Volvo XC60 je nejprodávanějším vozem severské značky v Česku. Zatímco ostatní modely se loni prodávaly spíše v desítkách kusů a jen výjimečně i po stovkách (třeba S60), pro pořízení crossoveru se rozhodlo 558 lidí. To je úspěch, který má zároveň na svědomí to, že jde o auto poměrně známe až okoukané. Jeho hlavní rysy proto není třeba představovat.
Facelift je ovšem posunul o kus dál, ale jemně. Tak, že když se na XC60 dívám, vím že je určitě nové, ale nevím přesně čím. Lehké změna linií byla totiž provedena precizně, přesně jak to Švédové umí. Hlavní designér exteriéru Steve Potter se prý nechal inspirovat potůčkem, který protéká okolo jeho domu. Ano, návrháři si rádi vymýšlí taková spojení, jisté ale je, že vozu širší maska chladiče a nový nárazník s LED pro denní svícení nápadně sluší. Povedená jsou i velká kola, kterých je opravdu hodně na výběr.
Sbohem budíky
Zbytek vozu je prakticky stejný a podobně je na tom i interiér. Zde ale opravdu nebylo potřeba mnoho vylepšovat. Volvo umí design kabiny na jedničku. Jeho tenký středový panel, pod který se dají uložit drobnosti, vypadá stále dobře. Je vidět, že původní návrh byl nadčasový a vůz díky tomu opticky nestárne. Novinkou je možnost vybrat si do vozu sportovní sedačky, ty ale testovací XC60 nemělo. Stejně tak chyběl inovovaný systém Sensus s možností připojení na internet. Ten se ve flotile novinářských vozů objeví později.
Kompaktní Volvo V40 přijelo jako první s virtuálními přístroji, tedy displejem, který nahradil klasické budíky a pouze je simuluje. Nyní se tato obrazovka začíná objevovat ve všech faceliftovaných modelech XC60 nevyjímaje. Oproti původní dvojici jednoduchých budíků jde o velký krok dopředu, který umožní zobrazovat více informací nebo hrátky s různými motivy. Lze si zvolit elegantní, úsporný nebo sportovní panel instrumentů, přičemž každý klade důraz na něco jiného. Ekologický nabádá k úspornější jízdě, sportovní zase dává přednost červenému podkladu a otáčkám motoru. Také proto jsem si ho nechal takřka po celou dobu testu zapnutý.
Ještě pro pořádek musím uvést, že XC60, ačkoliv spadá do kategorie kompaktních SUV, nabízí prostorný interiér. V druhé řadě sedadel není problém s místem na nohy ani nad hlavou i pro vyšší postavy. Kufr schopný pojmout 495 litrů musí stačit k běžnému rodinnému používání. Navíc má chytře vymyšlenou zvedací přepážku, která jej přepůlí a ještě nabídne háček a gumu pro uchycení nákupních tašek a dalších drobností.
Pět válců v řadě
K testu se dostavila nejsilnější naftová jednotka. Dieselový pětiválec už dobře znám z jiných testů a po faceliftu se z hlediska výkonu nezměnil. Nabídne tedy 215 koní a 440 Nm. Potěší příjemným zvukem, který ho odlišuje od čtyřválců a více přibližuje k šestiválcům.
Je spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou Geartronic, kterou jsem už párkrát kritizoval. Na palubě XC60 ale funguje dostatečně. Jistě, řazení jednotlivých stupňů není nejrychlejší, ale probíhá hladce. Novinkou je možnost řadit páčkami pod volantem. Té jsem ale během testu prakticky nepotřeboval využít. Motor by měl mít také podle tabulek menší spotřebu. Průměrných 5,3 l na 100 km je ale údajem mimo realitu, jezdil jsem za 8.
I přes solidní výkon je Volvo jako obvykle nastaveno na komfortní jízdu. Tomu odpovídá řízení s dlouhým převodem, i když ho musím pochválit za to, že není až zas tak odtažité, jak by se dalo očekávat. Podvozek je nastaven, aby pěkně filtroval i větší nerovnosti a posádka tak nemusela řešit špatnou kvalitu silnic. V závěru to znamená, že Volvo XC60 se do zatáček trochu víc naklání, systém Corner Traction Control, který je po faceliftu u XC60 standardem, se však větší výkyvy snaží eliminovat.
V celém řetězci pak dobře funguje i pohon všech kol, který je vybaven mezinápravovou spojkou Haldex. Zajišťuje jistotu trakce a bleskový přenos točivého momentu na nápravu, která to právě potřebuje. S výlety do terénu ale počítejte jen výjimečně. Volvu vadí malé nájezdové úhly. Beztak se zákazníci v této kategorii do off-roadu často neženou.
Bezpečnost a peníze
Zákazníky Volvo zajímá spíše bezpečnost, kterou je tato značka proslulá a staví si na ní své image, bez ohledu nato, že řada konkurentů nabízí obdobná řešení. Bezpečností balíček nechyběl ani v testovacím autě. Systém BLIS hlídá mrtvý úhel, další asistent upozorní na hrozící střet s jiným vozidlem nebo City Safety mu zabrání. Auto rozpozná chodce a nově by také mělo dávat pozor na cyklisty. Funkčnost tohoto systému jsem ale neměl odvahu v provozu vyzkoušet.
Volvo je prémiová značka, oproti německé konkurenci ovšem cenově vychází lépe. Testovaný model ve výbavě Summum začíná na 1 289 000 Kč, základní výbava vyjde na 1 146 000 Kč. To není vůbec špatná cena. Konkurenční Mercedes-Benz GLK vyjde v obdobné verzi 250 CDI 4MATIC minimálně na 1 203 950 Kč, Audi Q5 3.0 TDI quattro stojí 1 300 800 Kč a za BMW X3 xDrive30d dáte aspoň 1 277 500 Kč.
Volvo XC60 D5 AWD
Motor | vznětový pětiválec, 2400 ccm,
215 k / 4000 ot.min-1, 440 Nm / 1500-3000 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová automatická,
pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h 8,3 s, 205 km/h,
kombinovaná spotřeba 5,3 l/100km
Rozměry | 4644 x 1891 x 1713 mm,
rozvor 2774mm
Pohotovostní hmotnost | 1912 kg
Zavazadelník | 495 / 1455 l
Základní cena | 1 146 000 Kč
Čtyři hvězdy z pěti