Není to tak dávno, co jsme na stránkách 4×4 AM testovali perfektní BMW 5 Touring. Teď přichází na řadu další luxusní kombi, které by rozhodně nemělo uniknout vaší pozornosti. Zejména pokud máte rádi britský styl a zábavu za volantem. Bavit se dá totiž i s naftovým čtyřválcem pod kapotou.
Už minulá generace Jaguar XF měla variantu kombi nazvanou Sportbrake. Od uvedení vozu se ale na ni čekalo delší čas. Ačkoliv to nyní trvalo kratší dobu, pořád to bylo déle, než bývá zvykem u německé konkurence. To už je teď ale jedno. Na světě je druhý Jaguar XF Sportbrake. Především v testované konfiguraci se zdá, že jde přímo o zaručený recept pro evropský úspěch – kombi, nafta, pohon všech kol… Tomu bohatší klientela těžko odolává, a proto je taková varianta v nabídce jednoduše nutností.
Jaguar XF Sportbrake to přesto nebude mít lehké. Zmiňované BMW 5 Touring je nejen podle nás nejlepší kombi současnosti. Mercedes-Benz E se zase chlubí tradičně obrovským kufrem. Zároveň se na trh blíží nové Audi A6. Německá trojice zkrátka kraluje luxusní kategorii a nerada mezi sebe pouští cizince, i když už nejsou takovými nováčky. Znamená to jedno: Jaguar XF Sportbrake si nejprve uloví individualisté a pak se jim snad podaří přesvědčit i váhavější řidiče, že takové auto z Albionu vůbec není špatnou volbou.
Teď, dokud není XF tak rozšířený, může svou tvář pohodlně využít k onomu lákání. Bezesporu jsou totiž mezi námi lidé, které nebaví neustále se dokola opakující čelní masky Mercedesů, Audi a BMW. Jaguar XF je neokoukaný, jakkoliv je jeho mezigenerační proměna spíš pozvolná. Pokud si auto vybavíte LED světlomety, dostane ještě lehce futuristický nádech, který sluší i kombíku. Jak bývá zvykem, je kromě pozadí stejný jako sedan. Záď se navíc v této generaci povedla mnohem víc než u té minulé. Však posuďte sami z okolních fotografií.
Příliš konzervativní?
Jakkoliv může XF vypadat zevnějškem supermoderně, otevření dveří od jeho kabiny vás může silně zklamat. Zejména v případě, že jste měli XF minulé generace, nebo jste se už svezli v novém BMW, Audi či Mercedesu. Prostor pro posádku jednoduše ve srovnání s německou konkurencí působí zastarale. Jako deset let starý vůz. A nepomůže tomu ani dnes už téměř obligátní obrazovka nahrazující klasické ručičkové přístroje. A pokud jste seděli ve starém XF, bude se vám zdát (samozřejmě zčásti neoprávněně), že se toho moc za ty roky nezměnilo.
Jasně, je tu větší příplatkový displej navigace a zábavního systému, který je nesrovnatelně rychlejší než dřív. Stále ale na geniální iDrive od BMW nestačí. Dnes už příliš neohromí ani elektricky se vysouvající kruhový volič automatické převodovky, který používají Jaguary už asi deset let. Totéž se dá říci i o elektricky ovládaných krytech klimatizace. Nepovedla se ani plastová tlačítka, která při stisknutí vydávají typický zvuk, jehož obdobu jsem zaznamenal u starého Audi A6 před mnoha a mnoha lety.
Budiž ale plusem, že Jaguar nezaostává zas tak výrazně za konkurencí, pokud jde o moderní výbavu. Ještě u něj sice nenajdete parkování na dálkové ovládání, o které se přetahuje BMW s Mercedesem, ani možnost nahradit běžný klíček chytrým mobilním telefonem, ale veškerý komfort v podobě aktivního asistentu pro jízdu v pruzích, adaptivního tempomatu s možností pohybu v zácpě nebo head-up displej ano. Jaguar elektroniku má. Jen ji neumí prodat tolik jako Němci.
Správná pozice
Přece jen se ale polepšil z hlediska prostornosti. U kombíků je tento faktor mnohem důležitější než u sedanů. Zatímco dříve to nebyla žádná sláva, nyní XF narostlo do délky tak, že předčí všechny tři německé konkurenty. Stačilo by přidat pouhých 45 mm a máte tu pětimetrové auto. I v rozvoru si vede velmi dobře, protože jeho hodnotu 2 960 mm předhání jen BMW 5 se svými 2 975 mm. To znamená, že vzadu se už rozhodně posádka tísnit nebude v žádném sledovaném aspektu, tedy ani u nohou, ani nad hlavou. Vpředu by pak bylo možné obávat se masivního středového tunelu, avšak oblá palubní deska vytvoří spíš pocit ideálního spojení s masou vozu.
Kufr je na tom také velmi dobře. V základním uspořádání nabídne kapacitu 565 litrů, což znamená, že je na tom stejně jako Audi i BMW. Mercedes si samozřejmě drží svou první příčku s 640 litry. Elektrické otvírání pátých dveří beru za samozřejmost, samostatně výklopné okénko jako u BMW by bylo příjemné, ale chybí. Praktické je pak samostatné sklápění všech zadních sedadel. Jaguar XF Sportbrake se tak dobře postará i o náročnější aktivní rodinu.
Vrátím se ale ještě na místo řidiče. Na jednu stranu je fakt, že je interiér až příliš konzervativní. Na druhou na něm však mohu ocenit jednu velmi důležitou vlastnost – pozici za volantem. Ta je totiž naprosto dokonalá. Ideálně tlustý a široký věnec můžete svírat v tom nejlepším úhlu z místa perfektně umístěného nad vozovkou. Jednoduše zaujmete aktivní pozici, ve které budete připraveni na rychlou projížďku stejně dobře jako na dlouhý výlet. Budete se zkrátka cítit dobře a o to tu jde především.
Čtyřválec stačí
Jaguar XF Sportbrake má slušnou nabídku motorů i možnost vybírat z pohonu zadních nebo všech kol. K testu dojel vybaven nejsilnějším čtyřválcem, osmistupňovým automatem a AWD. K dispozici je i lahodný naftový šestiválec, otázkou však je, komu by nestačil výkon 240 koní a točivý moment rovných 500 Nm. Na rozdíl od Jaguaru E-Pace, o kterém píšu na předních stránkách tohoto čísla, je auto vyrobeno z velké části z hliníku, což se týká nejen karoserie, ale i podvozkových komponentů. Hmotnost 1,8 tuny je na tak velké auto přijatelná, i díky tomu může se čtyřválcem dosahovat hodnot, jaké by měly uspokojit většinu řidičů – stovka přijde za 6,7 sekundy.
V některých recenzích se můžete dočíst, že je motor dobře odhlučněný. To platí hlavně při cestování mimo město a v případě, že nebudete příliš tlačit na plynový pedál. Po startu, při volnoběhu a ostré akceleraci prostě poznáte, že máte co do činění s válci čtyřmi, a to díky známému klapavému zvuku. To ale neznamená, že by takový motor měl někoho urazit. Však jsou i automobilky, které vsadily pouze na čtyři válce (že ano, Volvo?). Odměnou budiž také velmi nízká spotřeba. Jezdil jsem za něco málo přes 7 litrů. To je u velkého kombi s pohonem všech kol prostě skvělé číslo.
Hlavním trumfem Jaguaru jsou jízdní vlastnosti. Skvěle odladěný podvozek je na jednu stranu dostatečně komfortní, na tu druhou i těžké a dlouhé kombi dokáže solidně udržet v zatáčkách. Dobře s ním hraje přímé řízení s ostrým nástupem. Z auta budete mít největší radost, když přepnete jízdní režimy do sportovna. V tu chvíli začne motor na plynový pedál reagovat tak ostře, že si v prvních chvílích budete myslet, že je to až nepřístojné. Vznikne tak ucelený obrázek charakterního vozu, který si velmi rychle zamilujete.
Pohon všech kol pak poslouží hlavně k rychlejším průjezdům zatáčkami. Stačí si zvyknout na to, že celou zákrutu musíte projet s nohou na plynovém pedálu, nejdřív lehce přiloženou, poté za apexem tvrdě tlačící pedál k podlaze. Vůz poslušně vykrouží oblouk. Přitom stačí volantem otáčet jen lehce a ani v těžším zatáčkovitém úseku nemusíte přehmatávat. Jaguar vám vykouzlí úsměv na tváři a vy budete mít i s dieselovým kombíkem pocit, že vaše sportovní choutky bez odmlouvání uspokojí. Jak rád říkám, je to takový vůz, kterým nejprve odvezete děti do školy, pak vysadíte ženu na kafíčko a zajedete si užít svou oblíbenou okresku. Díky Bohu za každé takové auto!
Spolu s BMW 5 Touring aspiruje na nejlepší kombi na trhu. Důvodem je fakt, že nabídne skvělé jízdní vlastnosti. Kromě toho vůz mezigeneračně výrazně vyrostl a nyní je na špici i s prostorností. Na pět hvězd to však není hlavně kvůli interiéru, který oproti německé konkurenci působí spíš zastaralým dojmem. To už je ale ta britská škola…
Jaguar XF Sportbrake 25d AWD
- Převodovka: 8stupňová automatická převodovka, pohon všech kol
- Motor: 1 999 ccm, přeplňovaný vznětový čtyřválec
- Cena: 1 578 808 Kč / Testovaný vůz: 2 192 432 Kč
- Rozměry: Výška 1 496 / Šířka 1 987 / Délka 4 955 / Rozvor 2 960 mm
- Výkon/točivý moment: 177 kW (240 koní) / 4 000 ot/min, 500 Nm/ 1 500 ot/min
- Zrychlení: 6,7 s
- Maximální rychlost: 241 km/h
- Spotřeba: oficiální 5,8 / test 7,0
- Kufr: 565/1 700 l
Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund