Edici Volvo Ocean Race, která nese název slavného závodu plachetnic (letošní ročník odstartoval 29. října ve španělském Alicante), poznáte na první pohled. Důvodem je totiž omezená možnost volby laků. Na výběr jsou dva: unikátní tmavomodrá Ocean Blue II, kterou nesl testovaný vůz, a stříbrná Electric Silver (tu si můžete za příplatek pořídit i k dalším verzím). O tom, že sytá modř Volvu sluší, nemůže být pochyb. V kombinaci s chromovanými detaily činí už tak velmi pohledný vůz ještě výraznější. Celek podtrhují dvoubarevná litá kola Argus, na edici VOR odkazují ještě plakety umístěné na předních blatnících.

Také interiér se nese v „lodním duchu“. Součástí standardní výbavy je kožené čalounění, které je obšívané speciálním stehem připomínajícím plachtoví, inspiraci loděmi nezapře ani lanová smyčka na roletě zavazadelníku (opět s logem edice) či oka koberečků. Linky na tmavomodrém obložení palubní desky a dveří zase vzbuzují dojem přístavu plného plachetnic. Součástí výbavy edice VOR je i audiosystém Premium Sound, který si zaslouží velkou pochvalu za čisté podání zvuku v celé šíři spektra. Další chvála se nese za čistý a přehledně zpracovaný přístrojový štít s česky hovořícím palubním počítačem. Ergonomii lze v zásadě vytknout jen dvě věci: tlačítka na středové plovoucí konzoli jsou zbytečně natěsnaná na sebe, takže znesnadňují orientaci, a elektronická parkovací brzda, která je umístěná vlevo pod volantem, má přesně opačnou logiku ovládání, než byste čekali. Aktivuje se stlačením, uvolňuje zatažením.

Novinkou pro letošní modelový rok je i infotainmentový systém Sensus. Ten se ovládá buď tlačítky a kruhovým ovladačem na středové konzoli nebo přímo z volantu. Kromě navigace, audiosystému a spojení s telefonem pomocí Bluetooth nabízí i položku My Car, kde lze nastavit celou řadu elektronických asistentů hlídajících bezpečnost jízdy. V této oblasti je Volvo tradičně na špici: City Safety bdí nad možnou srážkou v nízkých rychlostech do 30 km/h a dokáže vůz zcela zastavit, Pedestrian Safety zase monitoruje pohyb chodců v okolí vozu. BLIS upozorňuje na přítomnost auta v mrtvém úhlu rozsvícením indikátoru u příslušného zrcátka, asistent pro jízdu v pruzích reaguje na nechtěné vybočení zvukovým signálem. Vítaným pomocníkem je i adaptivní tempomat, který zvládá auto úplně zastavit a poté zase rozjet, takže jej lze využít i v městských kolonách. A nesmíme zapomenout ani na adaptivní bixenonové světlomety a hlídání bdělosti řidiče.

Tradiční alternativa

Řadové naftové pětiválce jsou už u Volva stálicí. Nejvýkonnější D5 pro letošní rok posílil o 7 kW na konečných 158 kW, maximální točivý moment v případě kombinace s šestistupňovou automatickou převodovkou Geartronic činí 440 Nm, a to v širokém rozsahu 1500-3000 otáček. Volvo se tím staví na pomezí dvakrát přeplňovaných čtyřválců a slabších verzí šestiválců. A totéž lze v kostce říct i o výhodách a nevýhodách, které pětiválcový motor ve spojení s automatem a pohonem všech kol přináší.

Pozitivem je bezesporu charakterní a solidně utlumený zvuk, který v nízkých otáčkách nijak nezasahuje do dění v kabině. Naopak po vytočení se dočkáte harmonického bručení, které je vysloveně radost poslouchat, ačkoliv je přece jen o něco hutnější než zvuk vidlicového šestiválce. Zátah odpovídá hmotnosti vozu, která není malá, převodovka však na kickdown reaguje celkem ochotně a neváhá podřadit o dva stupně, přičemž samotná změna rychlostních stupňů je příkladně hladká, byť průměrně hbitá. Nelze samozřejmě čekat zázraky, Volvo má ostatně pro dynamičtější zážitky nachystané i turbobenzíny s dvojspojkovou převodovkou Powershift.

Nejen řazení, ale i řízení poměrně jasně naznačuje, že XC60 je laděná především komfortně. O tom vypovídá jak rozměrný volant, tak i poměrně velký převod řízení. Posilovač však podává velmi autentický odpor, na „elektrický“ pocit známý z jiných vozů si zde ani nevzpomenete. Komfort byl prioritou i při nastavení podvozku, nerovnosti pohlcuje s grácií, v zatáčkách ovšem připouští značnou míru náklonů, které jasně odrazují od zbytečně dravé jízdy. Vypjatým okamžikům předchází i pohon všech kol AWD, který spoléhá na elektronicky řízenou spojku Haldex 4. generace a dokáže tak bleskově přenést točivý moment příslušnou nápravu. S nějakými terénními ambicemi však ani samotné Volvo příliš nepočítá, překážkou tu jsou hlavně malé nájezdové úhly. Podobně jako u jiných crossoverů, i tady je pohon všech kol spíš příspěvkem bezpečné jízdě na silnici za ztížených povětrnostních podmínek. Ne že by snad XC60 nezvládla polní cestu (nakonec světlá výška je pěkných 23 cm), jen to není její domácí prostředí.

Má žízeň

Volvo u motoru D5 s automatem a pohonem všech kol slibuje kombinovanou spotřebu 6,8 l a z dřívější zkušenosti s modelem XC60 DrivE (manuální převodovka, pohon předních kol) vyplynulo, že není nemožné tabulkových hodnot dosáhnout. Jenže u testované konfigurace už to problém bohužel je. Fyziku zkrátka neošálíte a v reálném provozu si tak D5 AWD řekne v kombinaci o 8,6 litru. Městský provoz a dálniční tempo tuto hodnotu ještě navyšují na 9,2 litru, zatímco klidná jízda mimo město ji naopak srážejí k 6,4 litru. Na jednu nádrž o objemu 70 litrů tak ujedete relativně bezproblémových 750 km, ovšem na lákavou představu magické tisícovky, která se při porovnání oficiálních hodnot nabízí, můžete zapomenout. Pokud si do srovnání přibereme třeba výborný biturbo čtyřválec 250 CDI od Mercedesu, má Volvo přeci jen znatelný handicap.

Na dlouhé cesty je Volvo vybavené na jedničku, a to nejen kvůli povedenému adaptivnímu tempomatu. Všechna sedadla poskytují dobrou oporu tělu, zadní opěradla lze nejen zcela sklopit, ale i nastavit úhel sklonu. Škoda jen, že přední opěrky hlavy nejsou pohyblivé. Elektricky ovládané páté dveře odhalí vysoko umístěnou podlážku zavazadlového prostoru, pod kterou už se nenacházejí žádné odkládací prostory, pouze upevňovací pásek. Objem necelých 500 litrů je spíše na spodní hranici, předčí jej lecjaké kombi nižší střední třídy.

Vrcholná naftová motorizace v kombinaci s automatem (manuální převodovka znamená úsporu 55 000 Kč) a výbavou VOR přijde bez příplatků na bezmála 1,2 miliónu korun, což se na první pohled může vzhledem k silné konkurenci neprémiových modelů jevit jako přemrštěná částka. Skutečnost je však taková, že Volvo k „oceánským“ modelům přihazuje kus výbavy, za kterou byste jinde museli sáhnout hluboko do kapsy. Také po stránce pasivní i aktivní bezpečnosti a zejména asistenčních systémů je třeba přiznat XC60 významné plus. Zákazníci, kteří slyší na komfortní a bezstarostnou jízdu, mají u Volva dveře otevřené, edice Volvo Ocean Race jim pak umožní svůj vůz dostatečně odlišit.

Plusy: zvuk motoru, povedené doplňky interiéru, bezpečnostní systémy, jízdní komfort, výborný audiosystém
Mínusy: ovládání parkovací brzdy, menší zavazadelník, vyšší spotřeba, pevné opěrky hlavy vpředu

Základní cena XC60: 939 000 Kč
Základní cena XC60 D5 AWD VOR: 1 194 500 Kč

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem:
2400 ccm
Výkon:
158 kW (210 k) při 4000 ot./min.
Točivý moment:
440 Nm při 1500-3000 ot./min.
Maximální rychlost:
205 km/h
Zrychlení:
8,3 s
Převodovka:
šestistupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb.:
8,9/5,6/6,8 l/100 km
Spotřeba během testu:
8,6 l/100 km
Palivová nádrž: 70 l
Délka x šířka x výška:
4628 x 1891 x 1713 mm
Rozvor:
2774 mm
Hmotnost:
1880 kg
Zav. prostor min/max:
495/1455 l