Tak například se na trhu objevil Volkswagen Amarok (který se zanedlouho objeví také zde v klasickém testu), o němž představitelé VW hlásí, jak moc je dobrý. Potřebovali jsme nabrat čerstvé dojmy, abychom mohli porovnávat. Už teď vám mohu říci, že je Amarok velmi povedený, ale po čistě pracovní stránce v některých ohledech na odstupující Ranger nestačí. Dalším podnětem ke zkoumání je také to, zda má konstrukčně poměrně starý automobil stále ještě co nabídnout. Zanedlouho se na trh přiřítí nová generace a můžeme předpokládat, že na tu starou budou nasazeny atraktivní výprodejové ceny. Vyplatí se koupě odstupujícího Fordu Ranger?

Nelíbí se vám? Počkejte si na nový

Vloni na podzim byl na autosalonu v Sydney představen nový Ford Ranger (a jeho sestra Mazda BT-50). Tiskové zprávy hovořily o tom, že novinka nechce zaujmout pouze zájemce o pracovní náčiní, nýbrž má oslovit také ty, kteří pokukují po kategorii SUV. Díky nové platformě se prý můžeme těšit nejen na užitné vlastnosti shodné se současnými verzemi, ale také na o dvě třídy lepší cestovní komfort. Než v budoucnu usedneme za volant posledního vydání Rangera, znovu jsme vyzkoušeli to staré. Možná má daleko ke kategorii SUV, ale pracant to je výborný.

 

Do redakce nám přijela verze Double Cab ve druhé nejvyšší výbavě Limited. Oproti Wildtraku, který jsem zkoušel minulý rok bylo nutné se obejít bez parádní doplňků typu fakt povedených kol , střešních ližin nebo efektního rámu navazujícího na kabinu. Zkrátka tento druhý Ranger byl od pohledu obyčejnější a tvářil se, jako že by ho mimo silnice nemuselo jen tak něco rozházet. Což také dokázal, ale o tom až potom.

Po stránce designu mě aktuální Ford Ranger příliš neoslovuje. Já vím, pracovní pick-up nutně nemusí být žádný krasavec, ale už i v této kategorii často platí, že lepší design lépe prodává. Tak třeba Nissan Navara vypadá jako mnohem větší drsňák, Mitsubishi L200 zase působí více jako SUV. Oba dva mají něco do sebe, Ford zůstal stát na půl cesty. Jenže to se změní a to velmi výrazně. Novinka představená v Sydney se designově přiblížila pravým americkým full-size truckům řady F a rázem vypadá mnohem více k světu. Uvidíme, co přinese praxe.

Prostor s rezervami

Jednou z věcí, která by se měla s příchodem nového Rangeru změnit, je nabídka vnitřního prostoru. Zákazníci si mohou vybírat z trojice kabin (Single Cab, Super Cab a Double Cab), přičemž největší dvojitá kabina dokáže bez výraznějších problémů přepravit až pět cestujících. Vzadu to ovšem není žádná velká paráda, sedí se nízko, opěradlo je kolmé a schází především prostor na kolena. Záleží, jak se kdo na vůz dívá. Berete ho jako SUV? Pak asi budete zklamáni. Potřebujete pracovní stroj na převoz dělníku někam do lesa? Žádný problém, vy se posadíte za volant, vaši podřízení půjdou dozadu. Cestu přežijí a ještě budou rádi, že nemusí jít po svých.

 

Řidič a spolujezdec mají (jak už to tak bývá) místa dostatek, nicméně také zde si budete muset zvyknout na trochu netradiční nižší posaz. Opět jsem si připomněl to, jak mi vadí ruční brzda v provedení táhla pod volantem. Jistě jde o záležitost nadmíru “originální“, ale když chci táhlo vytáhnout a zabrzdit, překáží mi přitom moje vlastní koleno. Ještěže nový Ranger od tohoto řešení upustí.

Výbava bez limitů

Na téma výbavy žádnou kritiku vznést nemohu. Ford Ranger stále beru více jako pracovní náčiní a z tohoto pohledu najdeme ve výbavě Limited spoustu někdy snad až zbytečných záležitostí. Jmenujme například kožené čalounění dokonce ve dvou odstínech, rádio s CD/MP3 a měničem na šest cd, vyhřívaná sedadla, podsvícené prahy nebo parkovací asistent. Jestliže se budete pohybovat s Rangerem po městě, pak se bez parkovacího asistenta neobejdete. Ale nebojte, vašemu Rangeru žádné nebezpečí nehrozí, je tomu přesně naopak.

Na téma interiér ještě dodám, že přední sedačky překvapily svým na poměry Rangeru výrazným bočním vedení. Kromě klasických odkládacích prostor můžete využít ještě jakýsi „šuplíček“ nad schránkou spolujezdce. Sice se do něj dokument velikosti A4 nevejde, ale tak na menší papíry bude asi dobrý.

Naftový silák

Testovaný Ranger byl osazen velkoobjemovým třílitrovým naftovým čtyřválcem spolupracujícím s automatickou pětistupňovou převodovkou. Stejný motor, ale s manuálem, používala také minulý rok zkoušená verze Wildtrak. Uznávám, že už nějaký ten pátek od doby, kdy jsem luxusnější Ranger vrátil, uplynul, ale celkem dobře si vzpomínám (a také jsem to tehdy v testu psal) na to, jak byl motor kultivovaný a tichý. Od prvních kilometrů ujetých s tímto obyčejnějším červeným exemplářem jsem se nemohl zbavit dojmu, že je na tom s odhlučněním o něco hůře. Zvuk charakteristický pro motory tohoto typu byl až příliš výrazný.

 

Maximální výkon třílitrové jednotky je 156 koní, vrchol točivého momentu dosahuje na 380 Nm. V nabídce najdeme ještě naftový dvouapůllitry, který je o 13 koní slabší a má o 50 Nm méně. Když sešlápnete plyn o něco více než je obvyklé, Ranger slušně a samozřejmě krátce zatáhne. Aby ne. Vyniká totiž hlavně v praktických vlastnostech. Vůz dokáže převézt více než jednu tunu nákladu a nebo odtáhnout třítunový brzděný přívěs. To jsou i na kategorii terénních pick-upů zajímavé údaje.

V terénu se neztratí

Jak už jsem naznačil na začátku, Ranger při našich testovacích projížďkách dokázal, že se v terénu jen tak před něčím nezastaví. Režim elektronicky ovládaného pohonu všech kol řidič volí jednoduše otočným ovladačem úplně stejného tvaru, jaký má ovladač větráku. Na výběr jsou standardní režimy pro pohon zadní nápravy, všech kol a pro nejtěžší případy je připravena také redukce, kterou jsem ale nakonec ani jednou nepotřeboval.

Ford Ranger se polním cestám hlasitě vysmívá. Na nich není problém jet 80 km/h a více. Podvozek spolkne kdejakou díru a karoserie se maximálně občas zhoupne. V těžších podmínkách oceníte nájezdové úhly 34° vpředu, 20° vzadu a přechodový úhel 28°. Právě terénní zlomy mi dělaly největší obavy. Přiznám se, že by to nebylo poprvé, kdy bych odřel prahy testovacího auta, ale u Rangeru k ničemu podobnému naštěstí nedošlo.

Kromě odolné techniky nabídne Ford Ranger takzvané informační centrum pro jízdu terénem. Díky trojici přístrojů sleduje posádka podélný nebo příčný náklon a směr své jízdy. Na první pohled věc velmi užitečná, akorát jsem se musel sám sebe neustále ptát, jak velké (respektive malé) procento z koncových zákazníku toto ocení.

Na silnici obezřetně

Zatímco v terénu si budete za volantem Rangeru maximálně jistí, na silnici to chce mít se na pozoru. Řízení moc jistoty nenabídne a určitě by se nikdo nezlobil, kdyby byly brzdy ostřejší. Nenaložená zadní náprava ráda odskakuje, přičemž Ford toto zachraňuje bednou s pískem (nasypány tam jsou tři padesátikilové pytle). Další drobnou zradou je absence stabilizačního systému.

Automatická převodovka není nejrychlejší, jenže ani samotný Ranger není nejrychlejší, takže to vůbec nevadí. Při jízdě po městě, ale také v terénu, je to moc příjemný společník. Řidič má totiž plné ruce práce s točením volantem, neboť převod řízení odpovídá velikosti auta. Automat řadí s ohledem na ekologii a spotřebu paliva, tedy poměrně nízko. Při určitých rychlostech by se tak mohlo stávat, že by neustále přehazoval vyšší převod za nižší a zase zpět. Zboku na voliči převodovky je malé tlačítko, kterým se ona ekologická funkce deaktivuje a převodovka nechá motor vytočit do vyšších otáček.

Ford Ranger Double Cab Limited se nabízí pouze s třílitrovým motorem a automatickou převodovkou. Jeho první cena je 824 990 Kč, přičemž nemusíte připlácet kromě barvy už vůbec za nic. Léta působení na trhu vyšlechtila testovaný model do velmi zajímavé podoby. Jestliže je pravda, že nový Ranger si zachová své schopnosti a nabídne více komfortu, pak se máme na co těšit.

Plusy: schopnosti v terénu, nadstandardní brodivost, robustní konstrukce
Mínusy: divná parkovací brzda, hlučný motor

Základní cena: 824 900 Kč
Cena testovaného vozu: 837 890 Kč

FORD RANGER 3.0 TDCi Double Cab Limited

Motor: řadový přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 2953 ccm
Výkon: 115 kW (156 k) při 3500 ot./min.
Točivý moment: 380 Nm při 1800 ot./min.
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení: 13,3 s
Převodovka: 5ti stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb: 12,6 / 8,2 / 10,2 l/100 km
Spotřeba během testu: 12,3 l/100 km
Palivová nádrž: 70 l
Délka x šířka x výška: 5080 x 1788 x 1762 mm
Rozvor: 3000 mm
Hmotnost: 1890 kg
Nákladový prostor (délka x výška x šířka): 1530 mm / 465 mm / 1456 mm