Faceliftovaný Range Rover Sport i nový Mercedes-Benz ML už naším testem prošly, najdete je v únorovém a březnovém čísle. Srovnání se přitom vysloveně nabízí, vždyť oba jsou téměř stejně velcí, pohánějí je obdobně výkonné dieselové motory, řazení přebírá automatika a mají i jisté off-roadové ambice. Jednoho deštivého dne jsem tedy usedl do testovacího ML a vydal se směrem Plzeň, kde už čekal připravený Range Rover Sport. Nejprve však je třeba automobily nafotit, dokud jsou ještě relativně čisté. Volné chvíle tedy využívám k tomu, abych si je obešel a udělal si základní vizuální srovnání. U Mercedesu a u Land Roveru jdou totiž na věc úplně jinak.
Nováček má přednost: třetí generace třídy ML nezapře, že se tu myslelo na dominantní cílovou skupinu. Ano, narážím na to, že právě toto rozměrné SUV si pro pocit bezpečí a pohodlí velmi často kupují ženy. I v novém vydání jim Mercedes vyšel vstříc a spíše než na drsnou notu se tu hraje na rafinovanější linky. Hnědá metalíza navíc pěkně kontrastuje s chromovanými doplňky. Jenže…
Range Rover Sport má v designovém „genetickém kódu“ cosi, co na mě podvědomě působí mnohem intenzivněji. Ačkoli v černé barvě jeho rysy zdaleka tak nevyniknou, celkový dojem elegantní krabice na kolech, která se může prohánět blátem stejně jako majestátně parkovat před divadlem, se návrhářům podařilo vytvořit perfektně. A detaily, jako diodami zvýrazněný kruhový tvar světlometů, ventilační mřížky za předními blatníky nebo o palec větší průměr kol dělají své. Za pocit ne urvalého frajerství, který ve mně Range vzbuzuje, mu musím přiklepnout bod. Přestože s mým názorem mnozí a mnohé nebudou souhlasit, je pro mě ML zkrátka příliš „fajnové“.
Do klubu
Kdo ví, třeba se ale karta obrátí po usednutí dovnitř. I tady je patrná rozdílná filozofie. Dřevěné obložení (skutečné, které auto nehyzdí, nýbrž krášlí), kožené čalounění a rámečky z leštěného kovu jsou v obou případech nezbytnými doplňky. Mercedes ale dává najevo, že má před Rangem pár let náskok. Subtilnější palubní deska, lepší grafika multimediálního systému i luxusnější ovladače klimatizace a pomocných systémů mu pomáhají smazat ztrátu z předchozí části. Pokud tedy pomineme dotykový LCD displej – Range Rover Sport je sice orientován na robustnost a jednoduchost, avšak málokdo si ho asi koupí proto, aby mohl nastavovat klimatizaci i v pracovních rukavicích.
Drobná negativa se navíc najdou u obou vozů. Ať už jde o černobílé palubní počítače, neprakticky řešené ovladače na volantu Range, nebo sdruženou páčku vlevo a řadicí páku vpravo pod volantem Mercedesu. U vozů, jejichž cena převyšuje 1,5 milionu, by stálo za to se věnovat i takovýmto detailům. Co tedy nakonec definitivně zhouplo váhy na stranu Mercedesu, byla prostornost. Jak v kabině, tak v kufru má Mercedes nad Rangem o pár centimetrů navrch. Především je to znát vpředu, kde široký středový tunel Range Roveru ubírá prostor kolenům, a také na místě pro hlavu na zadních sedadlech.
Kilogramy navíc
Motory, které obě auta používají, jsou si podobné jako vejce vejci. Třílitrové přeplňované vznětové šestiválce jsou u větších SUV dosud standardem, třebaže Mercedes už do ML nabízí i čtyřválec. Range Rover Sport má turba dvě, Mercedes jedno. Range má 188 kW a 600 Nm, Mercedes 190 kW a 620 Nm. Automatická převodovka 7G-Tronic Plus má u Mercedesu sedm stupňů, Range a automat ZF nabízí ještě o stupeň více. Pádla pod volantem mají také oba vozy a v obou případech je využijete zhruba stejně, to je málokdy. Hladkost změny převodů a výborná kultura chodu a odhlučnění? Odškrtávám další dvě políčka. Komu tedy přiklepnout vítězství?
Je to těsné, ale Mercedesu. Jeho motor 350 BlueTEC (název označuje vstřikování roztoku močoviny AdBlue) je totiž ještě o trošku tišší a zhruba o půl litru úspornější. To je ale především zásluha rozdílu v hmotnosti, Range Rover Sport je totiž o nemalých 360 kg těžší. To se projevuje jak na svižnější akceleraci německého protivníka, tak i na konečném hodnocení spotřeby. Mercedes se v kombinaci dostal na 9,4 l, zatímco Range skončil na 9,9 l. Kdyby byly oba vozy poháněné zcela identickým motorem, asi by zásluhou větší nádrže a osmistupňové převodovky vyhrál britský model, takto se však štěstí přiklonilo na stranu Mercedesu, který převzal vedení.
Překvapení se… koná
Další shodný prvek, který najdeme u obou automobilů, představuje vzduchový podvozek nabízející regulaci světlé výšky a volbu jízdních režimů. A tady musím zopakovat výtku, která už padla v Markově testu ML: ani v režimu Comfort není podvozek tak měkký a pohodlný, jak bych si býval u Mercedesu představoval. Přepnutí na režim Sport pak spíše zvyšuje frekvenci rázů do pozadí, než aby vozu dodávalo skutečně sportovní charakteristiku. V porovnání s Rangem a dejme tomu s BMW X5 není Mercedes ani ryba, ani rak.
Sice umožňuje relativně rychlé průjezdy zatáček, ale postrádá dravost a tuhý projev BMW. Zároveň také netlumí hrboly a praskliny tak dobře jako Range Rover Sport. A přestože v žádném případě nejde o nepohodlný automobil, zdá se být Airmatic oproti klasickým ocelovým pružinám téměř nadbytečný. Range si na sportovní prožitky spíše jen hraje se jménem – náklony v zatáčkách a vyšší těžiště jsou jasnou zprávou, že mu svědčí hlavně rychlé přesuny po dálnici. To, že je řízení u obou modelů spíše rozvláčné a o zpětné vazbě se nedozvíte prakticky nic, patrně není třeba zdůrazňovat.
Opouštím asfalt a mířím na naši oblíbenou „testovací dráhu“ nedaleko Plzně. Mělký brod a travnatá louka nečiní ani jednomu vozu problém (ještě aby!). Pak ale přichází zlomový okamžik: pořádný liják, který během noci zeslábl na mrholení, udělal z nájezdového kopce před místem, kde testujeme křížení náprav, jednu velkou jílovou skluzavku.
V Range Roveru tedy volím režim „Bláto a výmoly“, zvedám pneumatický podvozek do výšky a pro jistotu si ponechávám manuální volbu převodů. Situaci jsem asi trochu přecenil, protože automobil se blátivým esíčkem protáhl bez jediného zaváhání. Palec nahoru, podvozek z „pracovnějšího“Discovery je skutečně nezmar.
Parkuji, sbíhám dolů a přesedám do ML. Stejná procedura: zvednout podvozek, omezit zásahy stabilizace, nechat zařazenou jedničku. Příplatkový off-roadový paket tu schází a je to znát už při prvním pokusu. Drážky pneumatik (ani jeden vůz nemá žádné terénní speciály) se rychle plní jílem a před poslední klopenou zatáčkou, za níž následuje spásný zlom a rovina, ML docházejí síly. Hrabe sice statečně, ale na místě. Nezbývá než couvnout dolů a pokusit se znovu. A znovu. Až napočtvrté (a s blátem létajícím až na střechu) se se to podařilo. S off-roadovým balíčkem by to možná bylo snazší, kdo ví. Mám ale pocit, že i tak by tu Range s Mercedesem velmi suverénně „zamával“.
Milionové dilema
Základní ceny obou vozů se liší jen minimálně – u Land Roveru si řeknou za šestiválcový TDV6 155 kW/520 Nm o 1 422 600 Kč, u Mercedesu za čtyřválcový 250 CDI 150 kW/500 Nm o 1 434 000 Kč. Range Rover Sport je však znevýhodněn vyšším příplatkem za silnější šestiválec, oproti 350 BlueTEC je SDV6 ve výbavě SE o 80 000 Kč dražší. Paleta příplatků je přitom v obou případech zhruba stejně rozsáhlá a posouvá u Mercedesu cenu k 1,8 milionu, u Range však výrazně přes 2 miliony. Range Rover Sport nabízí špičkový kompresorový osmiválec 5.0 Supercharged, na který Mercedes odpovídá jak slabším 4,7litrovým V8 500, tak extrémně výkonnou verzí 63 AMG.
Rohodnutí, který z obou vozů je tedy v komplexním hodnocení lepší, pro mě není vůbec lehké. Sympatie ke značce tu nehrají velkou roli, obě patří k mým oblíbencům. Nakonec musím hlavně díky „chlapáckému“ designu a nekompromisním schopnostem mimo asfalt vybrat za vítěze Range Rover Sport. Do divadla vás doveze cestou necestou, blátem i po silnici velmi pohodlně. Mercedesu přece jen více sluší asfaltový povrch a i na něm má drobné rezervy.
Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC
Základní cena | 1 498 800 Kč
Motor | vznětový V6, 2987 ccm, 190 kW / 3600 ot.min-1,
620 Nm / 1600-2400 ot.min-1
Převodovka | sedmistupňová automatická, pohon všech kol
Jízda | 0–100 km/h za 7,4 s, 224 km/h,
spotřeba v testu 9,4 l/100 km
Rozměry | 4804 x 1926 x 1796 mm, rozvor 2915 mm
Zavazadelník | 690/2010 l
Provozní hmotnost | 2175 kg
Range Rover Sport SDV6
Základní cena | 1 576 920 Kč
Motor | vznětový V6, 2993 ccm, 188 kW / 4000 ot.min-1,
600 Nm / 2000 ot.min-1
Převodovka | osmistupňová automatická, pohon všech kol
Jízda | 0–100 km/h za 8,9 s, 200 km/h,
spotřeba v testu 9,9 l/100 km
Rozměry | 4783 x 2158 x 1784 mm, rozvor 2745 mm
Zavazadelník | 958/2013 l
Provozní hmotnost | 2535 kg