Hyundai ix35 1.6 GDI: zlatá základní cesta

0

Osobně jsem byl na novou jedna-šestku velmi zvědavý, a to hned z několika důvodů. Zaprvé to je fakt, že motor nabídne na svůj objem solidní maximální výkon 135 koní. Přesněji řečeno se v kategorii atmosféricky plněných motorů tohoto objemu aktuálně nic výkonnějšího nenachází. To je sice moc pěkná věc a už se nemohu dočkat, až si ho vyzkouším pod kapotou nějakého menšího hatchbacku, ale bude stačit 135 koní a 167 Nm na automobil velikosti Hyundaie ix35?.

Malý a šikovný

Odpověď není zcela jednoznačná, protože dost záleží na tom, co přesně považujete za dostatečnou jízdní dynamiku. Vůz není v žádném případě pomalý, nakonec výkon motoru odpovídá starším dvoulitrům. K tomu, abyste z něj dostali maximum, je potřeba pustit se do téměř sportovně vysokých otáček. Vrchol výkonu totiž leží až na hodnotě 6300 ot./min. Pocitově se vám bude chtít někde kolem čtyř tisíc přeřadit, ale věřte, že v tento moment motor teprve nabírá dech a začíná za zajímavého zvukového doprovodu slušně táhnout. Ručičku otáčkoměru můžete nechat vyletět až k sedmi tisícům.

Základní Hyundai ix35 1.6 GDI se rozjede na stovku během 11,1 sekund, což není zas až tak špatný výsledek. Malý motor si s poměrně velkým autem dokáže poradit, mluvíme ovšem o případu, kdy uvnitř sedí pouze řidič a maximálně spolujezdec. Jakmile se dozadu nastěhují ještě další cestující a do kufru dokonce nějaká zavazadla, zážehové jednotce rychle dojdou síly. Řidič se bude muset častěji vydávat do vyšších otáček, no a to se samozřejmě projeví na spotřebě.

Charakter přeplňovaných motorů

Nová jedna-šestka svým apetitem připomíná malé přeplňované jednotky. Je velmi citlivá na to, jak se s ní zachází. V kombinovaném provozu by se měla pohybovat pod hranicí sedmi litrů. Pravda, není to úplně nereálné, ale budete se muset snažit. Když jsem striktně poslouchal nápovědu pro řazení, dostal jsem se na 6,9 l/100 km, jízda to ovšem byla hodně laxní. V běžném provozu si Hyundai řekne o příděl přibližně osmi litrů paliva.

Maximální rychlost je 178 km/h a není velkým problémem jí dosáhnout. Opět ale platí, že ve vyšší rychlostech (nad 120 km/h) začíná spotřeba rychle růst. Když budete malý motor držet takříkajíc pod krkem, ukáže vám palubní počítač průměr devět litrů zcela bez problémů. S tím se ale musí dopředu počítat. Ostatně jak benzinový, tak naftový základní motor mají být především dostupnými a úspornými. Díky přesné šestistupňové převodovce dokáže šetřit palivo i na dálnicích, kdy se při stotřicítce otáčky pohybují kolem 3500 ot/min. Chce to pouze nespěchat.

Benzinová jednotka 1.6 GDI nabídne pro skromnější povahy určitě dostatek výkonu a rozumnou spotřebu. Navíc naprosto vyniká svým tichým chodem. Věřte, že nijak nepřeháním, když tvrdím, že na volnoběh motor není vůbec slyšet. O tom, že je nastartováno vás přesvědčí pouze ručička otáčkoměru. Při klidné jízdě se nedočkáte ani výrazného hluku, ani vibrací. Za tohle si motor zaslouží velkou pochvalu.

Jen s přední nápravou

Budoucí majitelé se musí smířit s absencí pohonu všech kol. Mohu vám garantovat, že ve velké většině jízdních situací si toho ani nevšimnete. Já jsem si také říkal, že u základního modelu to přece vadit nebude. Jenže to jsem nevěděl, co si letošní zima nachystá. Po vydatné sněhové nadílce se do Prahy dostavilo pořádné náledí. Je opravdu dost divné, když s automobilem této kategorie zůstanete stát v mírném kopečku, protože to trochu klouže a kolem vesele jezdí kdejaký kombík, případně malý a lehký hatchback. Zima mě ale stejně nedostala. Situaci vyřešilo opuštění silnice a jízda po chodníku, který byl na rozdíl od vozovky řádně posypán. Každý, kdo chce Hyundai ix35 vybavený pohonem všech kol musí zvolit některý z dvoulitrových motorů.

Na silnici působí základní Hyudnai ix35 jistým dojmem. O tom jsem se přesvědčil díky několika předchozím testům. Navíc mohu prohlásit, že nejdostupnější verze s nejmenšími litými disky byla ze všech testovaných případů nejpohodlnější. Sice nevypadá tak atraktivně, ale vyšší pneumatiky dokážou pohltit spoustu ostrých nerovností. Podobný komfort byste například u nejvyšší výbavy postavené na osmnáctkách hledali marně.

Chudá výbava?

Hyundai ix35 se ukázal v naší redakci už po třetí, takže není potřeba nijak zvlášť rozepisovat detaily interiéru a tvary karoserie. Testovaný vůz můžete pořídit od 409 900 Kč v základní výbavě Classic 4×2. Ta není špatná, ale přeci jen v ní některé prvky chybí.

Například manuální klimatizace je za příplatek 30 000 Kč. Vyšší Comfort 4×2, za který připlatíte 65 000 Kč už má vše podstatné (plnohodnotnou rezervu, manuální klimatizaci, mlhovky, nebo vyhřívané sklo pod předními stěrači). Sympatická je také přítomnost USB vstupu v rámci standardu bez ohledu na výbavu. Škoda, že opět, jak se to stalo už několikrát, nefungoval stoprocentně.

Abych to shrnul, motor 1.6 GDI na mě udělal dobrý dojem. Je to správná volba pro lidi, kteří mají skromnější požadavky na jízdu a kteří chtějí ušetřit na pořizovací ceně. Dokonce bych řekl, že je tahle malá pohonná jednotka lepší než větší a silnější benzinový dvoulitr. Jedna-šestka dokáže být úspornější, v realitě silničního provozu není o tolik pomalejší a navíc má šestistupňovou převodovku (2.0i má pouze pětistupňovou). Cenový odstup činí 46 000 Kč v případě základní výbavy Classic, 40 000 Kč u vyššího Style.

Hyundai ix35 1.6 GDI je povedený základ, který bude pro mnoho lidí zlatý. Za rozumnou cenu se nabízí automobil s výborným motorem. Ideálního uživatele vidím v člověku, který s ním bude sá denně dojíždět na kratší vzdálenosti a občas vyrazí se zbytkem rodiny někam na chatu. Na zdolávání dlouhých cest je samozřejmě lepší diesel, ten je ovšem podstatně draží. Za nijak zvlášť výkonnou jedna-sedmičku si musíte připlatit 80 000 Kč a věřte, že tyhle peníze, pokud s autem nejezdíte denně dlouhé trasy, se vám budou vracet spoustu let (přibližně 100 000 km).

Plusy: tichý motor, cena, přesná převodovka, cestovní komfort
Mínusy: spotřeba výrazně závislá na stylu jízdy, průměrná jízdní dynamika

Základní cena: 474 990 Kč
Cena testovaného vozu: 489 990 Kč

HYUNDAI ix35 1.6 GDI
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1591 ccm
Výkon 99kW (135 k) při 6300 ot./min.
Točivý moment 167 Nm při 4850 ot./min.
Maximální rychlost 178 km/h
Zrychlení 11,1 s
Převodovka 6stupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb 8,2 / 6 / 6,8 l/100 km
Spotřeba během testu 7,3 l/100 km
Palivová nádrž 58 l
Délka x šířka x výška 4410 x 1820 x 1660 mm
Rozvor 2640 mm
Hmotnost 1380 kg
Zav. prostor min/max 465 / 1436 l