Japonská automobilka se třemi diamanty ve znaku náležitě vybrousila své léty prověřené želízko v kategorii SUV, které v loňském roce doznalo řady vylepšení na základě aktuálních trendů a podnětů od stávajících majitelů. Aby stálice držela krok s konkurencí, objevila se zajímavá verze Black Edition, vycházející z výbavy Intense. Za akční cenu 543 850 Kč nabízí vše potřebné. Pojďme tedy vyrazit na výlet.

Black Edition rozšiřuje výbavu Intense o stylové černé prvky, které dodávají modelu ASX větší sportovně-luxusní nádech, patrný nejen zvenku, ale také v interiéru. Na první pohled zaujmou 18″ černá kola a kryty zrcátek, boční lišty oken nebo spodní část předního nárazníku. Kabina dostala černé doplňky kombinované s červeným obšitím vybraných částí čalounění včetně volantu nebo kůží čalouněné ruční brzdy. Hliníkové pedály pak ještě podtrhují sportovní podobu pracoviště řidiče. Vůz zejména zepředu vypadá vzhledem ke svému věku stále svěže, zezadu je to o něco horší. Záď v oblasti zadních světel vypadá jako po domácím tuningu, spodní část nárazníku s difuzorem pak jako ze závodního speciálu. Pochvalu ovšem zaslouží xenonové světlomety nebo rozměrná boční zrcátka.

ASX je v Česku nejprodávanějším modelem japonské automobilky. A není divu. Léty prověřený vůz se chlubí dobrým poměrem cena/výbava. Loňské omlazení přineslo přepracovanou přední masku nebo žraločí ploutev na střeše starající se o digitální příjem.

Po otevření dveří zaujme digitální japonský archaismus, který nejlépe dokresluje zubaté provedení klíčku, což je věc u konkurence mnoho let nepoužívaná. Zásadní změnou prošel středový panel s obrazovkou audiosystému spoléhající na dotykové ovládání. Přestože se grafika audiosystému výrazně zlepšila, na německé nebo francouzské konkurenty nepatrně ztrácí. Konektivita zaslouží pochvalu a ani zhýčkané posádce nebude nic zásadního chybět. Ochuzeni tak nebudete o bezklíčový přístup i startování, vyhřívání sedadel či parkovací kameru.

Sedadlo řidiče lze výškově nastavovat, nádržka ostřikovačů se chlubí kontrolkou hladiny kapaliny a k zahození není ani automaticky stmívatelné vnitřní zpětné zrcátko. Displej palubního počítače se ovládá tlačítkem „INFO“, umístěným nalevo od volantu. Systém stop/start se pak vypíná tlačítkem pod infotainmentem, kde nalezneme i USB vstupy.

Na průměrný objem zavazadelníku šel dovozce po svém. Necelé čtyři tisíce korun stačí na sadu pro zvětšení kufru. Objem rázem naroste na velmi slušných 480 litrů.

O pohon legendy se stará osvědčená zážehová šestnáctistovka MIVEC produkující 86 kW výkonu, která za příplatek 35 tisíc umí spalovat LPG. Čtyřválec spojený s pětirychlostní převodovkou (nesmějte se, pět rychlostí tu je schválně) je pro vůz plně dostačující. Při jízdě na pohodu je příjemným společníkem, o kterém v praxi vůbec nevíte. Chcete-li se svézt ostřeji nebo jen předjet pomalu jedoucí vůz, stačí podřadit (klidně o dva rychlostní stupně) a motor vytočit do vyšších otáček. Je pravdou, že při svižnější jízdě je šestnáctistovka hlučnější, samotný zvuk ovšem není vůbec špatný. Jadrnost doplněná ve vysokých otáčkách o sportovní řinčení dodává na intenzitě prožitku. Nutné je počítat s faktem, že rychleji se svezete pouze za předpokladu neustálé práce s řadicí pákou a trvalého vytáčení pohonné jednotky do vyšších otáček. Na trojku není problém letět stopadesátkou, kdežto na čtvrtý rychlostní stupeň dosáhnete maximálky – 183 km/h.

Nemáme ovšem pochyb o tom, že cílová skupina zkoušeného vozu nevyžaduje dynamické přesuny. ASX se hodí pro klidnější řidiče, kteří touží po výhodách vozidel této kategorie. Nejpohodovějším společníkem je ASX při rychlostech kolem 110 km/h. To vládne na palubě klid a z nádrže každých sto kilometrů odtéká pouhých pět litrů Naturalu. Při dálniční stotřicítce čtyřválec točí stále příjemných 3 000 ot/min. Jízda rychlostmi nad 160 km/h není nic záživného a řidič se zbytečně unavuje. Pět stovek kilometrů jsme zdolali v předpisových rychlostech s průměrnou spotřebou 6,7 l/100 km.

S odladěním podvozku si v zemi vycházejícího slunce dali práci. Obuté osmnáctistovky nejenže vozu sluší, ale díky rozumnému profilovému číslu pneumatik nehrozí ani zhoršení jízdního komfortu. Pokud však chcete, klidně zůstaňte na šestnáctipalcových pneumatikách, které se postarají o nepatrné snížení spotřeby a další vylepšení cestovního komfortu, zvláště pak na nerovnostech.

Vyjížďka s Mitsubishi ASX po české kotlině byla velmi příjemným zážitkem. Zejména při jízdě na pohodu se ukázalo být zkoušené provedení skvělým parťákem, který dál od hlavního města stále vzbuzoval zájem kolemjdoucích. Postupným vylepšováním se daří japonské automobilce model ASX držet při životě, a to dokonce tak dobře, že se jedná o prodejní šlágr. Může za to především povedený mix vlastností – od solidního vzhledu přes bohatou výbavu a slušnou prostornost až po příjemnou cenovku. Za půl milionu korun tak získáte plně vybavené SUV spoléhající na osvědčená řešení. Žádné experimenty nečekejte.

Petr Šikl (text), Vojtěch Zikmund (foto)