Jako už tradičně se na úvod zaměříme na desing. Směr, kterým se automobilka Ford v současnosti ubírá můžeme označit za správný, protože nejsem zdaleka sám, komu se vůz, potažmo celý tento styl líbí. Kuga je stále jedním z těch, kteří nabízí vlastní a originální tvary. Pochvalu si zaslouží především proto, že ji můžeme srovnávat s Hyundaiem ix35 nebo s dalším korejským SUV – Kia Sportage, tedy s mnohem mladšími konkurenty.
Aplikace reklamního tvrzení, že auto „je v pohybu, i když stojí“ na relativně malý vůz vyšla na výbornou. Dynamický vzhled tomuto modelu prostě neupřete. Kapota dostala zajímavé prolisy, naopak vzadu nemohou chybět dvě koncovky výfuku. Sečteno a podtrženo, Kuga je designově atraktivní zástupce daného segmentu.
Kvalitně, německy
S interiérem je to už o něco horší. Kinetický design se tu mění v německy strohé, jednoduché a hlavně funkční tvary. Nebudu vám vnucovat své názory, někomu se to určitě bude líbit. Rychle se tu zorientujete. Kdo ale vyžaduje od své kabiny věci jako je například elegance nebo na pohled kvalitní materiály, ten asi úplně spokojen nebude.
Palubka je tvarovaná přesně ve stylu ostatních modelů značky. Nabídne kvalitní zpracování a tvrdé plasty. Ford v kabině vsadil na kombinaci černých, respektive šedých částí se stříbrnými doplňky. Nejvýraznějším takovým je středová konzole, která dost vyniká. Škoda jednoduchých a poněkud stejných tlačítek. Ty totiž dojem z povedené ergonomie kazí. Radost vám naopak udělají sedačky a nabídka prostoru pro cestující. Možná by vpředu neuškodilo výraznější boční vedení, ale vzhledem k tomu, kde a hlavně jak bude většina majitelů Fordu Kuga jezdit, to zas až tak nevadí.
Průměrně
Ford Kuga měří na délku 4443 mm, široký je 1842 mm a na výšku má 1710 mm. Mluvíme zde o poměrně větším zástupci kompaktních SUV a tomu odpovídá nabídka vnitřního prostoru. Tedy lépe řečeno by tomu měla odpovídat nabídka vnitřního prostoru, protože na to, jak je vůz velký, bych uvnitř čekal více. Především prostor vzadu bude připadat vyšším cestujícím jako průměrný, přičemž největší omezení jim připraví svažující se střecha.
Se zavazadelníkem to není lepší. Nabídne 410 litrů (což je sotva průměrná hodnota) a dvojí způsob otevírání pátých dveří. Buď můžete zvednout celé víko, nebo pouze jeho část. Nemanipulujete se sklem, jak to bývá někdy zvykem, ale s horní polovinou. Toto řešení působí robustně a hlavně přijde vhod v momentě, kdy stojíte v řadě takříkajíc nárazník na nárazník. Sedadla se sklápí do roviny se dnem zavazadelníku. Díky tomu vznikne slušná ložná plocha, pouze před tím musíte odklopit sedáky vpřed.
Povedený diesel
Přepracovaný motor se ukázal v dobrém světle. Naftový dvoulitr prodělal řadu změn (samozřejmě k lepšímu, jak jinak). Snížen byl kompresní poměr, upravený je systém common-rail, který dostal vstřikovače s osmi otvory, turbodmychadlo má nově menší rozměry.
Celkově agregát nabídne 163 k, 340 Nm, příjemný zátah a hlavně velmi kultivovaný chod.
Ostatně na to je Ford odborník. Dokonce u „pracovního“ Rangeru dokázal odhlučnit pohonnou jednotku na výbornou. Kuga je logicky ještě lepší. Pravda, při studených startech svůj dieselový původ nezapře, ale jakmile se ohřeje, prakticky o pohonné jednotce nevíte. Dálniční jízda je tichá, pohodlná a vysloveně příjemná.
Automat – vada na kráse
Malou vadou na kráse byla automatická převodovka. Ta jediná představovala prakticky celý týden objekt mého zkoumání. Ford Kuga je celkově výborný automobil, nicméně jsem se celý týden nemohl zbavit dojmu, že tento fakt automatická převodovka kazí. Ptáte se proč?
Při klidné jízdě bez větších nároků nemám výhrady. Díky dvojicí spojek provede PowerShift změnu převodových stupňů bleskurychle. Problém je, že v dnešní době už tento režim zvládne skoro každý bez ohledu na to, od kterého výrobce zařízení pochází. Jenže už samotná reakce na pedál plynu je mírně řečeno laxní. Dlouho se nic neděje, načež s vámi auto škubne, podřadí na nižší stupeň, otáčky vyskočí k těm maximálním, kde už dávno motor nemá co nabídnout a následně se zase řadí o stupeň výše. Ale na to si možná zvyknete.
Co mě rozčilovalo vůbec nejvíc byl režim sekvenčního řazení. Ten je totiž úplně zbytečný, protože si řídící jednotka dělá co chce a vaše povely převede do praxe s velkým zpožděním. Nejmarkantnější to je při podřazování, kdy si řeknete, že chcete odřadit a ono se nic neděje. Trvá to přibližně dvě sekundy.
Na silnici jistě
Malé SUV z dílny Ford je postaveno na podvozku Focusu, což je vůz z hlediska jízdních vlastností nadprůměrný. Také Kuga si něco málo z této charakteristiky ponechala, je ale zřejmé, že to na okreskách žádná sláva nebude. Velkou devízou je schopnost pohltit rázy od kol, vůz se trochu pohupuje, ale v zatáčkách se karoserie zas až tak nenaklání. Verze se samočinnou převodovkou je směřovaná na pohodlné cestování, nic víc po ní nechtějte. S vrcholným dieselem můžete uhánět velmi rychle po dálnici, nebo jezdit klidně městem, případně na okresních komunikacích. Jakmile přitlačíte, automat se ocitne v koncích.
Ford Kuga je celkově povedený automobil, který trpí automatickou převodovkou nespolupracující se zbylými částmi hnacího ústrojí. Je to obrovská škoda. Auto jako takové bylo přesvědčivé, automatická převodovka mě nakonec utvrdila v tom, že mezi nejlepší nepatří. Závěr je tak celkem jasný: Ford Kuga ano, automat ne.
Plusy: vzhled, kultivovaný motor, jízdní vlastnosti, kvalita zpracování
Mínusy: zmatkující převodovka, průměrný zavazadelník
Základní cena: 779 900 Kč
Cena testovaného vozu: 868 190 kč
FORD KUGA 2.0 CDTI POWERSHIFT
Motor: řadový vznětový čtyřválec
Objem: 1997ccm
Výkon: 120 kW (163 k) při 3750 ot./min.
Točivý moment: 340 Nm při 2000 – 3250 ot./min.
Maximální rychlost: 192 km/h
Zrychlení: 9,9 s
Převodovka: 6stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb: 8,5 / 5,8 / 6,8 l/100 km
Spotřeba během testu: 9,0 l/100 km
Palivová nádrž: 66 l
Délka x šířka x výška: 4443 x 1842 x 1710 mm
Rozvor: 2690 mm
Hmotnost: 1672 kg
Zav. prostor min/max: 410 / 1405 l