Na test tohoto „monstra“ jsem se velice těšil. Upřímně musím říci, že během návštěv v centru Toyoty jsem po něm už delší dobu pokukoval. Tento vůz totiž nejde přehlédnout. Všechny, kteří ještě neměli tu čest setkat se s ním na živo, musím upozornit, že v reálu je Land Cruiser skutečně obrovský, což na fotkách tak patrné není.
Ale dokázat by to mohly jeho míry. Délka 4950 mm, šířka 1970 mm a výška 1910 mm staví vlastní design na vedlejší kolej. Land Cruiser vás totiž zaujme a je celkem jedno, že má rozměrnou masku, na kterou plynule navazují světlomety (jak jinak než obrovské), že z boku vyniknou 20″ kola a tvarování karoserie s vystouplými blatníky a že je vše ukončeno elegantním křidýlkem nahoře a pořádným výfukem dole.
Vzhled vozu je ve stylu Toyoty lehce konzervativní, a tak na testovaném bílém exempláři se stal nejvýraznějším prvkem černý plastový kryt nad čelní maskou. Jistě je funkční ale nemohl jsem se zbavit dojmu, že celek tak trochu ruší.
Lexus 4×4
Do interiéru se nastupuje přes schůdek. Jinak by to vlastně asi ani nešlo, protože sedadla jsou poměrně dost vysoko. Stačí se ovšem chytit za masivní madlo umístěné na předním sloupku a vyhoupnout se „do sedla“. Uvnitř je jasně patrná příbuznost s Lexusem. Přístrojový štít, středový panel, volič samočinné převodovky, to vše jsme už viděli ve vozech Lexus. V případě největší Toyoty jsou tyto prvky akorát o něco větší.
Vzhledem k velikosti vozu nejsou sedačky příliš velkým překvapením. Křesla, na kterých se pohodlně usadí i objemnější jedinci jsou samozřejmě elektricky seřiditelná. Místo pro řidiče je vybaveno navíc ještě možností uložení nastavení sedadla, zrcátek ale i volantu (rovněž elektricky seřiditelného), který se mimochodem po vypnutí motoru zatáhne do palubní desky. To aby jste měli co nejvíce místa pro vystupování a nastupování do vozu.
Z rozměrů vozu vycházejí také úložné schránky. Jako každé jiné auto, i Land Cruiser má mezi předními sedadly jednu takovou. Narozdíl od těch běžných připomíná spíš bezednou díru. Zadní cestující se mohou těšit z úplně rovné podlahy a vlastního ovládání klimatizace. Tři dospělí se sem vejdou naprosto bez problémů.
Testovaný vůz byl vybaven ještě třetí řadou sedadel. I zde je místa více než u běžných vozů, ale na rozdávání ho určitě není. Příjemná je manipulace s jednotlivými sedadly. Ta je příkladně jednoduchá a lehká. To platí jak pro klasickou druhou, tak i pro třetí řadu sedadel. Bohužel poslední řada se neschová do podlahy, ale sklopí se k bokům zavazadlového prostoru. Navíc ji nelze vyjmout. Co se dá dělat, z obrovského zavazadelníku vám tak zůstane jenom hodně velký.
Nabitý elektronikou
Na rozdíl od konkurence zůstává Land Cruiser věrný pro terénní vozy klasickému žebřinovému rámu, na který je připevněna karoserie. Z takového řešení plynou výhody především v terénu, ovšem na silnici se také tento obr neztratí. Toyota se chlubí, že V8 zvládne všechny cesty. Že na tom bude velký kus pravdy jsme se sami přesvědčili.
Univerzální jízdní vlastnosti pramení především z houfu elektronických asistentů a přizpůsobivého podvozku. Ten nese označení AHC a představuje klasické ocelové pružiny a hydropneumatické tlumiče. Řidič tak může nastavovat nejen světlou výšku, kterou vůz v závislosti na rychlosti jízdy umí měnit i automaticky, ale také tvrdost podvozku. Pomocí přepínače na středovém tunelu můžete vybírat z nastavení komfort, normal a sport. Přičemž komfort připomíná nastavení ve stylu zaoceánského parníku a naopak sport vám umožní i rychlejší jízdu. I přes to jsou ale skoro tři tuny hmotnosti zcela logicky velmi znát. Rychlá jízda není problém, v zatáčkách na vás bude odstředivá síla dost nepříjemná.
Jak jsem zmínil, světlou výšku lze měnit, což v případě skoro dvoumetrové výšky přijde vhod při parkování v garážích. Překročíte-li 30 km/h vůz se sám nastaví do normální polohy a nad 120 km/h se sníží na polohu „low“. Když už byla řeč o garážích, tak zde (stejně jako při běžném parkování) přijdou vhod parkovací asistenty spojené s vizuálním zobrazením na dotykové obrazovce. Kromě toho je k dispozici ještě parkovací kamera s pomocnými čarami.
Abych to shrnul, na silnici je nový Land Cruiser o něco vyšší limuzína. Komfort poskytovaný všem cestujícím je na velmi vysoké úrovni. Navíc při jízdě po zpevněných cestách budete profitovat z respektu, který toto auto budí. Můžete si být jisti, že kromě pár zakomplexovaných jedinců, kteří vás musí se svou tříválcovou Fabií předjet i za cenu toho, že jim vyskočí motor, si na vás nikdo netroufne.
V terénu tankem
Ale pojeďme mimo silnice. Pro jízdu terénem je připraven také dostatek systémů. Nápravové diferenciály sice nelze uzavřít tak, jak tomu bylo dříve. Vše dnes obstarává elektronika ve spolupráci s brzdovou soustavou. Systém s názvem A-TRC funguje v podstatě stejně jako klasická regulace prokluzu. Ve výbavě pro jízdu v terénu nesmí samozřejmě chybět ani uzávěrka mezinápravového diferenciálu (v případě LC V8 se jedná o diferenciál Torsen), terénní redukce a systémy pro výjezd a sjezd prudkých stoupání, respektive klesání (HAC a DAC).
Samotná jízda terénem je velice zajímavá. Přes běžné nerovnosti se Land Cruiser hrne jakoby nic. Maximální úhel pro převrácení 44° jsem neměl nervy vůbec testovat, stejně tak i maximální stoupavost 45°. Na nezpevněných komunikacích připomíná tento obr s trochou nadsázky tank. Jediné co ho dostalo do úzkých bylo hluboké bláto. To lze připočíst na vrub vysoké hmotnosti a pneumatikám určeným na silnici. I přes tyto nevýhody se Toyota z bláta za pomoci všech systémů nakonec vyhrabala (naštěstí, protože pak bych měl dost velký problém).
Velké auto, velký motor
Na tom, že tento tank hned tak něco nezastaví má zásluhu i motor. Kromě benzinového agregátu o objemu 4,7 l je v nabídce i dieselový osmiválec se vstřikováním common rail a objemem 4,5 litru. A právě ten byl pod kapotou testovaného vozu.
Výkon 265 koní je velké číslo, ovšem točivý moment 650 Nm je hodnota přinejmenším málo vídaná. Maximální točivý moment je navíc k dispozici už od 1600 otáček v minutě a konstantní hodnota se drží ještě dalších 1000 otáček. To se pak nemůžete divit, že i přes velkou hmotnost (2795 kg) zrychlí z nuly na sto za 8,2 sekundy. Předjíždění je s takovou hodnotou točivého momentu vyloženě radost. Navíc při vytočení jinak tichého motoru se konečně dostane do kabiny jeho zvuk. Ten vám jasně připomene, že pod kapotou není žádný drobeček.
A jestliže si tímto faktem nebudete ani potom jisti, tak vám to velice důrazně připomene u čerpací stanice. Nádrž na 93 litrů stačí přibližně na 500 km. Výrobce sice udává, že mimo město se lze dostat pod 10 l/100 km, ale to bych si dovolil označit za nereálné. Palubní počítač ukázal na konci testu průměrnou spotřebu přibližně 14 l/100 km. Jízda ve městě se pohybovala o dva litry výše. Pro expresní přesun po dálnici nebo pokusy o sportovní jízdu pak dvacetilitrová hranice není žádným problémem.
Toyota Land Cruiser nemá daleko k limuzínám a navíc umí jezdit i v terénu nebo tahat velké přívěsy. Charakteru limuzíny odpovídá i výbava, kterou ale nebudu nijak rozvádět, protože to by mi trvalo velmi dlouho. Nejvíce mne zaujal multimediální systém, který vám přehraje i filmy na DVD. Za jízdy máte však zcela pochopitelně smůlu a musíte si vystačit pouze se zvukem, který mne uchvátil natolik, že jsem během řízení neustále řešil dilema, jestli poslouchat podmanivý zvuk obrovského motoru nebo hudbu pěkně nahlas.
Land Cruiser V8 je opravdu král a ještě k tomu velký. V terénu vládne svými schopnostmi, na běžné silnici svou silou a hlavně velikostí. Jako král si bude připadat i řidič, který sedí pěkně povýšeně a na ostatní shlíží shora. Aby jste si mohli užívat všech těchto příjemných pocitů, budete muset tak trochu nějakým vládcem být. Na Land Cruiser podobný tomu testovanému si připravte 2 149 000 korun.
Základní cena v provedení LUX+ : 2 144 000 Kč
Cena doplňkové výbavy: 5000 Kč
Celková cena: 2 149 000 Kč
Objem motoru 4461 ccm
Maximální výkon 195 kW při 3400 ot/min
Maximální točivý moment 650 Nm při 1500 – 2500 ot/min
Převodovka 6stupňová automatická
Maximální rychlost 210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,2 s
Udávaná spotřeba město 11,9 l/100 km
Spotřeba mimo město 8,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 10 l/100 km
Spotřeba během testu 14,3 l/100 km
Provozní hmotnost 2690 kg
Délka / výška / šířka 4950 mm / 1910 mm / 1970 mm
Rozvor 2850 mm
Zavazadelník délka / šířka 1685 mm / 1675 mm
Foto: Zuzana Procházková