Je to nejdražší SUV na světě. Je to nejrychlejší SUV na světě a samozřejmě také nejsilnější SUV na světě. Určitě se najdou ještě další nej, která jsou potřeba, když už se rozhodnete za rodinné auto dát v přepočtu okolo 5,9 milionu korun. Tolik přesně stál kousek, se kterým jsem dva dny jezdil. Pojďte se kochat se mnou.
Výrobci superluxusních aut mají žně. Krize je už dávno pryč a oblíbenost této kategorie pořád stoupá jako cena bitcoinu. Možná proto se brzy objeví podobné auto i od Rolls-Royce, na silnici míří také SUV od Lamborghini. Zatím ale primát v nejdražším a nejrychlejším voze drží někdo jiný. Bratři s okřídleným B ve znaku svou snahu proniknout do této kategorie dali najevo už před lety, když v roce 2012 předvedli koncept EXP 9 F. Auto s jistě velmi romantickým jménem nebylo dobře přijato ani kritiky, kteří spustili spršku nehezkých slov ohledně jeho designu. Sériové Bentley Bentayga tak má se studií jen pramálo společného.
Držím v ruce těžký klíček, snad aby mi připomněl, jak obrovské Bentley Bentayga vlastně je. Přes pět metrů dlouhé, dva metry široké a skoro 2,5 tuny těžké. Masivní přední kapota a obrovský zadní převis ještě podtrhují gigantičnost tvarů, stejně jako chromovaná maska chladiče, která se leskne tolik, až se zdá, že má chuť zapalovat levná auta, která by se jí postavila do cesty. Opulenci křičí toto auto všude kolem sebe. A je dost možné, že polovina lidí, kteří se za ním při každé jízdě otočí, se musí prostě podívat, jen aby si vzápětí odplivla. Fuj, to je zase někdo sprostě bohatý.
I z tohoto důvodu má Bentley úspěch u několika specifických skupin. Hledejme ho u fotbalistů, kteří v brzkém mládí rychle přišli k penězům, a pak u podnikatelů ze zemí na východ od našich hranic. Bentley se možná bude pohoršovat, že ho takto odsuzuji. Ale je nutné si nalít čistého vína. A pochopit jeho filozofii.
Uvnitř vše samozřejmě pokračuje dál. Tlusté těžké dveře odhalí pohled do kabiny, která svou posádku obklopuje leštěným dřevem a barevnou kůží v té největší možné míře. Je jen na vás, jak si svůj intimní prostor navolíte. V novinářském voze, který doputoval do Prahy přímo z Crewe (a kupodivu měl volant na naší straně) jsem našel opravdu výstřední volbu barevných kombinací, kterou ještě podtrhlo červené podsvícení prostředí. Při noční jízdě pak mým pasažérům přišlo to celé až vulgární. Ale i to je otázkou osobního vkusu.
Musím však ocenit odvahu Bentley zůstat při starém a místo dnes tak moderního displeje nahrazujícího ručičkové ukazatele zachovat klasické budíky. Působí mnohem luxusněji než obrazovka Audi Q7 i konkurenčního Range Roveru.
Ještě jsem nezmínil právě příbuznost s Q7 – obě auta sdílejí technologickou platformu. To se ale projevuje trochu negativně. Třeba když pod volantem najdete stejné ovladače. Ona ale tlačítka přímo od Bentley nejsou zas tak povedená. Plastové čudlíky vydávají docela znatelný zvuk na stisk a rozhodně nejsou tak exkluzivní jako kovová tlačítka u Mercedesu. Pozitivní je, že Britové nepřešli k lesklým obrazovkám, na kterých zůstávají otisky prstů. Matný displej zábavního systému mi tak přes svou postarší grafiku docela vyhovoval. Pasažéry vzadu zase zabavily tablety se systémem Android.
Příbuznost s Audi Q7 znamená i podobné proporce, což se velmi pěkně projevilo uvnitř auta. Interiér je velmi prostorný. Na předních sedadlech s masáží a různě nastavitelným vyhříváním se budete rozvalovat jako turecký paša. Lidé vzadu mají zase k dispozici dřevěné stolečky, na které si odloží třeba pravé šampaňské. Jen pozor, abyste v tu chvíli nejeli přes nějaké hrboly. Všechno by jim sjelo po hladkém povrchu do klína. A to je ve voňavé kabině nežádoucí.
Kufr není na danou kategorii zas až tak velký, a to Bentley na rozdíl od Q7 nabízí jen pětimístné uspořádání. Dovnitř se vejde 484 litrů zavazadel. Kufr má však rozumné tvary, takže je docela praktický. Elektrické páté dveře jsou samozřejmostí, nutnost manuálně sklopit zadní sedadla pro převoz větších věcí je naopak pod úroveň majitele. Nevytvoří se ani zcela rovná plocha. Na druhou stranu tohle ale budoucí pán řešit příliš nebude.
Bentley jde přes veškerou tradici s dobou, a tak už dnes Bentaygu může pohánět i naftový motor a později také plug-in hybridní systém. Při honbě za co nejvíce NEJ je ale důležité mít také tu správnou věc pod kapotou. V tomto případě jde o benzinový dvanáctiválec. Motor W12 přišel ke značce poté, co padla do rukou Volkswagenu, a nebývale jí pomohl. Ustájil se u Continentalu GT a tím pomohl superluxusní auta z Crewe zpopularizovat právě třeba mezi fotbalisty. Teď má Bentayga k dispozici jeho nejmodernější podobu.
W12 má nyní objem rovných 6 litrů a k dispozici přeplňování. Jeho kompletní sílu popisuje hodnota výkonu 608 koní a královský točivý moment 900 Nm. Právě takto vysoké hodnoty mají zajistit jízdu bez jakýchkoliv starostí o dostatek síly, což může naznačit i schopnost vystřelit z nuly na 100 km/h za 4,1 sekundy.
Mimochodem právě akcelerace ze stání je jedním z naprosto famózních zážitků, jimiž Bentley nepřestane udivovat vás a už vůbec ne vaše cestující nebo náhodné pozorovatele. Obrovské auto se totiž po přišpendlení plynového pedálu k zemi zakloní – větší část síly proudí na zadní kola a ta přední se starají jen o to, aby zádi pomohla proti hrabání. Zvednutá příď do vzduchu, lomoz z obrovských výfuků a auto se valí kupředu. Prudce zrychluje pak dál, ještě klidně k 250 km/h, kde už trochu pozbude sil. Nakonec to může dotáhnout až na 301 km/h, pokud máte odvahu. Sedíte v nejrychlejším SUV planety.
Jízda rovně je jedna věc, jízda do zatáček věc druhá. Tam už může leckdo pochybovat, že se s ní tak velký stroj vypořádá se ctí. Bentayga například nemá natáčení zadní nápravy, jaké najdeme u Audi Q7, zato máte vzduchový podvozek a za příplatek také management chování, který nabízí nastavení jízdních režimů nejen pro cestu na asfaltu, ale i pro terén. Opravdu se ale chcete vydat s těmi přepychovými 21palcovými disky mezi bláto a kamení?
Upřímně řečeno, Bentayga právě není autem, u kterého byste měli laborovat v nastavení. V Crewe přece nejlépe vědí, jak se jejich dítě má chovat. A tak tu najdete mezi klasickými režimy pro komfortní i sportovní svezení také B. Režim Bentley je prostě ideál. Bentayga je dostatečně měkká a zároveň dostatečně tuhá, abyste s ní mohli jet rychle. Překvapivě strmé řízení podporuje chuť do zatáček, ale velký vůz má samozřejmě své limity. Jsou sice i díky pohonu všech kol docela vzdálené, ale odvážnější na ně dokážou narazit.
Vzduchový podvozek samozřejmě kromě tuhosti umožňuje i nastavení světlé výšky auta. Změna přitom probíhá překvapivě rychle. Nahoru a dolů o pár centimetrů znovu dává možnost vydat se i do přírody. Jak ale u některých podvozků tohoto typu bývá zvykem, neumí si poradit úplně se všemi nástrahami. Nepříjemné jsou pro ně náhlé příčné nerovnosti, kdy auto občas i trochu zadrncá. Škoda, jinak by to bylo svezení na jedničku s hvězdičkou.
Je ale pravda, že i když je Bentayga primárně nastavena na co nejmenší snahu o řízení, můžete si ji užít. Automatická převodovka od ZF s osmi rychlostními stupni je schopná vypořádat se s náloží točivého momentu se ctí. V malých rychlostech možná občas trhne a také v režimu B máte pocit, že kdybyste polechtali plyn jen o trochu víc, už by auto vyletělo kupředu jako splašený gepard. A to není příliš důstojné. Naučte se tedy plyn jemně hladit.
Dojem z Bentley Bentayga je opulentní. Musíte mu přiznat jeho luxusní status, a i když to není úplně váš šálek kávy, pochopíte, že bude mít úspěch. Toto auto se zcela samozřejmě stává nejprodávanějším vozem značky. I díky svým NEJ. Navíc mu v tom nebrání ani fakt, že v příplatkové výbavě najdete položky, jejichž cena je tak absurdní, že normálnímu člověku musí naskočit husí kůže. Mě dostaly třeba reproduktory od britského studia Naim za 6 615 eur. Ale to už k takovému autu tak nějak patří.
Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund