Model XC70 stál u samotného zrodu kategorie terénních kombi a velmi rychle si získal oblibu u mnoha zákazníků. Situace se ovšem změnila. Dnes je na trhu bohatá nabídka podobných automobilů a samotná XC70 už dávno nepatří k nejmodernějším. Vlastně to je po XC90 další model, který se pomalu, ale jistě chystá do důchodu. Ale víte co? To mu vůbec nic neubírá na jeho kvalitách. Musím se přiznat k tomu, že po posledním setkání s tímto automobilem se mi líbí snad ještě více než kdykoliv dříve.

Proč?

Chystá se do důchodu, proč ho znovu testujeme? Volvo představilo minulý rok na autosalonu ve Frankfurtu hromadný facelift všech modelů s výjimkou XC90. Došlo tudíž také na testovanou XC70. Hlavní novinkou je nástup nové generace motorů z řady Drive-E, což jsou různě laděné naftové i zážehové čtyřválce vycházející z jednoho základu. S tímto motorem se pojí osmistupňová převodovka Aisin. Protože jsou motor i převodovka umístěny napříč, není možné tuto novou techniku kombinovat u starých modelů s pohonem všech kol. V motorovém prostoru už na to není místo.

To tedy znamená jednoduchou věc. Kdo chce čtyřkolku z dílny Volvo, ten ještě dostane starý dobrý naftový pětiválec o objemu 2,4 l. Zajímavé aktuálně je označování jednotlivých verzí. Provedení D4 má nový čtyřválec s výkonem 181 koní, D4 AWD má starý pětiválec se stejným výkonem, ale o 20 Nm vyšším točivým momentem (420 vs. 400 Nm). Čert aby se v tom vyznal.

 

Nám se do testu dostavila čtyřkolka, takže si ještě užijeme dosluhující pětiválcovou jednotku a v podstatě stejné auto, jaké jezdilo po silnicích před frankfurtským faceliftem. U XC70 se kromě motoru měnily pouze detaily typu denního svícení, nových světlometů, vylepšeného multimediálního systému Sensus nebo přístrojového štítu, který se poprvé předvedl ve Volvu V40.

Klasika, ale povedená

Designově je XC70 je v podstatě stále stejná, což znamená hranatá. Tohle auto má ale své kouzlo a navzdory svému stáří vypadá pořád elegantně. Naše bílé provedení kombinované s černými plasty a černými disky kol je jednoduše pěkné auto.

V interiéru už se přeci jen roky působení na trhu projeví, nejde ale o tak archivní záležitost jako v případě Volva XC90. Tenký středový panel opět hraje na jednoduchou švédskou eleganci, na tlačítka si rychle zvyknete, všechno je kvalitně zpracované a takové bytelné.

Nový přístrojový štít využívá technologii TFT a nabízí několik možností zobrazení. Řidič si může přepínat mezi režimy Elegance, Eco a Performance, přičemž pokaždé se mu zobrazí trochu jiné  informace. Nejpřehlednější je poslední zmiňovaný, kdy se před vámi objeví velký otáčkoměr a výrazná čísla ukazující rychlost.

XC70 ovšem není o rychlosti, ale o komfortu. Ať už se přesednete z kteréhokoliv konkurenta, budete mít pocit, že jste si právě ustlali v pohodlném křesle. Platí to jak o sedačkách vpředu tak o těch vzadu. Na delších trasách nebo při rychlejší okreskové jízdě by se ale hodilo výraznější boční vedení. Tahle křesla vás totiž moc nepodrží.

Druhá drobná výtka pak směřuje na prostor ve druhé řadě sedadel. Málo ho není, ale vzhledem k rozměrům auta jako takového by zde nejeden zájemce očekával mnohem více místa pro kolena. Zavazadelník je hodně objemný a velmi dobře využitelný.

K interiéru bych doplnil ještě jednu poznámku. Odhlučnění. Volvo se pohybuje na hranici mezi neprémiovým a prémiovým segmentem. Zvuková izolace je ale na velmi vysoké úrovni. Někteří prémioví soupeři by se zde mohli učit. Celkově je cestování s XC70 hodně komfortní.

 

Pětiválec bude chybět

Volvo se rozhodlo pro novou techniku kvůli emisím a také kvůli snižování nákladů. Z jednoho základu vzejde v podstatě úplně celá nabídka motorizací od těch základních až po ty nejvýkonnější. Je to logický posun vpřed, nicméně pětiválcový diesel nám bude chybět. Přestože nová D4 Drive-E je úspornější a kultivovanější.

Dieselový pětiválec se probere nad hranicí dvou tisíc a pak silně zatáhne. Do interiéru v tu chvíli pronikne jeho charakteristický zvuk a člověk má pocit, že mu pod kapotou pracuje něco neobyčejného. Něco, co ostatní nemají. Že má něco navíc. V kombinaci s manuální převodovkou zvládnete sprint na stovku za 9,2 s. Za volantem si budete připadat daleko rychlejší.

Spotřeba se při rychlostech kolem 160 km/h pohybovala kolem devíti litrů, na okresce jsme se dostali na 6,5 l. Běžně tohle auto jezdí zhruba za 7,5 l/100 km. J

Komfort i v terénu

Pohodlnému charakteru odpovídá také nastavení podvozku, který výborně filtruje i větší nerovnosti. Karoserie se trochu houpe, ale do interiéru nepronikají téměř žádné rázy. Když na to přijde, dá se i s tímto autem (hmotnosti i nastavení podvozku navzdory) rychle projet ostřejší zatáčky. Ke sportu mají jízdní vlastnosti sice daleko, ale zvolené stopy se umí XC70 držet velmi dobře. Svůj podíl na tom samozřejmě má pohon všech kol pracující s mezinápravovou spojkou Haldex.

XC70 ovšem umí přejet ledasco i v terénu. Před časem jsem s tímto autem zavítal také na hodně zablácenou motokrosovou trať a byl jsem překvapen, co všechno zvládne. Relativně velký přední převis je při podobných výletech nejohroženějším místem, ale s trochou rozumu nejsou výlety mimo silnice až takovým problémem.

 

Půjde ve stopách XC90?

Volvo se nijak netají tím, že po představení nové generace XC90 přijde smršť dalších nových modelů, a protože jeden z trojice konceptů přímo ukazoval možnou podobu kombi, dá se předpokládat, že XC70 bude velmi brzy po XC90 následovat. A to znamená jednu velmi pozitivní věc. XC70 totiž velmi pravděpodobně půjde ve stopách švédského SUV, takže odhadem za nějaký rok by mohly přijít velké výprodejové akce a hodně zajímavé slevy.

A protože je XC70 celkově vyzrále auto, půjde o dost zajímavou nabídku. Kdo hledá pohodlný a nadprůměrně bezpečný vůz, ten by se měl už teď začít těšit.

Volvo XC70 D4 AWD

Motor – vznětový přeplňovaný pětiválec, 2400 ccm, 181 k, 420 Nm

Jízda – 0–100 km/h za 9,2 s, 205 km/h, spotřeba v testu 7,5 l/100 km

Základní cena – 1 185 400 Kč