Utečte do přírody s Mitsubishi Pajero Expediton

0

Máte dost městského ruchu, neustálého popojíždění v kolonách, zvonění nervózních tramvajáků a vůbec zrychleného metropolitního tempa? Jestli už vám z toho všeho hučí v hlavě, nemusíte nutně vyhledávat Chocholouška – udělejte si malou expedici a utečte do přírody. Je to tak jednoduché.

Přeplněné kempy či rekreační střediska nejsou tím pravým lékem, musíte hlouběji do přírody, tam, kde nikoho nepotkáte. A k tomu slouží expediční automobily. Jejich pořízení nebylo nikdy tak snadné. Například české zastoupení Mitsubishi ke stoletému výročí značky nadělilo expediční speciály, které vznikají pomocí jednoduchých úprav ze sériových modelů.

Zkoušené Pajero Expedition nám v redakci jasně dokázalo, že přestavba na terénní speciál nemusí být nijak složitá a že pobyt v přírodě může být lékem na všelijaké civilizační problémy.

Pro úspěšné zdolávání vlastních expedicí dostalo pětidveřové Pajero podvozek kompletně zakrytovaný pět milimetrů silným plechem, off-roadové pneumatiky Nokian Rockproof s pořádným vzorkem, uzávěrku zadního diferenciálu nebo šedesátikilový naviják s dálkovým ovládáním, který je možné namontovat vpředu i vzadu. Aby posádka nestrádala, součástí je přídavné nezávislé topení, expediční supervýkonná kompresorová lednička nebo kompletní kempingové vybavení (můžete mít nejen rozkládací židle a stůl, ale také vařič, gril, nádobí či zásobník na vodu, popř. příjemné večerní LED osvětlení).

A tím nejlepším je střešní stan, který získáte ze střešního boxu pouhým točením kliky. Uvnitř naleznete pohodlné bydlení i za špatného počasí. Nechybí komfortní matrace, sítě proti hmyzu či odkládací prostory tvořené síťovým programem. K maximální spokojenosti expedičního týmu slouží dvoumetrová markýza, kterou lze v případě potřeby zvětšit.

S dovybaveným Pajerem můžete vyrazit do nehostinných podmínek či jen zůstat v Česku a poznávat neobjevená místa. Můžete v Alpách přeskakovat přes kameny korytem řeky, můžete vyzvat na souboj písečné duny, můžete se prát s tundrou, a to bez výraznějšího omezení. Do Pajera jednoduše nasoukáte kempingové vybavení, věci na sebe, zásoby jídla a vyrazíte. Hotelový pokoj si vezete na střeše a v případě potřeby ho rozložíte za dvě minuty. Nemusíte čekat na recepci, nemusíte se přetahovat o volné místo a nemusíte nic řešit. Jen zastavíte, odjistíte tři přezky, zatočíte lehce klikou a nasadíte pro pohodlný přístup žebřík. Matrace, polštářky i přikrývky už čekají uvnitř.

Zkoušenému pětidveřovému Pajeru v nejvyšší výbavě Instyle nic nechybělo. K dispozici jsme měli celou řadu vymožeností včetně navigačního systému s dotykovou obrazovkou, která se ukázala být v terénu trochu nepraktická. O pohon se staral dieselový čtyřválec o zdvihovém objemu 3,2 litru, spojený s bohémskou pětistupňovou automatickou převodovkou. Výkon sto devadesáti koní ve spojení s maximem točivého momentu 441 Nm se ukázal být dostatečný, přestože provedené úpravy a doplňková výbava šroubují celkovou hmotnost do závratných výšin.

Pajero Expedition je komfortním společníkem po všech stránkách. V terénu vás dopraví téměř všude, kam chcete, a na silnici udrží tempo s ostatními. Jistým limitem jsou čistě off-roadové pneumatiky, které nepřispívají k akustické pohodě na palubě a snižují maximální rychlost na 160 km/h. To vám ale může být jedno, na expedicích se nespěchá. A když přijde kamení, brod nebo menší propast, mávnete nad hučením pneumatik na silnici jen rukou. K dispozici máte pohon všech kol, redukci, uzávěrku mezinápravového a zadního diferenciálu.

V kombinovaném cyklu by mělo klasické Pajero jezdit za nějakých 9,4 l/100 km, což je v případě expedičních úprav nedosažitelná meta. Když se dostanete na jedenáct litrů při silně defenzivní jízdě po asfaltu, budete rádi. V praxi počítejte se spotřebou kolem 13 l/100 km, v terénu pak klidně s dvaceti.

Můžete cestovat osobní vozem, karavanem nebo jiným automobilem, ale nikde se nedostanete tak daleko jako s Pajerem, které otevírá nové obzory a není nedostupnou záležitostí. Tak co? Pojedete si letos také vyčistit hlavu?

Petr Šikl (text), Vojtěch Zikmund (foto)