Motorističtí novináři zřejmě žijí v takovém vlastním světě silně odděleném od reality. Mají pocit, že by se měly zachovávat určitá pravidla, pokud jde o produkci aut. Že pořádné BMW by mělo mít pohon zadních kol, že do kupé diesel prostě nepatří, a že zkrášlovat auto sportovními doplňky, které si až zas tak nezaslouží, je nevkusné.
Budiž. Je ovšem nutné se na podobné věci podívat i optikou člověka, který si pro něj do showroomu přijde. Tahle testovaná čtyřka přece vypadá naprosto dokonale. Parádní lak Phoenix se skvěle snoubí se sadou karbonových aerodynamických prvků vyvedených v černé barvě. K tomu malá ale pěkná nálepka na boku, nádherná jsou i kola. Jako byste se právě dívali na bájné BMW M4. To vše přináší balíček M Performance. No nezamilovali byste se?
Já tedy ano. A o to víc, když bych si pak prohlédl interiér. Dostal mě sportovním volantem, který je potažený Alcantarou. Má dokonce i takový ten červený proužek na vrchu, aby řidič přesně věděl, pod jakým úhlem má natočený volant. Podobný najdete v opravdových závodních vozech. Zbytek kabiny zdobí samozřejmě další krásné plochy vyrobené z Alcantary, kůže nebo uhlíkového vlákna. Dokonce i na středovém tunelu vedle voliče převodovky můžete přejíždět po dekorech prsty a užívat si rozdílnou strukturu materiálů.
Jak vypadám?
Garatuji vám, že jsem se v tomhle voze cítil celý týden velmi dobře. Sice nejsem exhibicionista, ale dělá mi jednoduše radost, když řídím pěkné auto. Poznám to podle toho, že se za mnou otáčí kolemjdoucí. Občas se mi stává, že kolem někoho projedu a pak s pohledem do zpětného zrcátka hádám, jestli se otočí, což se dělo u tohoto BMW celkem pravidelně. Ale na vlastní kůži jsem si vyzkoušel i pocit zklamání, který by budoucí majitel takového vozu mohl zažít. „To je nová M4?“ zeptal se se zářícíma očima jeden kamarád. „Aha, tak nic,“ odvětil smutně, když jsem mu řekl, že je to nafťák. A dál se už o autě nechtěl bavit.
Je to škoda, protože bych mu býval byl rád vysvětlil, že motor v BMW 435d patří mezi velmi zajímavé diesely. Šestiválec s dvojitým přeplňováním totiž dokáže vyrobit výkon 313 koní a masivní točivý moment 630 Nm. Ačkoliv chápu, že píšu na stránky magazínu, jehož název obsahuje kouzelnou formuli 4×4, musím se přiznat, že bych si ho rád vyzkoušel jen se zadním pohonem. Ten ale pro tento motor není vůbec k dispozici. Dostanete ho tak vždy se čtyřkolkou. A to znamená i patřičné navýšení hmotnosti. Auto váží 1,7 tuny, což je na takové kupé poměrně dost.
I přesto dokáže být až neuvěřitelně rychlé. Díky pohonu všech kol a síle motoru zvládá vystartovat na stovku za 4,7 sekundy, což je o dvě desetiny sekundy rychleji než Porsche 911 Carrera 4, které má samozřejmě benzinový motor a výkon 350 koní. Nafta poráží benzin! Je ale fakt, že přes jeho schopnosti budete chvílemi postrádat trochu adrenalinu, který se dostavuje i kvůli zvuku motoru. Naftový šestiválec samozřejmě neklape jako čtyřválec. Běží hladce, ale že by se mohl pochlubit nějakými podmanivějšími tóny, to tedy ne.
Jízdu mu nevytýkejte
Paket M Performance přináší i sportovní podvozek, ten se ale s pohonem všech kol spojit nedá. To je pozitivní zjištění pro ty, kteří by o takto vyšperkovaném BMW uvažovali jako o autě na každý den. A dalším plusem byl během testu fakt, že čtyřka stála na zimních gumách, které byly nazuty na menší 18“ disky. V příplatkové výbavě byly totiž pro letní obutí zaškrtnutá 19“ kola, která by určitě pohodlnost bavoráku zhoršila.
Nejmilejším zjištěním celého testu tak pro mě bylo, že je tohle auto perfektní GT na dlouhé cesty. Silný motor vám dovolí nebývale rychle pospíchat po dálnici, i přes vyšší hmotnost mu ale ani okresky nejsou cizí. S pohonem všech kol prosvištíte zatáčkami pod plynem a budete mít radost z táhlých oblouků, když už si nemůžete užít přetáčivé smyky. To se pak budete těšit až napadne sníh na vaši oblíbenou letištní plochu, na kterou pak budete malovat olympijské kruhy do aleluja.
To vše při velmi dobré spotřebě. Jezděte mírně a budete potřebovat jen něco málo pod 7 litrů nafty na 100 km. Přidejte a dostanete se samozřejmě k deseti litrům. Já jsem v průměru jezdil za 9,5 litru, což je na předvedené schopnosti víc než adekvátní hodnota. Hodila by se jen větší nádrž. Objem 57 litrů nebude stačit každému.
Za volantem BMW 435d xDrive jsem po pár dnech pochopil, proč je tu velká skupina lidí, která přesně takové auto chce. Chtějí vypadat dobře, zároveň ale nejsou extrémisté. Touží po rychlé jízdě, zároveň ale chtějí mít pocit bezpečí. To vše u tohoto vozu můžou mít a bez významnějších kompromisů. Už proto, že ačkoliv jde o kupé, vejdou se dovnitř pohodlně čtyři lidé. A kufr s objemem 455 litrů musí samozřejmě také bohatě stačit. Na stěhování mají v garáži ještě alespoň pořádnou X5.
Když náhle…
Už už jsem se s tímto autem chtěl rozloučit v dobrém, poplácat ho po kapotě a vyřknout pár hřejivých slov pochopení, když jsem z kapsy naposled vylovil pomačkaný papír s cenou testovaného vozu. Nejdřív jsem se totiž soustředil na základní nabídku, která zní 1 450 800 korun. Je to sice hodně peněz, ale dostanete za ně pohodlné auto s velmi silným motorem, slušnou spotřebou, pohonem všech kol i rychlým automatem.
Balíček M Performance a další výbava mají ovšem tak zásadní vliv, že bych k nim měl samozřejmě přihlížet. Výsledek mě položil: 2,2 milionu korun! To je o celých 270 tisíc korun víc než stojí opravdové BMW M4, kterému se chce tento stroj tak moc podobat! Oněměl jsem a od té chvíle nejsem schopen najít jediný důvod, proč byste měli chtít právě toto auto, když si můžete snadno pořídit jedno z nejlépe jezdících kupé světa a ještě vám zbude na permanentku do Nürburgringu a cisternu vysokooktanového benzinu k tomu.
BMW 435d xDrive Coupé
Motor | vznětový 2x přeplňovaný šestiválec, 2993 ccm, 313 k / 4400 ot.min-1, 630 Nm / 1500–2500 ot.min-1
Převodovka | osmistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h za 4,7 s, 250 km/h, kombinovaná spotřeba 5,4 l/100 km
Rozměry | 4905 x 1854 x 1474 mm, rozvor 2874 mm
Pohotovostní hmotnost | 1700 kg
Zavazadelník | 455 l
Základní cena | 1 450 800 Kč