Vzhledově jde o veliký pokrok. Rozšklebená čelní maska už nebude strašit vaše děti před spaním, protože nové Porsche Cayenne konečně dobře zapadá do vzhledového směru automobilky. Designéři tomu dokonce hrdě říkají DNA. Auto zdobí moderní LED svítilny vpředu i vzadu, velký spoiler na zádi a obrovská litá kola Sport Edition o velikosti 21 palců za příplatek 104.000 korun bez DPH. To vše završuje parádní lakování Sand White.
Uvnitř mě nadšení neopouští, protože interiér vozu je pohlednější a vzdušnější zároveň. Ačkoliv se rozměry SUV měnily jen minimálně, nejvíc znát je určitě prodloužení na 4846 mm a nárůst rozvoru o celých 40 mm na 2895 mm. Na zadních sedadlech je díky tomu tolik místa, že průměrně vzrostlý člověk nebude mít problém dát si nohu přes nohu. Navíc lze ještě sedadla posouvat v podélném směru o 160 mm, a tím určovat poměr mezi prostorem pro cestující a zavazadla. Když už mluvíme o zavadlech, kufr Porsche Cayenne má objem 670 l, po sklopení druhé řady pak až 1780 l. Při stěhování těžších předmětů potěší ložná plocha zarovnaná s hranou pátých dveří, stejně tak možnost snížit automobil pomocí nastavení vzduchového podvozku.Ovlivněno Panamerou
Samotná sedadla jsou pak ukázkou toho, jak lze nejlépe skloubit komfort se sportovním svezením. Řidič a spolujezdec mají možnost nastavovat si sedadla v mnoha směrech. Při rychlých průjezdech zákrutami pak sedadla tělo dobře podrží, a spokojeni budou i cestující vzadu. K většímu pohodlí přispívá příplatkové vyhřívání na předních i zadních místech za 20 000 Kč, černou kůži ozdobilo vyražené logo Porsche. I za to si ale výrobce účtuje 9500 Kč bez DPH.
Palubní deska u Porsche Cayenne navazuje na sedan-liftback Panamera. Vysoko vyzdvižený středový tunel dává řidiči dobrou kontrolu nad všemi potřebnými tlačítky. A že jich není málo! Pokud jste ještě v Panameře neseděli, budete si muset chvíli zvykat. Nakonec ale zjistíte, že je vše logicky uspořádané. Uprostřed palubní desky trůní displej multimediálního systému s navigací. Ten lze ovládat nejen pomocí tlačítek, ale i přes dotykovou obrazovku. Grafika ovládacího prostředí patří mezi nejjemnější na trhu.
Na Panameru si vzpomenete i při pohledu na kapličku s přístroji pod volantem. Ty mají totiž shodné rozmístění, tedy tradičně s otáčkoměrem uprostřed, který doplňuje informační displej situovaný do jednoho budíku. Na něm si lze zobrazovat detail navigace, informace o přehrávání hudby nebo třeba detailní údaje z palubního počítače.
Šest nebo osm válců
Porsche Cayenne se nabízí s několika motory, základ tvoří 3,6litrový V6. Já jsem ale k testu dostal mnohem zajímavější verzi, poháněnou atmosférickým osmiválcem o objemu 4,8 l. Tento motor dosahuje výkonu 294 kW (400 k) a maximálního točivého momentu 500 Nm. Zvuk atmosférického osmiválce vždy patřil mezi nejpříjemnější doprovody k jízdě a jinak tomu není ani v případě Cayenne S.
Už samotné nastartování, které způsobuje výrazné zabublání od výfuků, by vás mělo naladit na zážitky za volantem. V praxi si pohonná jednotka libuje hlavně ve vyšších otáčkách, kde odevzdává nejvíce síly a vytváří nejlepší zvukovou kulisu.
Motor je spojen s novou automatickou převodovkou, obdařenou osmi rychlostními stupni. Ta za běžného provozu spolupracuje s agregátem velmi dobře a správně odhaduje i řidičovy požadavky. Při sportovním režimu samozřejmě nechává motor více vytáčet, občas jsem měl ale problémy přimět ji k správné změně stupně ve správnou chvíli. Proto jsem ocenil možnost manuálního režimu, kdy lze volit převody pomocí tlačítek na volantu. Bohužel jsou to stále ta se špatnou koncepcí, kdy levé i pravé fungují jako plus i minus. Mačkáte je pouze k sobě, nebo od sebe. Kéž bych měl k dispozici volant jako v Porsche 911 Turbo, který už má klasicky plus vpravo a minus vlevo.
Pořád přes dvě tuny
Hmotnost SUV se oproti minulé generaci výrazně snížila, přesto stále překračuje 2 tuny. Síla pohonné jednotky ale stačí bohatě k tomu, aby auto překonalo hranici 100 km/h za 5,9 s. Už tenhle parametr jasně napovídá, že jde hlavně o komfortní stíhačku na dálnice, dobře se bavit ale budete stoprocentně i na klikatých okreskách. Při srovnání s předchozím Cayenne máte dojem, jako by oba vozy oddělovalo snad desetiletí vývoje. Podvozek novinky lze nastavovat jen výškově, ale i podle požadované tuhosti.Sportovní režim ovlivňuje výrazně reakce plynu a napětí v posilovači. Řízení je mnohem citlivější a průjezdy zatáčkami lze lépe kontrolovat. O náklonu nemůže být skoro řeč, protože podvozek drží vůz zuby nehty ve správné pozici. Mnohem víc než SUV tak svezení připomíná rychlý sedan a dává vzpomenout na to, že tento automobil patří do sportovně založené rodiny.
A i když je Porsche Cayenne S primárně určeno na silnici, jistá příbuznost s Touaregem tu stále je. Jenže se už neprojevuje negativně, jako tomu bylo dříve při jízdě po asfaltu, ale naopak pozitivně v terénu. Chápu, že majitelé tohoto vozu to příliš nevyužijí a že 21 palcové ráfky nejsou do přírody právě idální.
Příplatek za prestiž
Výbava v podobě už zmiňovaného vzduchového podvozku, umožňujícího velké rozpětí nastavení (210–268 mm světlé výšky), asistenta pro jízdu z kopce, nebo uzávěrů zadního i mezinápravového diferenciálu jsou pobídkou k tomu, aby si tohle SUV občas zajelo do drsnějšího terénu, než je jen nezpevněná příjezdová cesta k letnímu sídlu v Jevanech. Teprve tam se bude moci dostatečně vyřádit.
U Porsche Cayenne se vždy platilo za prestiž značky, a na to se můžete připravit i u nové generace. Model S začíná s cenou na 1 654 166 Kč bez DPH (v době testu při přepočtu z eura na koruny), jenže obsáhlý seznam příplatkové výbavy zvýšil tuto částku až na 2.354.354 Kč bez DPH (2,8 milionu s DPH).Výraznými položkami byly vzduchový podvozek PASM (81.000 Kč) a systém dynamické kontroly podvozku PDCC (75.000 Kč), které právě dávaly testovanému vozu sportovní i komfortní charakter zároveň.
Každopádně musím pochválit firmu Porsche, že pokračuje správnou cestou. Nový Cayenne je po všech směrech lepší, než byl jeho předchůdce. A je trumfem, který vyrazí dech i posledním pochybovačům. Tohle auto je opravdové Porsche.
Plusy: jízdní vlastnosti, silný motor, komfort, prestiž
Mínusy: nutnost příplatků, které jsou velmi drahé, cena
Základní cena: 1 654 166 Kč bez DPH
Cena testovaného vozu: 2 354 354 kč bez DPH
PORSCHE CAYENNE S | |
Motor | atmosférický V8 s přímým vstřikováním |
Objem | 4806 ccm |
Výkon | 294 kW (400 k) při 6500 ot./min. |
Točivý moment | 500 Nm při 3500 ot./min. |
Maximální rychlost | 258 km/h |
Zrychlení | 5,4 s |
Převodovka | 8stupňová automatická |
Spotřeba město/mimo/komb | 14,5 / 8,2 /10,5 l/100 km |
Spotřeba během testu | 16 l/100 km |
Palivová nádrž | 85 l |
Délka x šířka x výška | 4846 x 1939 x 1705 mm |
Rozvor | 2895 mm |
Hmotnost | 2065 Kg |
Zav. prostor min/max | 670 / 1780 l |
Foto: Zuzana Procházková