Audi R8 se tváří jako opravdový supersport – nízký profil, obrovská kola, nápadné boční plochy zvané Side Blades a pořádný motor uložený uprostřed. Tak aby auto bylo skvěle vyvážené a zároveň posádka cítila tu úžasnou směs strachu a vzrušení, že se jí za hlavou roztáčí pekelný stroj.  Přesto to tak úplně supersport není, na to mu v základní testované verzi chybí výkony a dokonce i pořizovací cena. Nemyslel jsem si, že to někdy řeknu, ale R8 za cenu něco málo přesahující tři miliony? Lidovka!

Facelift znovu dolil potřebnou šťávu, která opět posouvá R8 někam na hranici sci-fi. Už v základní výbavě jsou totiž s vozem k dostání LED světla pro denní i běžné svícení. Nezvyklá linie světlometů tak vozu dodává nový charakter. A pak je tu ještě jedna zajímavá maličkost – zadní blinkry se rozsvěcují po jednotlivých diodách postupně, takže vytváří efekt vlny. Přidejme k tomu obscénně odhalený motor pod průhledným víkem a Audi přesně zapadá do kategorie výjimečných aut.

 

Přitom z prohlídky interiéru by se to určitě na první pohled nezdálo. Zatímco vnější linie vozu nestárnou, uvnitř si nerad zavzpomínám na to, jak vypadaly vozy Audi před šesti lety. A to včetně multimediálního systému MMI s navigací. Naštěstí i tady jsou cítit dotyky výjimečnosti. To třeba když si pohladíte do kosočtverců obšívaná sedadla, sportovní volant nebo masivní kovovou řadící páku automatu s nezvyklou kulisou, se kterou se bude nováček možná i trochu prát.

Každopádně i tady je možné nasát atmosféru supersportu. Sedí se velmi nízko před mohutnou palubní deskou. Pohled dozadu ukáže motor, ve zpětných zrcátkách jsou vidět svalnaté boky auta. A jsou tu i strasti s takovým typem vozu spojené – zkuste si z R8 vystoupit třeba na přeplněném parkovišti, s široce otevíranými dveřmi a nízkým sezením to nebude žádná hračka. Ale to samozřejmě nevadí. Vždyť takové Lamborghini Countach proslulo tím, že řidič musel při couvání otevřít dveře a sednout si na práh. A jak ho všichni milují.

Vzpomínka na první kontakt

Je to už hodně dlouho, co jsem naposled seděl v Audi R8 se základním osmiválcem, proto jsem rád, že jsem si ho mohl teď připomenout. Atmosférický motor schopný vyprodukovat 430 koní a 430 Nm, to aby se to co nejlépe pamatovalo, má pěkný dunivý zvuk. Ale pokud chcete, dokáže být kultivovaný a tak s ním každodenní cestování rozhodně problémem není.

 

Jakmile mu ale přišlápnete plyn, umí předvést pěknou zvukovou skladbu i gradaci výkonu až k červeným číslům.  Do kabiny spolu s tím ještě proniká svist převodovky a tak si milovníci starých časů mohou užít správně mechanicky dozvučenou jízdu.

Facelift s sebou přinesl ještě jedno příjemné překvapení. Audi R8 přišlo o trhavě řadící automat R tronic, který nahradil sedmistupňový dvouspojkový S tronic. Ten řadí dokonale hladce a bleskově, což dosvědčuje ještě lepší hodnota zrychlení z nuly na stovku. V případě testovaného vozu to je 4,3 sekundy, přičemž ručička rychloměru by se měla zarazit až kousek nad 300 km/h.

Fifty-fifty

Rozložení hmotnosti je díky stavbě vozu ideální, navíc je tu stálý pohon všech kol quattro s mezinápravovou lamelovou spojkou.  K tomu se přidává ještě samosvorný diferenciál vzadu a možnost nastavení tuhosti tlumičů AMR. To vše dohromady funguje skvěle.

Najeďte do první ostré zatáčky nesměle a pod plynem vám R8 vykrouží dokonalý oblouk s takovou lehkostí, že tomu nebudete chtít uvěřit. Chováním připomíná zadokolku. Jakmile ale dojde na přepisování fyzikálních zákonů, přední kola se zapřou a nepustí – a je tu opět perfektní oblouk, ale v mnohem vyšší rychlosti. To objevování limitů s R8 má velké kouzlo.

 

Tak velké, že se za chvíli řidič nebezpečně osmělí a i na náročné klikaté silnici riskuje, že se domů bude muset vrátit autobusem bez řidičáku. Auto ale vždy poslechne, o to lépe, pokud za jeho volantem přeberete vlastní iniciativu. Řazení páčkami bez prodlevy je kouzelné a nutí vás si s rychlostmi hrát a zároveň tím upravovat zvukovou kulisu řevu motoru za vámi. Už jen proto, že je ho možné vytáčet až do vysokých hodnot – vždyť maximum výkonu leží kousek před červeným polem na 7900 otáčkách.

Je pravda, že potom, co jsem vyzkoušel Audi R8 s desetiválcem i ve verzi V10 Plus, jsem nejprve nad základním osmiválcem docela ohrnoval nos. Musím ale přiznat, že se mi v závěru zdá mnohem lépe vyvážený a použitelný ke každodennímu cestování v běžném provozu i k řádění na silnicích. Desetiválcové Audi je už totiž už hodně agresivní. Osmiválec naopak zvládá být beránek i vlk.

Audi R8 4.2 FSI quattro
Motor |  zážehový atmosférický osmiválec, 4163 ccm,
430 k / 7900 ot.min-1, 430 Nm / 6000 ot.min-1
Převodovka | sedmistupňvá automatická,
pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h 4,3 s, 300 km/h,
kombinovaná spotřeba 12,4 l/100km
Rozměry |  4440 x 1904 x 1252 mm,
rozvor 2650 mm
Pohotovostní hmotnost | 1585 kg
Zavazadelník |  100 l
Základní cena |  3 084 600 Kč