Porsche Cayenne GTS: Když nechcete turbo

0

Do nabídky automobilky Porsche neodmyslitelně patří velké SUV Cayenne a předpokládám, že si vedení této značky s ohledem na prodejní čísla bez něj už ani svou nabídku představit nedokáže. Aktuálně máme na trhu druhou generaci, avšak není zcela bez zajímavosti, že se začíná pomalu mluvit o generaci třetí. To ovšem trochu předbíhám. Co nás zajímá v současnosti nejvíce, to je novinka představená minulý rok na autosalonu v Pekingu. Ano, hádáte správně, jde o vylepšené provedení Cayenne S, které už v první generaci neslo označení GTS.

Porsche touto variantou vyplňuje mezeru mezi osmiválcem naladěným na 400 k a vrcholnou verzí osazenou systémem přeplňování, která bude sice nabízet o 100 k více, zároveň ale bude mít na cenovce výrazně větší číslice. Jak už jsem napsal v úvodu, pokud někdo z nějakého důvodu nemá rád přeplňované motory nebo se mu nechce zbytečně utrácet, bude pro něj GTS -přímo ideální volbou.

Abychom věděli, s čím máme tu čest, určitě na úvod neuškodí trocha teorie. Cayenne GTS na pohled vypadá jako Turbo, což je strategie -zcela záměrná. GTS převzalo od vrcholného vozu řady Cayenne celou přední část i kapotu. K tomu technici od Porsche přidali decentní body-kit, povedené disky, černý výfuk a několik barev určených výhradně pro GTS. Jednou z nich je červená, kterou měl i testovaný vůz. Výsledek je celkem jasný. Za menší peníze dostanete na první pohled Turbo. Jak se říká v reklamách: „A to se vyplatí…“

 

Technici naštěstí nezůstali pouze u vylepšování designu. GTS má sportovně naladěný -podvozek, světlou výšku nižší o 24 mm, benzinový atmosférický osmiválec nabízí o 20 k a 15 Nm více a kvůli lepší dynamice došlo také na zkrácení stálého převodu. Jak tohle všechno funguje v praxi?

K čemu?

Abych byl upřímný, po svezení v Cayenne GTS se nemohu -ubránit otázce, proč vlastně kupovat Turbo, nebo dokonce ještě dražší Turbo S. Samozřejmě se najde řada zákazníků, především těch východních, kteří si Turbo pořídí prostě kvůli tomu, že nutně potřebují mít to nejdražší, co je k dispozici. Z pragmatického hlediska ale moc důvodů k nemalému příplatku není, hned vysvětlím proč.

Už při prvním nastartování vám dá motor jasně najevo, s čím máte tu čest. Osmiválec naskočí, práskne do výfuku a následně se zase příkladně uklidní. Zvuk motoru, který v Cayenne GTS vylepšuje systém zvaný Sound Symposer, je jednoduše skvělý. První dojmy tedy naprosto vynikající. Stačilo ovšem dojet k prvním semaforům, a rázem bylo po parádě. Jakmile jsem zastavil, celé to slibně vypadající představení utichlo. Ale ne! I Cayenne GTS musí mít systém start/stop. Nemohu si pomoci, praktický užitek tohoto systému u podobných automobilů prostě nevidím.

 

Nebudeme se zdržovat a rovnou vyrazíme za město. Máme tu přece sportovní SUV s upraveným podvozkem a posíleným motorem. Jakmile se naskytne první příležitost, dávám plynový pedál k podlaze. Osmistupňová převodovka chvíli vybírá správnou rychlost, jakmile to udělá, auto vyrazí kupředu, jako kdyby nevážilo ani tunu. -Pravda je ovšem samozřejmě trochu jinde. -Cayenne GTS má hmotnost 2,1 t, jen se mu -úspěšně daří tento fakt maskovat.

Abych se přiznal, osobně mám atmosférické motory raději. Mají totiž své kouzlo. Vidlicový osmiválec z Cayenne GTS je toho jasným důkazem. Jako každá správná „atmosféra“ se postupně sbírá a stupňuje zátah. Od 5000 otáček už představení nabírá na dramatičnosti, zátah graduje až v nejvyšších otáčkách, kde vše doplňuje parádní zvukový doprovod. Ten je mimochodem skvělý jak uvnitř, tak i při -poslechu zvenčí. Těsně před hranicí 7000 otáček zasahuje omezovač. Pokud máte převodovku v manuálním režimu, nepřeřadí. Jednoduše řečeno, charakter tomuto automobilu určitě nechybí.

Skutečně sportovní SUV

Motor je ale jenom prvním důvodem, proč nebudete potřebovat Turbo, které kromě jiného nabídne o něco sportovnější podvozek. GTS totiž také dostalo povedené nastavení. Když vypnete stabilizaci, je trochu přetáčivé, a především v zatáčkách až nebezpečně jisté. Řidič zpočátku nemusí umět tak úplně přesně odhadnout, jak rychle jede. GTS se tváří, jako kdyby šlo o zcela normální jízdu, a tachometr ukazuje bezmála 150 km/h. Opravdu si nedovedu představit v běžném provozu situaci, kdy bych dokázal naplno -využít to, co mi dá Turbo navíc. On je totiž problém stoprocentně uplatnit i GTS.

 

Slova chvály si zaslouží také velice citlivé řízení. Pro někoho možná bude poněkud přeposilované, ale u Porsche zcela oprávněně počítají s tím, že za volant často usedají také křehké dámy. Pokud vás zajímá spotřeba, mohu nabídnout následující údaje. Vyloženě klidná jízda po okresních silnicích znamená přibližně 10 l. Na dálnici při 130 km/h se spotřeba zvýší o cca 3 l, ve městě jezdíte za 13–14 l/100 km, a pokud se trochu „odvážete“, není problém atakovat 27 l/100 km. K tématu jízdy mám pouze jedinou výtku. Vzhledem k tomu, jak tento automobil funguje, a protože se tváří jako vrcholný „sporťák“, bych očekával ostřejší brzdy.

Cayenne Gran Turismo

Asi jste poznali, že se s Cayennem GTS dá užít spousta zábavy, a to jak na okresních silnicích, tak na dálnici. Tedy pokud vás baví prosté zrychlení z jakékoliv rychlosti. Posílený osmiválec má chuť zrychlovat prakticky pořád. GTS však umí bez problémů splnit také úlohu vozu na jednoduchou přepravu z bodu A do bodu B. Kromě osmistupňové automatické převodovky k tomuto účelu dobře slouží i tlumiče nabízející režimy Sport/Comfort/Normal a samozřejmě prvotřídní interiér.

Ani ten neunikl řadě vylepšení souvisejících s provedením GTS. Nechybí černá kůže, Alcantara, červené kontrastní švy, loga GTS a tak dále. Co oceníte nejvíce, to jsou absolutně bezchybná sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy. Jak se na podobný automobil sluší a patří, mají výrazné boční vedení a i pro vyšší postavy dostatečně dlouhý sedák. Člověk se do nich posadí a ani se nehne. Důležité je, že z nich po několika hodinách vystoupí a necítí únavu. V testovaném exempláři určitě zaujal také sportovní volant potažený Alcantarou. Možná teď čekáte informaci o tučném příplatku, ale to se nedočkáte. Jde o položku „Volant SportDesign“, za kterou zaplatíte rozumných 2 806 Kč (bez DPH).

 

Podobně jako jiné automobily značky Porsche dokáže být také Cayenne GTS velmi dobrým univerzálem, kdy v podstatě stačí zmáčknout několik tlačítek a podle toho získáte pohodlný vůz na dlouhé cesty, sportovní náčiní, nebo dokonce vůz do terénu. U Cayenne to je ryze okrajová záležitost, i když se v terénu neztratí, takže jen stručně. V našem případě lze nastavovat světlou výšku, aktivovat režim jízdy terénem a uzavřít mezinápravový diferenciál.

A to se nevyplatí…

Automobily Porsche nepatří právě k nejlevnějším, ale vzhledem k tomu, že si zákazníci této značky běžně pořizují další výbavu za průměrných 600 000 Kč, nijak zvlášť jim to nevadí. Podíváme-li se na cenu, zjistíme, že za Cayenne S zaplatíte 2 058 000 Kč, GTS stojí 2 477 000 Kč a Turbo 3 301 000 Kč. GTS nabízí oproti S lepší vzhled, o 3 km/h vyšší maximální rychlost, lepší podvozek a o dvě desetiny sekundy lepší zrychlení z 0 na 100 km/h. Rozhodnutí, zda vám za to cca 400 000 Kč stojí, už nechám na vás.

Naopak Turbo je na stovce o celou sekundu dříve, maximální rychlost má lepší o 17 km/h a cenu vyšší bezmála o jeden milion Kč. Protože GTS nabízí výborný podvozek, více než dostatečně výkonný motor a na první pohled vypadá stejně, skoro bych řekl, že za takový příplatek Turbo nestojí. Ale jak se říká, proti gustu…

Porsche Cayenne GTS
Motor | zážehový osmiválec, 4806 ccm,
309 kW / 6500 ot.min-1, 515 Nm / 3500 ot.min-1
Převodovka | osmistupňová automatická,
pohon všech kol – mezinápravový diferenciál
Jízda | 0–100 km/h 5,7 s, 261 km/h,
spotřeba v testu 13,3 l/100km
Rozměry | 4850 x 1950 x 1690 mm,
rozvor 2895 mm
Zavazadelník | 670 / 1780 l
Základní cena | 2 477 000 Kč