Volvo S60 Cross Country – exot ze severu

0

Co je na tom divného, když si elegantní pán ve slušivém obleku vezme pohorky a vyrazí do přírody? Jen si to představte. Skvěle padnoucí smoking, charizmatický vzhled, vkusné módní doplňky a k tomu boty do hor…

A přesně takové dojmy může vyvolávat oplastované a zvýšené Volvo S60 Cross Country. Zejména exteriér působí křehce, příliš vyfintěně a na nějaký terén příliš voňavě. Přitom v praxi to tak hrozné není. Sedan od Volva svede většinu věcí, co běžná SUV. Dokáže si to s noblesou štrádovat Pařížskou, nezalekne se přepravy dětí do školky, výletu na hory ani rozbité polní cesty. A to je právě ta přidaná hodnota, kterou modely Cross Country přinášejí.

Běžná S60 je prostě a jednoduše klasickým sedanem, který si na nic nehraje a své úkoly odvádí spolehlivě. Oproti tomu S60 CC má zvednutý a řádně vyladěný podvozek, ochranné prvky a pneumatiky s vyšším profilovým číslem. Tato kombinace úprav dělá z obyčejného sedanu vypiplaný automobil. Ve všech ohledech je vidět, že Volvo si na S60 CC dalo hodně záležet.

Středový panel ve srovnání s novými modely Volva působí starodávně, ale jinak je to klasické Volvo. Sedadla nejsou vůbec špatná, můžete si je elektricky seřídit všemi směry a v případě dlouhých cest poskytují slušnou oporu. Osobně bych uvítal více odkládacích prostorů. K dobovému pocitu z interiéru vedou použité žárovky v osvětlení a chybějící ambientní podsvícení, které se stává poslední dobou standardem.

Zadní sedadla poskytují tak akorát prostoru. Vyšší osoby mohou mít problém s omezeným podélným místem pro nohy a také v oblasti hlavy. Opěradla se dají sklápět, což zvyšuje jinak bídnou variabilitu interiéru. Přece jen se jedná o sedan a ne kombi.

Volant skvěle padne do rukou. Věnec má ideální tloušťku a ovládací prvky na něm mají logické uspořádání.  Přesto S60 Cross Country není úplně bezchybná. Při jízdě mi vadila loketní opěrka tvořená víkem středové schránky mezi sedadly, kterou nelze podélně posouvat a pro ideální oporu ruky je příliš vzadu. Je třeba si zvykat na netradičně umístěné tlačítko parkovací brzdy vlevo od volantu.

Téměř vyhynulý druh
Volvo u nových modelů sází pouze na čtyřválce. O to větší radost jsem měl z charizmatického pětiválce pod kapotou testované S60.  Jeho podmanivý zvuk se rychle zaryje pod kůži a téměř okamžité reakce na stlačení plynového pedálu jsou doslova návykové. Pětiválec je ideálním společníkem, který svede být němým sluhou, ale i rozparáděnou pokojskou, která si ráda přihne. Jízdy po Praze znamenají odběr 12–15 l / 100 km v závislosti na hustotě dopravy a počtu opakovaných rozjezdů. Mimo město je situace daleko lepší, problém není jezdit za sedm, na dálnici pak kolem deseti. Pětiválci nakonec pijácké sklony odpustíte, umí být doopravdy skvělým parťákem, který si vás získá nakřáplým hlasem a uměním servírovat výkon na požádání. Týdenní test včetně výletu do Krkonoš jsem zakončil se spotřebou 10,1 l / 100 km, přičemž několikrát nebyla nouze o předjíždějící manévry a krátké erzety na opuštěných a zasněžených silnicích čtvrté třídy.

Ještě lepší S60
Klasická S60 nejezdí vůbec špatně. Kombinace pohonu všech kol a vytříbeného naladění verze Cross Country je ještě o „level“ dále. Zkoušená verze disponuje skvěle odladěným podvozkem, který umí být zároveň komfortní a při potřebě zrychlit nehází řidiči klacky pod nohy. Přestože jsem po prvních kilometrech za volantem váhal přitlačit na plynový pedál, mé obavy byly zcela liché. Zvýšený podvozek není v ostře projížděných zatáčkách ke škodě a Cross Country se chová dokonce o něco lépe než běžná S60.

Rychlá jízda po rozmláceném asfaltu je jediným bodem, kde vůz není úplně pevný v kramflecích. Rychlé změny směru jsou doprovázeny pocitově menší jistotou a karoserie se ráda mírně zhoupne do strany. Při běžné jízdě na zmíněné chování jen těžko narazíte.

Cross Country vyniká v poskytování naprosto ideální směsi cestovního komfortu. K dobré filtraci nerovností přispívají zejména použité osmnáctipalcové pneumatiky s vyšším profilovým číslem. Vůz tak nejezdí na slupkách, ale holduje pořádnému obutí, se kterým polní cesty ani obrubníky nejsou závažnějším problémem. Bačkory v kombinaci se zvýšeným podvozkem, zakrytováním citlivých míst, pečlivým sladěným tlumičů a pružin umožňují jízdu mimo zpevněné komunikace. Podvozek na běžných nerovnostech nebouchá ani jinak nenarušuje klid na palubě. Mírné znepokojení nastává až v okamžiku přejezdu ostrých nerovností. Na velmi dobré úrovni je odhlučnění interiéru.

Špatně si S60 nevede ani v oblasti řízení, řazení či brzd. Samotný automat řadí podle očekávání. Převodovka si umí podřadit při jízdě z kopce a příjemně brzdit motorem. Vše je harmonicky sladěno. Vyhřívané přední sklo je pak bonusem, který oceníte v zimních měsících.

Na hory jsem původně měl jet velkým neohrabaným dieselovým SUV, které jsem po zkušenostech s S60 nechal nakonec doma. Volvo dokázalo pojmout tři rodinné příslušníky, zavazadla i dvoje saně. Jelikož dálnice kvůli dopravní nehodě stála, cestu po zasněžených silnicích třetí a čtvrté třídy jsem si maximálně užil. Pohon všech kol zajišťoval výtečnou trakci, umožňoval vždy bezpečný, skvěle kontrolovatelný pohyb a dokonce i trochu zábavy za volantem. Trochu mi vadí ostré reakce plynového pedálu, které příliš nekorespondují s pohodovým stylem.

ZOOM: Benzínový pětiválec na jedné straně dokáže rozbušit srdce, nahnat krev do žil a potěšit charizmatickým zvukem, na straně druhé umí ve spojení s automatickou převodovkou uklidňovat řidiče a působit jako balzám na nervy. To vše v kombinaci s povedeným interiérem a elegantní karoserií sedan, která se díky zvýšenému podvozku a pohonu všech kol dostane stejně daleko jako většina SUVéček.  S60 Cross Country je exotem ze severu, co má charizma a jezdí lépe, než si myslíte.

Verdikt: S60 Cross Country je vozem, který vyhoví manažerům při obchodní schůzce, aktivně žijícím rodinám, ale i jedincům s chalupou na horách. Oproti běžným verzím si švédská automobilka dala na tomto voze maximálně záležet a za výsledek se nemusí stydět.

Petr Šikl (text), Vojtěch Zikmund (foto)

Volvo S60 Cross Country

  • Převodovka: Šestistupňová automatická Geartronic, pohon všech kol
  • Motor: 2497 ccm, přeplňovaný benzínový pětiválec
  • Cena: 1 216 500  Kč
  • Výkon: 187 kW (254 koní) / 5400 ot./min,
  • Točivý moment: 360 Nm / 1800–4200 ot./min
  • Zrychlení:  7,0 s
  • Maximální rychlost: 210 km/h
  • Dojezd: 794 km
  • Spotřeba:oficiální 8,5, test 10,1 l/100 km
  • Hmotnost (pohotov./celková):  1757/2200 kg
  • Hvězdy: 3,5 z 5*