Yeti Mont Blanc jednoznačně sází díky atraktivním doplňkovým prvkům na efekt a skoro by se dalo říci, že se vydává ve stopách své menší sestry Fabie, kterou si můžete pořídit vylepšenou taktéž o stoprocentně designový paket Monte Carlo.
Láska na první pohled?
Ale edice Mont Blanc není jedinou možností, jak přijít k zajímavě vypadající Škodě Yeti. Za příplatek cca 20 000 Kč můžete sáhnout po akčním paketu s názvem Bicolour. Ten v sobě zahrnuje barvenou střechu, přičemž možností je hned několik (bílá, stříbrná, béžová, černá). Kromě toho máte na výběr také šestnáctipalcová nebo sedmnáctipalcová litá kola.
Co ale zákazník získá za oněch pár desítek tisíc navíc v praxi? Minimálně více pozornosti. Yeti se prohání nejen po našich silnicích v hojném počtu, tak proč se od davu trochu neodlišit. Pravdou také je, že výsledek nevypadá vůbec špatně, obzvlášť v kombinaci s většími sedmnáctipalcovými disky. Jsem si stoprocentně jistý tím (a v testu se to také potvrdilo), že se někteří lidé do dvoubarevného Yetiho zamilují na první pohled. Dvoubarevná karoserie jednoznačně hraje na efekt a počíná si při tom velmi úspěšně.
Top Class
V případě testovacího exempláře atraktivní vzhled naprosto koresponduje s tím, co najdete uvnitř. Tenhle kousek totiž přijel v té nejvyšší možné výbavě (Elegance) navíc ještě okořeněné o několik příplatkových prvků a uvnitř to bylo zatraceně hodně znát. Jak je ale u česko-německé automobilky zvykem (a povětšinou i u ostatních značek koncernu VW), zadarmo to rozhodně není. Jestliže se vám náš vůz zamlouvá, pak věřte tomu, že jeho pořizovací cena se dostává do skoro až absurdních čísel, ale o tom až později.
Interiér, stejně jako celá Škoda Yeti, je velmi dobře znám z už asi milionu napsaných testů prezentovaných v úplně všech médiích a nutno podotknout, že si více méně odnáší samou chválu. Není se čemu divit, mnoho chyb v něm totiž nenajdete. Prostoru je dost, zadní sedadla jsou pěkně variabilní. Určitá kritika by se snad mohla snést na přeci jen menší objem zavazadelníku, ale vzhledem k rozměrům auta a k segmentu, do kterého zapadá, nejde o nic hrozného.
Ačkoliv bylo o tomto autě napsáno snad už úplně všechno, nemůžu nechat bez povšimnutí několik detailů. Zaprvé to jsou sedačky kombinující Alcantaru s kůží. Vypadají báječně! Zadruhé kovový dekor působí asi tak tisíckrát lépe než ono rádoby dřevo (známé z dřívějších testů), které se fakt vůbec nepovedlo, za třetí, a to především, je potřeba vyzdvihnout nezávislé topení. Letošní zima sice přišla pozdě, ale tenhle test už probíhal v době, kdy se konečně uráčily dorazit první mrazy. Každé ráno jsem si opakoval, že automobilka, která přišla jako první s touto vychytávkou, by si zasloužila Nobelovu cenu. Během snídaně dálkovým ovládáním topení zapnu z okna domu, a když už musím vyrazit do mojí nesmírně těžké práce, mám auto odmražené a vyhřáté. Žádné mrznutí během prvních kilometrů, žádné zuřivé škrábání zamrzlých oken. Paráda.
Když ovšem napíšeme A, nelze k tomu nedoplnit B. Nechci vás otravovat ceníkovými a tabulkovými údaji, nicméně pouze pro představu: čalounění Alcantara/kůže – 46 900 Kč, nezávislé topení 27 800 Kč, panoramatická střecha 29 200 Kč a tak bychom mohli ještě chvíli pokračovat. Náš Yeti si jednoznačně svou výbavou zaslouží hodnocení Top Class, ale stejně můžeme označit i výslednou pořizovací cenu. Jste ochotni zaplatit za Škodu Yeti stejné peníze jako třeba za slušně vybavenou naftovou Insignii Sports Tourer 4×4?
2.0 TDI: naftová klasika
Kromě (podle mého názoru) nejlepšího možného vzhledu a nejvyšší úrovně výbavy tu máme ještě jedno „nej“. Samozřejmě nejde o nic jiného, než o vrcholnou motorizaci v podobě nejvýkonnější varianty starého známého dvoulitrového TDI. Nic nového se ani v tomto případě neudálo, takže máme k dispozici maximální výkon 125 kW a vrchol točivého momentu 350 Nm dostupný v rozmezí od 1750 do 2500 ot./min.
Stejnou motorizaci jsme už vyzkoušeli několikrát. Zmínit mohu například náš slavný megatest z roku 2010, ve kterém se vedle sebe postavilo celkem deset kompaktních SUV a ve kterém mimochodem Škoda Yeti osazená dvoulitrovým TDI skončila na druhém místě. V průběhu našeho posledního setkání své kvality pouze potvrdila. Sice má motor hrubší chod, ale stále platí, že umí s malým SUV pořádně zahýbat a že si přitom neřekne o nijak přehnaný příděl paliva. Pravda, staré dobré pumpe-düse to sice není, ale ani sedm litrů na sto nelze označit za špatný výsledek, obzvlášť když uvážíme, jakou dynamiku tohle auto nabízí.
Poslední záležitostí, která v případě testovaného automobilu poukazovala na fakt, že jde o vrchol nabídky řady Yeti, byl samozřejmě pohon všech kol. Také ten sází na osvědčené technologie, a sice mezinápravovou spojku Haldex čtvrté generace, což asi všichni dobře vědí, takže už nebudu „nosit dále dříví do lesa“. Systém funguje na výbornou a Yeti si počíná velmi jistě i na kluzkém povrchu nebo dokonce v lehkém terénu.
Nějaké chyby?
Abych byl upřímný, tak jsem Škodou Yeti nikdy nebyl nadšen tak, jako například pan Clarkson z onoho slavného britského pořadu Top Gear. Jenže i přes mou tak nějak vrozenou antipatii se hledají možné nedostatky, které bych mohl vytknout, opravdu špatně. Cestuje se na úrovni, interiér je odhlučněn na výbornou, jízdní vlastnosti si zaslouží jedničku dvakrát podtrženou. Drobné výtky směřují pouze na trochu nepřesné řazení a především na to, o čem už byla v tomto článku řeč, na pořizovací cenu.
Vezměmež si kalkulačku a počítejme. Základní cena Škody Yeti 2.0 TDI 125 kW 4×4 ve vrcholné výbavě Elegance činí 720 900 Kč. K tomu přidejme bi-xenony za 26 000 Kč, parkovací asistent za dvacet, panoramatickou střechu za necelých 30 000 Kč, plus čalounění Alcantara/kůže, navigace a dalších x příplatkových prvků a dostáváme pořizovací cenu bezmála jeden milion korun českých.
Škoda Yeti je povedený automobil, který může být za celkem přijatelný příplatek ještě ke všemu zajímavý také po stránce designu. Jenže za své ostatní kvality si neváhá říci o až příliš sebevědomý finanční obnos. Určitě si každý z vás tak nějak dokáže představit, co by za sumu kolem jednoho milionu Kč dostal u konkurence. Tenhle test si dovolím ukončit opětovně položenou otázkou. Jste ochotni zaplatit za Yetiho stejné peníze jako třeba za slušně vybavenou naftovou Insignii Sports Tourer 4×4, Subaru Outback Combi 2.0D, Kiu Sorento 2.2 CRDi, Škodu Superb 2.0 TDI 4×4…?
Plusy: zajímavý vzhled, jízdní vlastnosti, kvalita zpracování
Mínusy: cena, rezervy v řazení
Základní cena: 720 900 Kč
Cena testovaného vozu: 980 400 Kč
Technické údaje
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1968 ccm
Výkon: 125 kW (170 k) při 4400 ot./min.
Točivý moment: 350 Nm při 1750-2500 ot./min.
Maximální rychlost: 201 km/h
Zrychlení: 8,4 s
Převodovka: 6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb.: 6,9/5,3/5,9 l/100 km
Spotřeba během testu: 7,2 l/100 km
Palivová nádrž: 60 l
Délka x šířka x výška: 4223 x 1793 x 1691 mm
Rozvor: 2578 mm
Hmotnost: 1535 kg
Zav. prostor min/max: 405/1580 l