Vzhledem k tomu, že motor umístěný pod kapotou tohoto černého „krasavce“ spaluje naftu, nebudu zdržovat a přejdu přímo k němu. Vznětovou jednotku v modelu Porsche lze totiž označit za jeden z milníků motoristické historie.

Jaký je?

Tak tedy trochu toho obecného úvodu. Cayenne využívá ke svému pohonu vidlicový šestiválec o objemu 2967 ccm. Maximální výkon 240 koní nevypadá pro vůz s hmotností hodně přes dvě tuny příliš dostatečně, vše napravuje maximální hodnota točivého momentu 550 Nm v rozmezí 2000 – 2250 ot./min. Tolik teorie.

Už první otočení klíčkem jasně prozrazuje, o co tady jde. Velký motor se nijak zvlášť nesnaží zamaskovat svůj naftový původ. Při plynulé jízdě se samozřejmě zklidní a přestane cestující obtěžovat, především ve městě ale umí být hodně hlučným a ať se vám to líbí nebo ne, občas se projevuje jako blízký příbuzný nějakého traktoru.

Trochu hladový

Kdo ovšem preferuje vznětové spalování, ten s tímto neduhem zřejmě počítá, takže to nemůžeme označit za nějakou velkou nevýhodu. Pravdou ale zůstává, že se na trhu vyskytují kultivovanější diesely. Zákazník ovšem očekává (a my jsme očekávali také) nízkou spotřebu. To je vlastně hlavní argument, který hovoří právě pro dieselovou verzi. Po testu ukázal palubní počítač hodnotu 14,2 l/100 km, což pro mne osobně představuje menší zklamání. Ptáte se proč?

 

Porsche Cayenne na rozdíl od svých stájových sourozenců nemá se sportem příliš společného a tak vás během jízdy víceméně k těmto radovánkám nic nepovzbuzuje. Během testu jsem jen párkrát vyzkoušel plnou sílu motoru a po většinu času jsem se pohyboval plynule a předpisově. Žádná velká divočina se nekonala a vzhledem k tomu, že výrobce slibuje spotřebu ve městě na úrovni 11 l/100 km nelze říci nic jiného, než že v tomto bodě Cayenne Diesel neobstál.

Automobilka jakoby to tušila a ono průměrné číslo tak trochu schovala. Až po delším hledání v nabídce palubního počítače se nám podařilo najít onu průměrnou spotřebu. Není, tak jak je to běžné, součástí základního menu. Musíte se prokilkat o několik úrovní níže.

Zkrátka diesel…

Na druhou stranu musím uznat, že šestiválcový motor je velice schopný. I přesto, že má na starosti pořádnou porci kilogramů, si umí s vozem poradit. Může za to už zmíněná hodnota točivého momentu. Vrchol přesahuje hranici pěti set newtonmetrů, a to už je velká síla. Mimochodem osmiválcová verze GTS nabídne dokonce o 50 Nm méně.

Jenže benzinový motor disponuje konstantním zátahem, a to diesel neumí. Papírové hodnoty sice slibují poměrně široké pole otáček, ve kterém je dostupné maximum točivého momentu, v praxi vůz působí trochu jinak. Přesněji řečeno se žádné překvapení nekonalo, v běžném provozu se totiž Cayenne chová naprosto klasicky. V první chvíli vás poctivě natlačí do sedačky, jenže až příliš rychle je po všem.

Lidové Porsche

Ale co, naftový motor je především o pružném zrychlení. Problém je ovšem v tom, že ani tato disciplína nenaplnila mé představy. Důvodem je především zkušenost z dálnice, kdy testované Porsche pronásledovala Škoda Octavia, a přestože byl pedál na podlaze, ujet se jí nedařilo. Nutno ovšem podotknout, že mé zklamání (pokud to tak můžeme nazvat) pramení především z původu automobilu. Porsche jsme testovali už několikrát a vždy se jednalo o nadprůměrně svižná auta, jenže Cayenne je jiný a ve verzi Diesel je ale úplně jiný!

 

Stručně řečeno, je to nejlidovější Porsche, bohatě vybavené SUV, praktický automobil, rodinný vůz, manželčin dopravní prostředek pro vození dětí do školy a tak dále… To vše Cayenne splní a s šestiválcovým dieselovým motorem nakonec ušetří i nějakou tu korunu. Není to ale Porsche takové, jaké byste očekávali. Je až příliš obyčejné. Dokonce dnes už můžeme říci, protože se tento model těší obrovskému prodejnímu úspěchu, že na silnicích zevšedněl a neotočí se za vámi nikdo.

Praktická kvalita

Další část už nebude obsahovat nic nového. Týká se totiž interiéru. Ten splní vaše očekávání na sto procent. Prvotřídní materiály a výborné zpracování jsou samozřejmostí. Jedinou výtku směřujeme na lacině vyhlížející a až přehnaně rozměrné ovladače na volantu. Pochvalu si naopak zaslouží příplatková sportovní sedadla s vyhříváním a hlavně s výborným bočním vedením (které bohužel zas až tak nevyužijete).

Protože se jedná o rodinné SUV, musíme mu udělit pochvalu také za nabídku místa. Pět cestujících není žádným problémem, vzadu je místa skutečně dostatek, ať už se bavíme o druhé řadě sedadel nebo o zavazadlovém prostoru. Praktické cestující také potěší nízko položená nakládací hrana a údajně po sklopení zadních sedadel zcela rovná podlaha (to jsme ovšem díky přestavbě na N1 vyzkoušet nemohli).

SUV jak se patří

Vzhled Cayennu, stejně jako jízdní vlastnosti jsme už zhodnotili v předchozím testu. Stručně mohu zopakovat, že řízení je naprosto ve stylu kategorie SUV. Pokud chcete být rychlí, pak jedině na dálnici. Okresní komunikace, i přes aktivní podvozek, nejsou pro tento vůz tím pravým.

Samozřejmě, Porsche Cayenne je i se vznětovým motorem velmi svižné, kvalitní, ale také praktické a v neposlední řadě přece jen i drahé. Jenže když o tom tak přemýšlím, nakonec tou nejvýraznější věcí na tomto automobilu je značka. Právě za logo Porsche asi většina zákazníků platí, protože ničím jiným se Cayenne Diesel ve své kategorii od konkurence příliš neliší.

Zákazníkům vstříc

Porsche už tím, že zavedlo do svého výrobního programu vozidlo z kategorie SUV, vyšlo velmi vstříc zákazníkům a potažmo celému trhu. Za tuto aktivitu se dostala automobilce odměna ve formě vysokého počtu prodaných kusů. Zavedením naftového motoru se značka ještě více přiblížila běžným uživatelům a ještě více tak podpořila prodej tohoto modelu. Bohužel za to zřejmě platí daň v podobě jisté ztráty své exkluzivity, která chtě nechtě už není to, co bývala dříve.

Ale mysleme logicky, Cayenne je SUV a do SUV zkrátka diesel patří, takže své opodstatnění a nakonec také naše požehnání vůz má. Jenom doufám, že aktivita Porsche tímto směrem končí, pokud se jednou objeví Boxster nebo dokonce Carrera TDI, tak mě asi trefí…

Základní cena v provedení Diesel: 1 632 000 Kč

Objem motoru:     2987 ccm
Maximální výkon:     176 kW (240 k) / 4000 – 4400 ot./min.
Maximální točivý moment:     550 Nm / 2000 – 2250 ot./min.
Převodovka:     6stupňová automatická
Maximální rychlost:     214 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h:     8,3 s
Udávaná spotřeba město:     11,6 l / 100 km
Spotřeba mimo město:     7,9 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba:     9,3 l / 100 km
Spotřeba během testu:     14,2 l / 100 km
Provozní hmotnost:     2315 kg
Délka / výška / šířka:     4877 mm / 1690 mm / 1983 mm
Rozvor:     2933 mm
Zavazadelník / po sklopení:     570 l / 1450 l

Foto: Zuzana Ptáčková