Test proběhl ve spolupráci s AAA Auto Praha.
Volkswagen s Touaregem začínal v roce 2002 doslova na zelené louce, jeho předchozí angažmá v oblasti vozů se zvýšenou průchodností terénem čítalo pouze modely 181 Kurierwagen, Iltis a Golf Country. Cesta, kterou zvolil, je pozoruhodná a nebyla bez rizika, nicméně vyšla do puntíku. Zpočátku omezenou nabídku motorizací průběžně zahušťoval, poměrně střídmou základní výbavu bylo možné doplnit o množství prvků obvyklých spíše v luxusním segmentu.
Základem auta je platforma PL71, která nabízí stálý pohon všech kol s diferenciálem typu Torsen. Za výbornými schopnostmi mimo asfalt stojí mimo jiné jeho manuální uzávěrka, v kombinaci se standardně dodávaným redukčním stupněm tak Touareg zdolá překvapivě mnoho. V lépe vybavených modelech neschází ani vzduchové odpružení podvozku.
Základní omezení
Testovaný Touareg byl předfaceliftový vůz z roku 2005, který kombinoval nejslabší řadový pětiválec 2.5 TDI 128 kW s šestistupňovou manuální převodovkou. O tento model je obecně menší zájem, hlavním tahounem je 3.0 V6 TDI, který se do výroby dostal o rok dříve. Benzínové motorizace jsou u velkého SUV na okraji zájmu, tvoří zhruba 10 % nabídky.
Základní model s sebou pochopitelně nese i jistá omezení, jeho výbava je na dnešní poměry spíše slabší a o doplňcích typu navigace, kožených sedaček či množství elektronických asistentů si tak můžete nechat jen zdát. „Od Touaregu se zkrátka očekává luxus, a proto zejména vozy s látkovými potahy, bez navigačního systému či s manuální převodovkou většinou musí o přízeň kupujících bojovat znatelně nižší cenou, která z nich ale nakonec může učinit velmi lákavou koupi,“ říká Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto. Pozitivem naftového pětiválce je však nízká spotřeba, řidič se ovšem musí smířit s jen průměrnou dynamikou.
Problematických míst, na která si je třeba dát pozor jak u 2.5 TDI, tak u 5.0 V10 TDI, je hned několik. U obou motorů se poměrně často povoluje hnací řemenice vodní pumpy, která přestane účinně chladit a vzniklé přehřátí může mít fatální následky v podobě zkrouceného bloku motoru. Dalším kritickým bodem zejména starších modelů jsou praskající výfukové svody. Pokud začnete pociťovat výraznou ztrátu výkonu při akceleraci, může za tím stát vadné čidlo regulace plnicího tlaku turbodmychadla. U něj rovněž občas selhává regulace variabilního natáčení lopatek.
Jako obecně spolehlivější a uživatelsky komfortnější se jeví šestiválcový 3.0 TDI, jehož ceny však bývají zásluhou vyššího zájmu kupců podstatně vyšší. Servis motoru 5.0 V10 TDI je kvůli slabým místům shodným s 2.5 TDI (ovšem dvojnásobným počtem komponent) velmi drahý. Obecným problémem ojetých Volkswagenů, zejména dovezených ze zahraničí, je vyšší procento vozů s nejasnou historií. Je tedy lépe důkladně prověřit jak původ vozu, tak také, zda stav tachometru odpovídá opotřebení.
Zachovalý jedinec
Na palubním počítači Touaregu zářilo červeně 82 tisíc najetých kilometrů, což odpovídalo jak stáří, tak i těm několika šrámům, které vůz během používání utrpěl. Škrábance v laku se nacházely zejména na předních blatnících a krytech zrcátek, jemný ťukanec na hraně pátých dveří napovídal, že je předchozí majitel nejspíš neopatrně otevřel v nízké garáži. Zběžná prohlídka podvozku a motorového prostoru neodhalila žádnou hlubší korozi, ta se naopak zakousla do brzdových kotoučů i třmenů.
V interiéru bylo patrné pouze oblýskání kůže volantu a drobné oděrky výplní dveří. Textilní potahy byly nadmíru zachovalé, veškerá elektrická výbava fungovala jako nová. Volkswagen si u Touaregu zakládá na vysoké úrovni sestavení interiérových prvků, což se potvrdilo do písmene – žádné vrzání ani klepání jsme nezaznamenali. Devizou Touaregu je mimo jiné dobrý vnitřní prostor, zejména královská šířka. Zavazadelník o objemu 500 litrů je spíše průměrný, ale potěší relativně nízko umístěnou nákladovou hranou. Sklápění zadních opěradel do roviny vyžaduje vyjmutí hlavových opěrek.
Za jízdy Touareg přesvědčil především nízkou spotřebou, která se pohybovala okolo 8,3 litru a umožňovala tak na jednu nádrž ujet kolem 900 kilometrů. Řadový pětiválec je přímo ukázkovým představitelem starší generace motorů TDI: pásmo, ve kterém citelně zatahuje, začíná kolem 1600 otáček a končí zhruba u čísla 2800. V nízkých otáčkách je motor vysloveně lenivý, ale lze je využít ve městě pro co nejnižší spotřebu. Točit přes tři tisíce už přináší spíše jen zvýšený hluk. Akustický projev pětiválce není nijak libozvučný, nicméně odhlučnění kabiny jej úspěšně eliminuje na minimum. Řazení šestistupňového manuálu je velmi přesné, řízení má naopak poměrně citelné vůle a je spíše vláčné. Slabinou testovaného kusu byly už zmiňované brzdy, jejichž účinek byl oproti novému vozu výrazně horší.
I bez vzduchového podvozku, který je u starších vozů náchylný k poruchám, je Touareg velmi komfortním vozem, který se poctivě vypořádá jak s rozbitým asfaltem, tak s výletem mimo zpevněné cesty. U testovaného modelu je třeba vzít v potaz jednak slabá místa motoru 2.5 TDI, jednak horší standardní výbavu. Pokud se spokojíte s manuálním řazením a průměrnou dynamikou, dostanete za své peníze sympatického a odolného pracanta.
Plusy: prostorný a kvalitně zpracovaný interiér, spotřeba, schopnosti v terénu
Mínusy: horší dynamika, pouze základní výbava, řízení
Časté závady: selhání vodní pumpy (2.5 TDI, 5.0 V10 TDI), čidlo regulace plnicího tlaku turba, nastavení variabilní geometrie lopatek turba, praskající výfukové svody, vzduchový podvozek
Technické údaje
Motor: přeplňovaný vznětový pětiválec 2451 ccm
Výkon: 128 kW (176 k)/3500 ot./min
Točivý moment: 400 Nm/2250 ot./min
Max. rychlost: 188 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
Spotřeba v testu: 8,3 l/100 km
Hodnocení EuroNCAP
Dospělí na předních sedadlech: *****
Děti: ****
Chodci: *
TÜV Report 2011
1-3 roky: 91. místo, vážné závady 6,6 %, průměrně najeto 66 000 km
4-5 let: 30. místo, vážné závady 7,5 %, průměrně najeto 92 000 km
Historie modelu
2002 – uvedení na trh, motory 3.2 V6 162 kW, 5.0 V10 TDI 230 kW, sesterský model Porsche Cayenne 1. generace
2003 – přidány motory 2.5 R5 TDI 128 kW, 4.2 V8 228 kW
2004 – příchod populárního 3.0 V6 TDI 165 kW, benzínový V6 nahrazen 3.6 V6 177 kW
2005 – zpočátku malosériový 6.0 W12 331 kW, představení Audi Q7
2006 – představen facelift, nové motory 3.6 V6 FSI 206 kW a 4.2 V8 FSI 257 kW
2007 – příchod Touaregu R50 5.0 V10 TDI 257 kW
2010 – ukončení výroby, představení 2. generace
Doporučení redakce
Pokud sháníte spíše pracovní stroj, se kterým nemusíte dělat velkou parádu, pětiválec je dobrou volbou. Poskytuje dostačující dynamiku při velmi rozumné spotřebě. My bychom však raději sáhli po spolehlivějším, silnějším a kultivovanějším 3.0 V6 TDI. Jde o žádaný model, jeho cenovka tedy bude znatelně vyšší, ale obvykle také přidává lepší výbavu. Podle nás je to pro Touareg dostatečně reprezentativní motorizace.
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO
Dynamika vznětových pětiválců příliš nadšení nebudí, spotřeba kolem8 litrůvšak ano. Větším problémem ovšem pro případné zájemce bývá chudší výbava těchto verzí. Od Touaregu se zkrátka očekává luxus, a proto zejména vozy s látkovými potahy, bez navigačního systému či s manuální převodovkou většinou musí o přízeň kupujících bojovat znatelně nižší cenou, která z nich ale nakonec může učinit velmi lákavou koupi.
Zatímco 3.0 TDI se zatím jeví jako bezproblémová pohonná jednotka, pětiválec může majitele potrápit zejména selhávající vodní pumpou, což je závada, která může mít pro motor fatální následky. Při prohlídce vozu by měla být samozřejmostí i kontrola funkčnosti vzduchového podvozku, je-li jím vůz vybaven.
Mnoho ojetých exemplářů nabízených k prodeji na českém trhu pochází z dovozu. Proto by kupující rozhodně neměl podcenit prověření legálního původu auta a jeho servisní historie. Vozy zakoupené jako nové v ČR a s doloženými servisními záznamy jsou samozřejmě ceněny více. Také se vyplatí obrátit se na prodejce, který poskytuje záruku na udávaný počet najetých kilometrů.