a spojka, nefunkční regulace lopatek turbodmychadla (od 2006), závady na elektrické výbavě, poruchy topení
Ceny náhradních dílů
Žhavicí svíčka (1 ks) 2000 Kč, brzdový kotouč ( 1 ks) 1800-3000 Kč, vstřikovač nafty (1 ks) 5000 Kč, turbodmychadlo 9000 Kč, dvouhmotový setrvačník 13 000 Kč
Ideální motor
Vznětový 2.5 CRDi: přiměřený výkon, kultivovaný chod, zátah v širokém spektru otáček
Na co si dát pozor:
Zážehové 2.4 DOHC a 3.5 V6 DOHC: vysoká spotřeba, které neodpovídá dynamika
Provozní vlastnosti:
Rok výroby 2005
Najeté kilometry 132 000
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec 2497 ccm
Výkon 103 kW (140 k)/3800 ot./min.
Točivý moment 330 Nm/2000 ot./min.
Převodovka manuální pětistupňová
Max. rychlost 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 14,6 s
Spotřeba v testu 11,5 l/100 km
Vnější rozměry:
Délka 4625 mm
Šířka 1884 mm
Výška 1814 mm
Rozvor 2710 mm
Rozchod vpředu/vzadu 1580/1580 mm
Vnější průměr zatáčení obrysový 10,96 m
Objem zavazadlového prostoru min/max 441/1751 l
Cena:
Od 150 000 Kč*
* v závislosti na najetých kilometrech a motoru
Hodnocení EuroNCAP
Dospělí na předních sedačkách ****
Děti –
Chodci *
TÜV Report 2012
2-3 roky: 118. místo, vážné závady 9,2 %, průměrně najeto 56 000 km
4-5 let: 96. místo, vážné závady 13,4 %, průměrně najeto 80 000 km
6-7 let: 82. místo, vážné závady 22,1 %, průměrně najeto 107 000 km
Historie modelu
2002 – představení 1. generace modelu Sorento, pohon všech kol (manuální připojení EST nebo automatická regulace TOD), zážehové motory 2.4 DOHC 102 kW a 3.5 V6 DOHC 143 kW, vznětový motor 2.5 CRDi 103 kW, 5st. manuální nebo 4st. automatická převodovka
2006 – facelift, motor 2.4 DOHC vyřazen z nabídky, 3.5 V6 DOHC nahrazen 3.3 V6 DOHC 177 kW, vznětový 2.5 CRDi posílil na 125 kW (turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek), nově 5st. automatická převodovka
2009 – představení 2. generace se zážehovým motorem 2.4 DOHC 128 kW a vznětovými motory 2.0 CRDi 110 kW a 2.2 CRDi 145 kW
2012 – facelift 2. generace
Doporučení redakce:
Tady není příliš co řešit – jediný skutečně použitelný motor pro Sorento je 2.5 CRDi, ať už ve slabší 103 kW nebo silnější 125 kW verzi. Automatická převodovka je vítaným bonusem, odrazí se pochopitelně na spotřebě. Pozornost věnujte především únikům oleje z diferenciálů či převodovky, stavu turbodmychadla a vstřikovačů paliva.
Doporučení odborníka:
Design karoserie vzbuzuje v očích laika dojem běžného „městského“ SUV. Zdání však klame – Sorento má blíže ke klasickým offroadům, než k SUV. Podvozek využívá rámovou konstrukci s tuhou zadní nápravou, přesto je však Sorento až překvapivě komfortní. Redukční převodovka je u vozu tohoto typu samozřejmostí, terénní schopnosti jsou proto narozdíl od mnohých konkurenčních modelů až překvapivě dobré. Na rozdíl od většiny SUV utáhne Sorento přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Drtivá většina vozů na trhu je vybavena dieselovým motorem 2,5 CRDi. Ten má rozvody poháněné bezúdržbovým řetězem, což pro kupujícího představuje úsporu peněz i starostí. Vstřikování common-rail je citlivé na kvalitu nafty, a tak se vyplatí vzít auto do specializovaného servisu a nechat motor zkontrolovat. Nadměrně ojeté exempláře mohou majitele potrápit navíc i opotřebeným turbodmychadlem. Při pravidelné údržbě představuje Sorento mezi offroady solidní volbu. Jedná se o spolehlivé robustní auto za diskontní cenu. Ceny nejstarších vozů dnes začínají okolo 150 tisíc korun. Za čtvrt milionu už lze sehnat pěkný pětiletý kus.
Názor majitele:
Michal Zvonař, Kia Sorento 2.5 CRDi 2004, najeto 126 000 km
Potřeboval jsem koupit čtyřkolku, se kterou se v zimě bez problémů dostanu na chalupu do Krkonoš. Kromě toho, že auto na hrbolech trochu poskakuje, si ho nemůžu vynachválit. Dokážu s ním projet neskutečné náklony, je to spíš offroad než SUV. Vybral jsem si verzi s tzv. systémem TOD a automatickou převodovkou. Drobné mouchy v interiéru mě netrápí, líbí se mi dobrý výhled a vysoký posed. Spotřeba se dlouhodobě pohybuje okolo 11 litrů, ale jezdím hlavně po městě. Na autě jsem zatím měnil jen žárovky a silentbloky a pak samozřejmě olej, kterého si Sorento vezme docela hodně. Celkově jsem s autem hodně spokojený.