Škoda Octavia se vždycky pohybovala na horní hranici nižší střední třídy a poslední generace zase opět trochu povyrostla. Jestli vás proto napadají myšlenky o nesprávném třídním zařazením, jsou zcela oprávněné.

Mezi kombíky tohoto segmentu je Octavia suverénně největší, uvnitř nabízí prostor, kterému se dost často nevyrovnají ani auta ze střední třídy, a konečně se mladoboleslavské kombi i cenově pohybuje někde trochu jinde než jeho oficiální třídní soupeři. Jinak řečeno, Octavia by si spíše zasloužila zařazení do střední třídy. Pokud to neplatí o základních variantách, tak o vrcholném provedení Scout 2.0 TDI 135 kW to platí stoprocentně.

Design stroze zajímavý

Abych se přiznal, tento test bylo moje úplně první setkání se Scoutem. Slyšel jsem od kolegů všeobecnou chválu, ale znáte to, dokud si vše nevyzkoušíte na vlastní kůži, nikdy nebudete mít jistotu. Upřímně řečeno pozitivní reakce si tato Octavie zaslouží. Třeba už kvůli velmi povedenému designu. Jistě, ten je maximálně strohý, ale pár plastů navíc, větší světlá výška nebo pěkná litá kola, to vše dává dohromady hodně atraktivní kombi.

 

Jenže to nejzajímavější na tomto autě není ani tak design, jako nabídka motorů, protože právě Octavia Scout přišla jako první po RS s pořádně výkonným dieselem. Přeplňovaný naftový dvoulitr produkuje 184 koní a 380 Nm.

V kombinaci s testovanou šestistupňovou automatickou převodovkou zvládne tahle Octavia stovku za 7,8 s a maximálně se rozjede na 219 km/h. Protože je zde samozřejmě přítomen také pohon všech kol, je vrcholný Scout mnohem rychlejší při sprintu na 100 km/h než jeho sportovně laděný sourozenec, což je docela paradox. Při hodnocení motoru vás zaručeně nejvíce zaujme využitelnost otáček. Tenhle diesel totiž předvádí slušné výkony i v těch nejvyšších otáčkách, což je na motor s jedním turbem věc ne úplně obvyklá.

Skoro jako Audi

Motor se tak postará o velmi pozitivní dojem. Jakoby toho ale nebylo dost, naše testované provedení bylo vybaveno vším možným od luxusních sedadel až po nezávislé topení. Za takovou Octavii už klidně zaplatíte milion korun. Jak strašné, říkáte si? Jenže jak se to vezme. Ono totiž tohle auto opravdu snese srovnání i se všemi těmi Insigniemi nebo Passaty.

Nerad bych, aby to vypadalo jako rouhání, ale po pár kilometrech za volantem jsem si začal říkat něco ve smyslu „Není tohle Audi“? Určitě nepatřím k automatickým příznivcům značky Škoda, ale tenhle Scout funguje výborně. Interiér velice tichý, motor velice kultivovaný a podvozek jedním slovem vynikající.

 

Byl to nakonec právě podvozek, který se mi na autě líbil ze všeho nejvíce. V zatáčkách je stoprocentně jistý, zároveň ale nabízí nadprůměrný komfort. Vyloženě cítíte, jak kola přesně kopírují povrch silnice, ale není to za cenu neustálého nadskakování a drncání. Scout je opravdu nejlepší Octavia, jako si můžete aktuálně pořídit. Protože máte na jedné straně pohodlný podvozek, se kterým se lze vypravit i na rozbitější polní cestu, ale na straně druhé umí auto pořád velmi solidně proletět zatáčkou, jako kdyby šlo o RS. Scout je dokonalý univerzál.

Nejlepší Octavia všech dob

Na dálnici exceluje, v interiéru je naprosté ticho, přičemž vám může být v podstatě jedno, zda zrovna jedete po staré nebo nové části D1. Když je potřeba, dokáže tento Scout zabrat a nasadit velice expresní tempo. Jezdíte rádi v levém pruhu v rychlostech kolem 200 km/h. Zklamáni nebudete. Co se spotřeby týká, čekejte v běžném provozu čísla pohybující se kolem sedmi litrů.

Nebudu chodit kolem horké kaše, tahle Octavia Scout je jednoznačně nejlepší Škodou, jakou jsem kdy řídil. A nebojím se ani napsat, že převyšuje dosluhující Superb. Po stránce komfortu nabídne zhruba to samé, ale jízdně jde o podstatně lepší auto. Je to prostě nejlepší Octavia všech dob útočící spíše na srdce zájemců o auto střední třídy. A tomu pak odpovídá také cena.

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 135kW

Motor – vznětový přeplňovaný čtyřválec, 1968 ccm, 184 k, 380 Nm
Jízda – 0–100 km/h za 7,8 s, 219 km/h, spotřeba v testu 7,5 l/100 km
Základní cena – 734 900 Kč