Nová generace Jeepu Cherokee se nám už jednou představila. Tehdy šlo o kombinaci benzinového šestiválce s devítistupňovou převodovkou, která nás úplně nepřesvědčila. Jenže dnes tu máme auto s naftovým čtyřválcem pod kapotou a to by si z podstaty věci mělo s dlouhými převody rozumět daleko lépe.
Protože o Jeepu Cherokee už bylo vše důležité napsáno, nebudu vás zdržovat a rovnou se na to vrhnu. Dieselový motor s devítistupňovým automatem je daleko lepší kombinace, než tomu bylo u benzinového šestiválce, přestože ten je mnohem zajímavější. Jeep nabízí dvoulitrový Multijet II ve dvou verzích, přičemž slabší dává 140 koní (dostupná je se šestistupňovou převodovkou) a silnější, námi testovaná disponuje parametry 170 koní a 350 Nm. Vozu to stačí k maximální rychlosti 192 km/h, stovku pokoří za 10,3 sekundy a v kombinovaném provozu se umí vejít se spotřebou pod hranici šesti litrů.
I když není ani tento Cherokee není žádný drobeček (váží téměř dvě tuny), k dynamické jízdě parametry motoru určitě stačí. Zájemci o hbitější svezení si navíc mohou navolit režim Sport, který výrazně přiostří reakce na pedál plynu, a auto je tak ještě živější. Budete překvapeni, jak málo se Cherokee svižnější jízdě brání. Tohle není ta stará hranatá krabice s tuhými nápravami, tohle je moderní SUV s velice schopným podvozkem pro jízdu po silnici. V zatáčkách drží tak, že tomu nebudete chtít věřit, a ani řízení není vůbec špatné. První kladné body míří na konto testovaného auta.
Na dálnici ideál
Kombinace tolika převodů a dieselového motoru je lákavá hlavně pro jízdu po dálnici, kde si Cherokee také vede velmi dobře. Pokud ovšem chcete využít výhod devítky, musíte jet minimálně tachometrových 140 km/h, jinak vám automat to potěšení nedopřeje. Jen pro představu rovné dva tisíce otáček točí motor při 150 km/h.
Na rozdíl od benzinového šestiválce ale točivý moment vrcholí u dieselového motoru už při 1750 ot/min a na dálnici je to hodně znát. I když máte zařazenou devítku, motor nemá problém auto utáhnout, a nemusí proto tak často podřazovat na nižší stupně. V praxi zvládnete i menší akceleraci nebo stoupání a automat vás neotravuje neustálým přeřazováním.
Při jízdě po dálnici se pak hodí také řada asistentů, které má Cherokee v nabídce. Jmenovitě se bavíme například o adaptivním tempomatu nebo aktivním hlídání jízdních pruhů, které vás plynule vrátí zpět, pokud se bez blinkru vydáte mimo vodorovné značení.
Přestože motor točí relativně nízké otáčky a pod kapotou máte diesel, zázraky týkající se spotřeby nečekejte. Cherokee je větší, než vypadá, o dvoutunové hmotnosti už byla řeč. To vše hraje proti slibované spotřebě pod hranicí šesti litrů. Na dálnici budete mít problém podívat se pod osmilitrovou hranici. V kombinaci jsem jezdil za 7,5 l/100 km.
Drobné problémy s odhlučněním
Jakkoliv je naftové Cherokee sympatické auto, jisté potíže u něj stále existují. Týkají se například odhlučnění motoru. Na dálnici s ním mít problém nebudete, protože při předpisové jízdě se motor pohybuje kolem dvou tisíc otáček, což je hranice, která mu vyhovuje vůbec nejvíc. Potíže se objevují v momentě, kdy začnete točit motor výš nebo když převodovka pošle otáčky pod 1700 ot./min.
V prvním případě se začne interiérem rozléhat klasické naftové hučení. Stačí překročit zhruba 2500 ot./min. Pokud budete na pedál plynu šlapat více, pak vás automat pustí maximálně na čtyři tisíce otáček. Je sympatické, že i tam má diesel stále co nabídnout. Kdo se chce dostat výš, ten musí přepnout do manuálního režimu řazení, kdy ale převodovce pouze určíte maximální rychlostní stupeň. O klasické manuální řazení tedy nejde.
S opačným problémem, než je hluk při vyšších otáčkách, se setkáte častěji. Jde o to, že převodovka v zájmu snižování spotřeby ráda řadí brzy další rychlost a ráda tak nechává otáčky spadnout ke zmíněným 1700 ot./min (i níže). V takovém případě se posádka dočká dieselového dunění, které taktéž není úplně nejpříjemnější.
Velký není
Jeep Cherokee je sice větší, než se zdá, ale o vyloženě velké auto nejde. Za volantem sice máte pocit, že řídíte pořádnou káru, nicméně už přední postavy, pokud se jejich výška blíží 190 centimetrům, trochu bojují s prostorem pro hlavu, protože nad ní mají rezervu asi tak centimetr. Nepotěší ani krátké sedáky a trochu zvláštně tvarovaná sedadla bez výraznějšího bočního vedení. Je to škoda, protože takhle platí, že podvozek by byl schopen vás doslova vyhodit ze sedla.
Dozadu se vejdou děti bez problémů, dospělí sice nebudou vyloženě nadšení, ale i delší cestu zajisté zvládnou. Zavazadelník má vysoko položenou hranu a na svou kategorii relativně malý objem 412 litrů. Z evropského pohledu pak zamrzí i ne úplně dokonalé zpracování. Třeba když jsem zmáčkl v testovaném autě tlačítko vypínající systém start/stop, někdy se nestalo nic, někdy se rozsvítila kontrola signalizující převedení mého pokynu do praxe až po třech sekundách. Podobných much by se našlo víc a já se obávám, že i u naftového Cherokee odradí zákazníky nakonec právě tyto drobnosti. Proč?
Cena je opravdu vysoká
Testované provedení vyjde v základní výbavě na 1 059 900 korun, s naší výbavou Limited pak počítejte s cenou 1 199 000 korun. Seznam prvků v základní výbavě je dlouhý, ale pořád si budete muset připlatit 39 500 korun za panoramatické okno, 57 600 korun za adaptivní tempomat, přednárazový asistent a hlídání jízdního pruhu, za zmínku stojí také multimediální systém UConnect s cenovkou 39 500 korun. Sečteno a podtrženo, testovaný exemplář by vás stál přes 1,3 milionu korun, což je navzdory rozsáhlé výbavě cena, u které se bojím, že si ji Cherokee neobhájí.
Dostává se totiž do sfér, kde už lze pořídit třeba nové Discovery Sport, Volvo XC90 nebo BMW X3. Jistě, argumentem pro Cherokee bude stále lepší výbava, na druhou stranu všichni zmínění dokážou kontrovat kvalitou zpracování, prostorem i pohodlnější jízdou. Chtělo by se dodat, že Cherokee k tomu přece přidává lepší schopnosti v terénu, ale vzhledem k faktu, že při kolmém parkování k chodníku už drhnete nárazníkem o obrubník, bych si tímhle argumentem tak jistý nebyl. Časy se mění a i Cherokee se dostal mezi SUV. Tedy pokud nesáhnete po off-roadové verzi Trailhawk.
Ať tak či úplně jinak, pokud jste rozhodnuti, že chcete Jeep, pak vás kombinace dieselu, automatu a pohonu všech kol musí uspokojit. Je totiž povedená. Jen je trochu drahá.
Jeep Cherokee 2.0 MultiJet II
Motor | vznětový přeplňovaný čtyřválec,
170 k / 4000 ot.min-1, 350 Nm / 1750 ot.min-1
Převodovka | devítistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h za 10,3 s, 192 km/h, kombinovaná spotřeba 5,8 l/100 km
Rozměry | 4624 × 1859 × 1670 mm, rozvor 2700 mm
Pohotovostní hmotnost | 1953 kg
Objem zavazadelníku | 412/1267 l
Základní cena | 1 059 000 Kč