Volkswagen Cross up! má pěkná velká kola a podvozek zvýšený o 15 mm. K tomu ještě patřičnou plastovou ochranu, kterou chce naznačit, že se s ním nemusíte bát ani mimo asfalt. Přesto si po testu myslím, že se v terénu spíš ztratí. Ne že by byl snadno přehlédnutelný, to určitě kvůli svému výraznému červenému laku není, a pouhých 1,5 centimetru navíc v terénu už opravdu roli nehraje. Zejména ne ve chvíli, kdy je tento malý městský model vybaven jen pohonem předních kol.

Mnohem důležitější pro jeho zákazníky bude, že vypadá velmi dobře. Není sice oproti novým kolínským trojčatům tak odvážně mladistvý a hravý, přesto jde o vůz, který vás na ulici mezi šedí každodenního provozu upoutá. Podobně jako třeba stylová Kia Soul, Mini Cooper nebo třeba pěkný Fiat 500. Ve městě jde hlavně o styl a toho má tento miniaturní Volkswagen na rozdávání.

Chyby se najdou

A podobné je to i v interiéru. Červená sedadla korespondují s lakem karoserie, stejně tak provedení palubní desky. Chytrá je odnímatelná navigace od Garminu, kterou si lze v případě potřeby schovat do tašky nebo do přihrádky u spolujezdce. Ne vše je ale na jedničku, prcka trápí řada ergonomických prohřešků. Třeba když chcete stáhnout okénko spolujezdce, musíte se z místa řidiče natáhnout až k tlačítku na jeho dveřích. Jinak to nejde. A to má up! právě jeden z nejširších interiérů ve své třídě!

 

Auto se navíc prodává s pětidveřovou karosérií, třídveřová není pro model Cross dostupná. Na zadních sedadlech je ale nutné počítat s docela nouzovým místem, což je ovšem u této třídy zvykem. Vše záleží na dohodě mezi lidmi sedícími vpředu a těmi vzadu. Slušně požádejte a vydržíte na zadních sedačkách i delší trasu.

Stejně tak je omezený i kufr, kam se vejdou nanejvýš dvě příruční zavazadla. Ale budiž, up! bude jediným autem do rodiny jen pro opravdu málokoho a když už, tak rozhodně ne v této velmi drahé variantě.

Volant nelze seřídit podélně a u bezpečnostních pásů zase není možné nastavit výšku. Ale nejvíc ze všeho mě za ten týden cestování s městským prckem rozčiloval dekl kufru. Není totiž zaháčkovaný do víka, místo toho se aretuje do polohy. A na to jsem často zapomněl. Když jsem pak usedl za volant, kryt mi blokoval výhled vzad.

Jediný motor

Pokud chcete verzi Cross, nemáte, co se motorů týče, na výběr. Automaticky dostanete silnější z tříválců. Litrový motůrek disponuje objemem má výkon 75 koní. Projevuje se typickými duhy i neduhy podobných jednotek. Při jízdě příjemně vrní, rád se nechá rychle vytáčet a Cross up! je s ním alespoň v městských rychlostech svižný. Oceníte u něj snadnou manévrovatelnost i solidní spotřebu. Dá se jezdit za 5 litrů. Nepříjemné jsou ovšem vibrace, které se projevují zejména při stání na semaforech na volnoběh. Ale to se nějak od tříválce čeká.

 

Vyjeďte mimo město a na běžných okreskách se neztratíte. Horší je to jen s předjížděním, které vyžaduje patřičnou rozvahu. Mezery musí být na prcka větší, i když se motor rád nechá točit. Alespoň, že je up! lehký a v případě nouze se s ním bude dobře manévrovat. Dálniční cestování je pak spíš otázkou pravého pruhu, ale ani vlevo by neměl mít problémy, pokud ostatní poslušně udržují dálniční limit.

Prcek má ale poměrně povedený podvozek, i když jeho zvýšení zřejmě velkou roli v nastavení tlumičů nehraje. Auto je připraveno slušně filtrovat nerovnosti na každodenní cestě do práce, a lehce překonává rozbité dlažební kostky nebo nepříjemné retardéry. V závěru se nemusíte bát ani na delší cestu, když si budete vědomi limitů. Mimo obec jen tak někoho nepředjedete a na dálnici budete odsouzeni do pravého pruhu. Navíc se při takové cestě zvýší i spotřeba.

Více, než byste chtěli zaplatit

Možná je ale verze Cross přece jen zajímavá. Dovolí vám totiž vyzkoušet víc. Zbavíte se strachu, že si svého nového miláčka poškrábete a už se nebudete tolik bát vjet třeba na polní cestu. Jen musí být řádně vyschlá, z bahna by se už tohle autíčko nemuselo tak snadno vyhrabat. Pokud tedy máte chatu kousek za metropolí nebo prostě bydlíte v nějaké lokalitě, kam se jezdí po nezpevněné cestě, můžete Cross zkusit.

Největším problémem je ovšem jeho cena. Vím, že za styl se platí, ale dát za miniaturní městské autíčko s trochou plastu navíc 313 tisíc korun? To hned tak někdo neudělá. Zejména ve chvíli, kdy se dozví, že třeba takové Suzuki Swift stojí o tři tisícovky méně, a to má ještě ke všemu skutečný pohon všech kol!

Volkswagen Cross up!
MOTOR | zážehový tříválec,
999 ccm, 75 k, 95 Nm
JÍZDA | 0–100 km/h za 14,4 s, 167 km/h,
spotřeba v testu 4,7 l/100 km
ZÁKLADNÍ CENA | 312 900 Kč