Vsadím se, že ještě dnes se na podlahách designového oddělení automobilky BMW najdou někde v koutech stopy po popelu. Zbyl tam z konce roku 2009, kdy se 5 GT poprvé začalo prodávat. Tak ošklivé auto snad BMW od dob otřesného elektrického konceptu E1 nepamatuje. Hádám, že Christopher Weil, který GT tehdy navrhl, si dodnes pořádně nerozčesal vlasy. Ten černý prach si totiž musel na hlavu sypat v kilech.
Všechno zlé je ale k něčemu dobré, říká se. A když si pořádně prohlédnete nové 3 GT, nezbude vám nic jiného, než souhlasit. Designéři se vážně poučili. Menší Gran Turismo vypadá jednoduše dobře. Je pravda, že má také z čeho vycházet. Poslední generace řady 3 je povedeným vozem, ať už je řeč o sedanu, nebo o kombi. Nejhezčí variantou je určitě kupé nově označené jako řada 4, ale troufám si tvrdit, že 3 GT je na žebříčku hned za ním.
Je to dáno především tím, že se podařilo jeho nafouknutou postavu schovat do sportovního zeštíhlujícího balení. Rozvor prodloužil auto o celých 11 centimetrů, což je znát. GT vypadá, že je větší než sedan i kombi, a také je, na délku o celých 20 cm. Parádičky jako bezrámové dveře nebo výdechy za předními koly také něco přidají. Testovaný vůz byl navíc zabalen do M Paketu za 92 tisíc korun. Ten přihodí kromě jiného stylový nárazník nebo 18“ M kola.
A pak je tu ještě jeden pěkný detail – výsuvné křídlo na zádi. Zvedá se při rychlostech nad 110 km/h, klesá zase při rychlostech nižších než 70 km/h. Automobilka tvrdí, že je zodpovědné až za 35 % přítlaku na zadní nápravě. Díky tomuto prvku nemusí mít trojka tak obludně zvednutou záď jako pětka.
Standard, ale pěkný
Uvnitř najdete vše na svém místě. Tedy pokud jste už v nějaké trojce seděli. Palubní deska je totiž téměř identická, což je dobře, protože její styl se mi zamlouvá. Zvykl jsem si na teplotní ovladače středových výdechů ventilace, dotyková tlačítka autorádia, graficky pěkný systém iDrive i jednoduché uspořádání budíků s klasicky oranžovým podsvětlením. M paket přidal nějaké ty štítky s písmenkem a také parádní sportovní volant. Je na něm pár tlačítek jinak než na běžném volantu, ale zvyknete si okamžitě. Je radost se na něj dívat, a tím spíš ho držet.
Přestože M paket přinesl do kabiny také sportovní sedačky, je tu pohodlně. Ony jsou sportovní hlavně na oko, zůstávají totiž nadmíru komfortní. Nárůst rozvoru je poznat hlavně na zadních místech, která zaručeně nabízejí nejvíce prostoru ze všech trojek. Menší lidé by si tu mohli dát nohu přes nohu, my vyšší jsme rádi, že se snadno vejdeme i pod strop – a to díky karoserii, která je o 7 cm vyšší. Ještě teď se potím, když si vzpomenu, jak tragicky málo bylo místa vzadu v minulé generaci řady 3.
Výhodou GT je karoserie typu liftback, tedy ta, kterou Češi tolik milují. Ne, nesnažím se tady naznačovat, že nová trojka vyfoukne zákazníky Octavii, jsem realista. Ale podobně jako ona nabízí snadný přístup do velkého kufru. Objem 520 l, sedadla dělitelná v poměru 40:20:40, úchyty na předměty a dvojité dno patří ke snům víkendových chalupářů.
Odvděčí se
Ono je ale BMW 328i xDrive GT bohužel připravené opravdu spíše pro movité chalupáře. Se základní částkou přesahující 1,2 milionu korun a spotřebou, která jen málokdy klesne pod 10 litrů benzinu (na vině může být i poněkud vyšší hmotnost), to žádná láce určitě není. Jenže povedený přeplňovaný čtyřválec s vysokým výkonem 245 koni za takové náklady stojí. Spojení s osmistupňovým automatem od ZF a pohonem všech kol xDrive se zaměřením na zadní nápravu je přímo lahůdkovou kombinací, díky níž si budete užívat každý kilometr jízdy.
Nechci mluvit jako prospekt, ale ochota k zrychlování nejen ve sportovním režimu nebo způsob, jakým se nechá motor vytáčet podél celého spektra otáček, dělá z trojky návykový stroj. I tím, že plný tah točivého momentu je k dispozici v nízkých 1250 ot./min. A když jedete klidně, je zase velmi tichá, kultivovaná a poslušná na slovo. Chápu, že řada lidí odmítá přejít na úspornější diesely. Kouzlo benzinových motorů v tomto voze rozkvétá. Snad jen zvuk mi u něj chybí, šest válců v atmosféře dokáže zahrát určitě lépe než dvoukomorové turbo. Ovšem předchůdci, po kterém tento motor převzal označení, už odzvonilo.
A pak je tu ještě jedna dobrá zpráva. Pořídíte-li si verzi s pohonem všech kol xDrive a k ní M paket, dostanete ho bez někdy až příliš tvrdého sportovního podvozku. Už mě v mnoha modelech potrápil, zkazil mi třeba radost ze 6 Gran Coupe. Ale tady není! Běžný podvozek je totiž pečlivě vyvážený, ačkoli je pravda, že hlavně na německé cesty a ne na české oranice. I v Česku se s ním ale dá jezdit rychle, bez zbytečných náklonů a neutrálně čistou stopou i ve vysokých rychlostech. Užijete si okresku, užijete si dálnici. Co víc si přát?
Mainstream se vyplatí
Najde se řada skalních fanoušků značky – a já je chápu –, kteří se od BMW pomalu a neradi odvracejí. Zařadilo se totiž do mainstreamu. Nebudeme si nic nalhávat, 3 GT je přece jen model, jenž se má líbit lidem, kteří o pořízení trojky zatím neuvažovali a raději kupovali třeba rodinná auta neprémiových značek. Tomu odpovídá i nastavení řízení, u něhož už z pověstné ostrosti zbývají spíše ozvěny. Ale můžeme se BMW divit?
Kdepak, vydělávat se musí, to je jasné. Trojková řada ještě nikdy nebyla tak velká. Pokud logicky započítám i řadu 4, pak tu máme sedan, kombi, kupé, kabriolet, sedan-kupé a testovaný rodinný liftback. Ukamenujte mě, ale já si myslím, že je to dobře. Čím větší výběr, tím lépe. A 3 GT je právě jedním z těch aut, které bych si dokázal představit i ve své garáži.
BMW 328i xDrive Gran Turismo
Motor – zážehový přeplňovaný čtyřválec, 1997 ccm, 245 k / 5000 ot.min-1, 350 Nm / 1250–4800 ot.min-1
Převodovka – osmistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda – 0–100 km/h za 6,2 s, 247 km/h, kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km
Rozměry – 4824 × 1828 × 1508 mm, rozvor 2920 mm
Pohotovostní hmotnost – 1735 kg
Zavazadelník – 520/1600 l
Základní cena – 1 229 800 Kč