Můžete mě jednoduše nazvat snobem, ale kupé Mercedes-Benz CL 500 se mi vážně líbí. Dostává mě ta elegance a zároveň jemná pohrdavost, kterou umí plout krajinou. Jakoby říkal:  „Pohleď, spodino, mohl jsem být limuzínou třídy S, ale místo toho jsem ušlechtilé kupé, co měří přes pět metrů a má tři metry rozvoru!“ A nepotřebuje k tomu ani žádné LED módní doplňky. Stačí široká příď s vystouplými blatníky kol a znakem třícípé hvězdy. Bok lemuje řez protažený od předních kol po rozměrné zadní svítilny. Stejně jako v minulé generaci tu chybí B sloupek, takže za horkých dní můžete stáhnout přední i zadní okénko a užívat si otevřeného prostoru. Při vyšších rychlostech už samozřejmě trochu přifukuje. Čistotu a eleganci nepostrádá ani záď s rozlehlým zadním sklem, které poskytuje nebývale dobrý výhled vzad. Dvě velké koncovky výfuku vypovídají o mocném ústrojí pod kapotou. Díky dlouhé zádi se pod víko kufru vejde 490 litrů, což se u kupé jen tak nevidí.

Hotel Ritz

No ale pojďme dovnitř, protože tam nás čeká pětihvězdičkový komfort. Dlouhé bezrámové dveře lehounce posunou sklo o kousek níže, aby se mohly otevřít do přesně vybrané polohy a tam zůstat, dokud se je zase nerozhodnete zavřít. A hlavně nebouchat! Dovírají se samy. To, do čeho pak usednete, nejsou běžná sedadla, ale ta nejpříjemnější křesla, která snad můžete do auta dostat. Díky sytému COMAND si je lze nastavit do libovolné polohy, můžete upravit sílu bočního vedení na sedáku i opěradlu. Nesmím zapomenout ani na masážní funkci ve čtyřech úrovních a automatické podržení těla do zatáčky. To se projevuje tak, že když otočíte volantem doprava, přifoukne se levá strana křesla, aby se vaše tělo v zatáčce ani nehnulo. Osobně mi to bylo celkem nepříjemné a spíše mě to rozptylovalo. Před koupí si to chce prostě vyzkoušet na vlastní kůži.

Interiér je v podstatě shodný s limuzínou třídy S. Kombinace světlé kůže na sedadlech s tmavou na palubní desce a ušlechtilým dřevem bere dech. Volant je hodně velký a trochu se na něm potí ruce, musíme myslet na to, že nejde o žádné dramaticky sportovní kupé, ale maximálně komfortní grand turismo. Stejně jako v Esku najdeme za volantem místo rychloměru obrazovku, která jej graficky simuluje. Testovací vůz ale nebyl vybaven nočním viděním, takže účel tohoto řešení zůstal nevyužitý.

Luxus i na dotek

Středový displej obsahuje známý systém COMAND s navigací a možností nastavit mnoho funkcí přes grafické rozhraní. Komfortně se ovládá přes kolečko na středovém tunelu, kde si ruku opřete o kryt číselníku telefonu. Displej si může k sobě pomocí tlačítka natočit jak řidič, tak spolujezdec. Dřevem vykládanému středovému panelu dominují ručičkové hodinky a řada ovladačů klimatizace. S nimi to chce chvíli trpělivosti, než se v nich zorientujete. Odvděčí se vám ale svou vytříbenou kvalitou, stejně jako ta ostatní. Na palubě prostě nenajdete nic, co by nesplňovalo ty nejvyšší standardy. Proto mě zarazilo, že se z vrchu palubní desky ozývalo občasné zavrzání způsobené zřejmě třením mezi plastem a kůží. Doufám, že to byla pouze záležitost novinářského vozu. Pazvuky naštěstí přebila luxusní audiosoustava s křišťálově čistým zvukem.

Na rozdíl od limuzíny třídy S, je hned každému jasné, že ten kdo sedí za volantem kupé CL, je jeho zámožný majitel. Na svém pracovišti má bohatě místa, i když nad hlavou trochu ukrojilo střešní okno a větší postavy občas potrápí příliš rozlehlý středový tunel, který se střetává s nohou. Vzadu se střecha svažuje dolů a se svými 190 cm jsem se stropu trochu dotýkal. Nižší postavy by ale neměly mít v žádném případě problém. A to ani před koleny. Páté místo tu samozřejmě nehledejte, ústí tu klimatizace, držáky na nápoje schované pod dřevěnou roletkou a výklopnou loketní opěrku.

Atmosférická klasika

Mercedes-Benz CL 500 je vybaven základním motorem. U královského kupé nečekejte ale žádné plebejské šestiválce, natož čtyřválce. Jednak by dvoutunový kolos neutáhly, jednak by do okolí nedávali znát svou moc. Atmosférický 5,5litrový V8 o výkonu 388 koní a maximálním točivém momentu 530 Nm ji ale nedává ani omylem znát do interiéru. Po nastartování na palubě panuje hrobové ticho. Může za to dokonalé odhlučnění a opravdu tlusté dvojité sklo, kterým je kupé CL vybaveno. Automatická převodovka uvolnila místo na středovém tunelu a najdeme ji po americkém způsobu na pravé straně pod volantem. Stačí lehce kliknout a jemně polechtat citlivý plynový pedál. Luxusní jachta se vydává na plavbu krajinou.

A o plavbu jde v pravém slova smyslu. Mercedes-Benz CL je opravdový džentlmen, který díky standardnímu vzduchovému odpružení nenechá posádku znát jedinou nerovnost na vozovce. Rozhodně se ale nemusíte bát nějakého výraznějšího naklánění do zatáček, které často měkce naladěné vozy postihuje. Podvozku totiž skvěle sekunduje systém Active Body Control, který náklony minimalizuje. Ač jsem to nečekal, docela jsem si s tímto velkým kupé užil i zatáčky. A vůbec nevadí, že vpředu leží velký osmiválec. Pohon všech kol 4MATIC autu dodává neutrální chování takřka za každé situace.

Ušlechtilá plavba

Přesto musím zopakovat, že Mercedes-Benz CL 500 rozhodně není žádný sportovec. I když by k tomu mohly svádět parametry: 5,4 sekundy na stovku je vážně blesková rychlost. Automatická sedmistupňová převodovka 7G-Tronic vás ale k žádným závodům lákat nebude. Mnohem více se vám totiž budou líbit klidné, tiché ale hodně rychlé přesuny po dálnicích. Ve 130 km/h motor točí minimálně a aerodynamický hluk vás nebude obtěžovat ani při nějakých dvou stovkách. Dostat se k omezenému maximu 250 km/h není žádný problém.

V dnešní době se dost hledí na spotřebu, i když věřím, že majitele asi příliš zajímat nebude. Ale jen pro pořádek je třeba uvést, že ve městě není problém jezdit za 20 litrů benzínu na 100 km. Pod 10 se dostanete jen málokdy. Já jsem dosáhl průměru 16 litrů na sto, když jsem kombinoval dynamické svezení a poté snahu o úspornější přesuny. Nemusíte se ale bát nějakých příliš častých zastávek u benzínové pumpy. Mercedes-Benz CL 500 je vybaven 90 litrovou nádrží.

La dolce vita

Pořídit si rozměrné kupé s cenovkou nad tři miliony korun si můžou pořídit jen někteří. Většinou ti, kterým přijde zbytečné vozit za zády další dvojici dveří v limuzíně třídy S a jde jim hlavně o vlastní komfort. Rádi se nechají hýčkat maximálním luxusem a řev sportovních aut je ani omylem nevzrušuje. Kupé Mercedes-Benz CL 500 je extrémně drahé a extrémně pohodlné. Ale vždyť žijeme jen jednou!

Základní cena: 3 199 910 Kč

Objem motoru    5461 ccm
Maximální výkon    285 kW (388 K) při 6000 ot/min
Maximální točivý moment    530 Nm při 2800 až 4800 ot/min
Převodovka    7stupňová automatická
Maximální rychlost    5,4 s.
Zrychlení z 0 na 100 km/h    250 km/h
Udávaná spotřeba město    18,1 l/100 km
Spotřeba mimo město    8,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba    12,1 l/100 km
Spotřeba během testu    16 l/100 km
Provozní hmotnost    1920 kg
Délka / výška / šířka    5065 mm / 1418 mm / 1871 mm
Rozvor    2955 mm
Zavazadelník    490 l

Foto: Zuzana Procházková